قمار نفتی بی نتیجه ترامپ


قمار نفتی بی نتیجه ترامپ

تهران- ایرنا-رسانه ها و تحلیلگران در غرب اعتقاد دارند تصمیم «دونالد ترامپ» برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران نه تنها باعث تغییر سیاست های تهران نمی شود، بلکه تنش ها در خلیج فارس و قیمت انرژی در جهان را افزایش خواهد داد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، روز گذشته دولت «دونالد ترامپ» آخرین گام خود را برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران برداشت. کاخ سفید اعلام کرد که از تاریخ 12 اردیبهشت (دوم ماه می) هیچ یک از معافیت هایی را که کشورها در زمینه خرید نفت از ایران برخوردار بودند، تمدید نمی کند.
اگرچه این حرکت، درواقع خواسته ای بود که ترامپ تقریبا از روزهای نخستین ورودش به کاخ سفید آن را تکرار می کرد اما شرایط جهانی و منطقه ای به گونه ای بود که به وی اجازه چنین اقدامی را نمی داد. رئیس جمهوری ایالات متحده کمتر از یک ماه قبل در دیدار با اعضای امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرده بود که می خواهد با پایان دادن به معافیت ها، بیشترین فشارهای اقتصادی را بر ایران تحمیل کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام کاخ سفید، تمدید نشدن معافیت خرید نفت از ایران را از اساس غیرقانونی عنوان کرد. «سیدعباس موسوی» در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم، اصولا ارزش و اعتباری برای معافیت های اعطایی بر تحریم ها قائل نبوده و نیست.

** شکاف در کاخ سفید
نکته مهم اینجاست که حتی در بدنه تصمیم سازان ایالات متحده نیز انسجام کلی برای پیگیری این تصمیم وجود ندارد.
قبل از اعلام تصمیم جدید ایالات متحده، خبرهایی در زمینه خواسته سخت گیرانه ترامپ علیه ایران منتشر شده بود. خبرگزاری «رویترز» چندی قبل آورده بود با قطعی تر شدن تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در زمینه تمدید نکردن معافیت ها، بازار نفت شاهد افزایش 3 درصدی قیمت نفت بود. از روز گذشته نیز بر ابهام به آینده قیمت نفت افزوده شد و این بازار ثبات قبل را از دست داده است.
از اینرو کارشناسان در توانایی آمریکا و تولیدکنندگان نفت برای جبران خلاء در بازار نفت تردید دارند. همین تردیدها باعث شکاف در میان نزدیکان و مشاوران ترامپ هم شده است. به نوشته تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ»، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ و «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در مورد لغو معافیت ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
در این میان بولتون و برخی مقام های وزارت خزانه ‌داری آمریکا زمینه را برای پایان دادن به معافیت ها و به صفر رساندن صادرات نفت ایران مناسب می دانند. در طرف مقابل وزیر امور خارجه ایالات متحده در کنار «برایان هوک» مسئول مستقیم میز ایران نظر قطعی در این زمینه ندارند و اعلام می کنند حذف بیش از 1.5 میلیون بشکه نفت در روز می تواند بازار را دچار چالش های بزرگی کرده و قیمت ها را به شدت افزایش دهد.
با این حال کارشناسان و تحلیلگران حوزه انرژی اعتقاد دارند حذف ایران از بازار نفت در حالی که دو کشور لیبی و نزوئلا به عنوان دو صادرکننده مهم نفت در اوپک با بحران های عمیق سیاسی روبرو هستند اگر غیرممکن نباشد در کمترین حالت باعث چالش های جدی در بازار انرژی جهان خواهد شد.
همچنین براساس گزارش رسانه های غربی در شرایط کنونی کشورهای چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه از ایران نفت وارد می کنند. از این رو برخی کارشناسان اعتقاد دارند ترامپ بدون آماده سازی زمینه دست به چنین اقدامی زده است و این کشورها را دچار مشکل می کند. عراق پس از 16 سال اشغال و جنگ به تازگی در حال حرکت به سمت آرامش است. به ویژه آنکه هنوز برخی از اعضای داعش در این کشور حضور دارند و این کشور از نظر نفت، گاز و الکتریسیته به ایران وابسته است.

