خط یک متروی تبریز تا پایان سال 98 بهره‌برداری کامل می‌شود


خط یک متروی تبریز تا پایان سال 98 بهره‌برداری کامل می‌شود

مدیرعامل متروی تبریز گفت: ریل‌گذاری تا لاله به اتمام رسیده و اگر مشکل برق حل شود به پایانه لاله می‌رسیم. اگر قطار از ائل گلی راه بیافتد، تا لاله می‌تواند برسد. خط یک مترو می‌تواند تا پایان سال 98 به بهره برداری برسد و مسافرگیری کند.

خط یک متروی تبریز تا پایان سال 98 بهره‌برداری کامل می‌شود
به گزارش فانوس، مصطفی مولوی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه خط یک مترو از ائل گلی تا لاله در سه فاز بهره برداری شد اظهار داشت: فاز یک از ائل گلی تا شهریار در 6 ایستگاه، فاز دو از شهریار تا میدان ساعت با 5 ایستگاه و فاز سوم تا میدان لاله ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بهره برداری این دو فاز فقط در حد سوار و پیاده کردن بود و ایستگاه‌ها به صورت کامل آماده نشده بودند، افزود: در فاز یک مشکل پله برقی در 6 ایستگاه داشتیم که تقریبا به اتمام رسیده و تحویل شرکت بهره‌برداری شده است ضمن اینکه برخی از ایستگاه‌های این مسیر به دلیل آماده نبودن در مدار نیست.

مدیرعامل متروی تبریز با اشاره به اینکه در فاز سوم خط یک، برخی از ایستگاه‌ها تعطیل و راکد مانده بود که اکنون باتلاش یکساله آماده بهره برداری شده است، ابراز داشت: فقط پله برقی آن ایستگاه‌ها باقی مانده که به دلیل تحریم به تاخیر افتاده و بخشی از مشکل را با آسانسور حل کنیم.

وی زمان وارد شدن ایستگاه 12 به مدار را تا پایان خرداد ماه اعلام کرد و گفت: ایستگاه 13 و 15 و 16 که پیمانکارش خلع ید شده بود، اکنون در عرض 9 ماه پیشرفت بالایی دارد که ریل گذاری تا لاله به اتمام رسیده و اگر مشکل برق حل شود به پایانه لاله می‌رسیم. اگر قطار از ائل گلی راه بیافتد، تا لاله می‌تواند برسد. خط یک مترو می‌تواند تا پایان سال 98 به بهره برداری برسد و مسافرگیری کند.

مولوی مشکل تامین منابع مالی در وضعیت فعلی کشور را مورد شاره قرارداد و گفت: با وجود مشکلات مالی، 120 متر در دو تونل همزمان ریل گذاری شد که رکورد سرعت ریل گذاری در تبریز شکسته شد که رکورد قبلی 70 متر همزمان بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خط 2 که از قراملک تا میدان بسیج است و تا خاوران ادامه می‌یابد و در نهایت به راه آهن میانه-تبریز وصل می‌شود که مجوز آن دریافت شده است اضافه کرد: در خط 2 که پیمانکار قوی به نام خاتم الانبیاء دارد ولی قرارداد ما با نرخ دلار 2200 بسته شده و اکنون باید قیمت تعدیل و اصلاح شود اما با این وجود حفاری این مسیر تعطیل نشده است.

مدیرعامل متروی تبریز با اشاره به اینکه خط یک 18 سال طول کشیده است، خاطر نشان کرد: در خط 2 تصمیم گرفتیم تا ریل و ایستگاه را همزمان کار کنیم که با سرعت حفاری را آغاز کرده و از دو دستگاه TBM استفاده می‌کنیم. امیدوارم این دو دستگاه در میدان ساعت به هم برسند که تاکنون 5250 متر حفاری شده و روزانه 10 متر حفاری ادامه دارد. می‌توانیم با این سرعت تا پایان 99 حفاری را به اتمام برسانیم.

وی از ایجاد تغییرات در کریدور خط 3 خبر داد و گفت: این خط قبلا از ترمینال شروع کرده و از زیر پادگان و از زیر خیابان ارتش و خاقانی رد شده و به 42 متری رسیده و به آذربایجان می‌رسید که با تغییر کریدور، از ترمینال شروع کرده به میدان حکیم نظامی و شریعتی و بازار به مفتح و بیمارستان عالی نسب می‌رسد، با این اتفاق 15 کیلومتر به 7.5 کیلومتر کاهش یافته و 3 هزار میلیارد صرفه جویی کردیم که بیمارستان را به شبکه ریلی وصل می‌کنیم، ضمن اینکه همان حجم قبلی مسافر را سوار می‌کند. تلاش می‌کنیم این خط 3 