**قمار بزرگ ترامپ
تارنمای نشریه «فارین پالسی» در تحلیلی با عنوان قمار بزرگ نفتی ترامپ در مقابل ایران آورده است رئیس جمهوری ایالات متحده با تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت تهران، خطر بزرگ سیاسی و اقتصادی را کلید زده است. طبق این تحلیل اعلام اخیر ترامپ درمورد تمدید نشدن معافیت ها موجب افزایش تنش در منطقه خلیج فارس خواهد شد.
این گزارش با بیان اینکه تصمیم اخیر تنها دو هفته پس از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با هدف فشار حداکثری بر ایران صورت گرفته است افزود: این امر می تواند خطرات سیاسی و اقتصادی را به همراه داشته باشد به ویژه آنکه ترامپ را در مسیر انتخاب دوباره در سال 2020 دچار چالش کند. با این حال بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند ایستادن در مقابل صادرات بیش از یک میلیون بشکه ای نفت ایران به راحتی می تواند در ابتدای تابستان موجب افزایش قیمت ها در ایالات متحده شود.
به گفته «نیل باتیا» کارشناس امور تحریم ها در مرکز امنیت آمریکای نوین آورده است باید منتظر بود و تاثیر شوک اولیه این تصمیم را بر افزایش هزینه خانواده های آمریکایی در سفرهای تابستانی مشاهده کرد.
این گزارش تصمیم اخیر را همراه با وجود نگاه های متعارض در کاخ سفید و ناگهانی ارزیابی کرد و به نقل از «سوزان مالونی» تحلیلگر مسائل ایران عنوان داشت واردکنندگان بزرگ نفت از ایران منتظر پیامدهای کوتاه مدت این سیاست خواهند بود و اگرچه این خط مشی غیرمترقبه نبود اما در کل بر اساس یک برنامه ریزی زمانی خوب و مناسب انجام نشد.
نشریه «تایم» نیز در همین مورد به نقل از تحلیلگران خود هشدار داد حرکت اخیر دولت ترامپ ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و موجب انفجار اوضاع شود. حتی برخی مقام های آمریکایی در وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و حتی کارشناسان حوزه های اطلاعاتی هم معتقد هستند این اقدام تاثیر بدی را بر کشورهای ترکیه، چین و عراق خواهد داشت.
این کارشناسان استدلال می کنند که حملات ویرانگر به اقتصاد ایران موجب توقف سیاست های منطقه ای تهران و حتی تضعیف سپاه پاسداران نخواهد شد؛ در نتیجه آمریکا نمی تواند انتظار داشته باشد که این تحولات باعث خروش ایرانیان علیه نظام شود.
«آرون دیوید میلر» تحلیلگر مسائل ایران در موسسه وودرو ویلسون هم نسبت به راهبرد دولت ترامپ نسبت به ایران ابراز تعجب کرده و آورده است: اگر تاکنون تصور می شد که آمریکا می تواند تاثیری را بر تغییر در ایران داشته باشد آخرین اقدام وی همه تلاش ها را نابود ساخت. این خط مشی کاخ سفید به شرایط برای حکومت ایران جهت دادن پاسخ به آمریکا فراهم کرده است. حال این سوال مطرح است که چنین سیاستی چگونه می تواند منافع ایالات متحده را برآورده سازد؟
بلومبرگ در گزارش دیگری هم به صورت تلویحی عنوان داشت که سیاست های ترامپ علیه ایران کارساز نیست و نمی تواند باعث تغییر خط مشی های تهران شود. هدف واشنگتن افزایش فشار اقتصادی و ایجاد کمبودهای داخلی است تا از میزان حمایت و نفوذ ایران در منطقه کاسته شود.
عمده تحلیلگران در غرب با نامناسب دانستن رویکرد ترامپ اعتقاد دارند اگرچه تحریم های ایالات متحده تاثیرات اقتصادی را دارد اما نمی تواند به صورت عمقی اثرگذار باشد. با تشدید فشارهای نفتی، تاثیر تحریم بیشتر خواهد شد، اما نمی تواند بر نظام این کشور موثر باشد و در عوض بر میزان دشمنی ایران با آمریکا خواهد افزود.
پژوهش**9130 **

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403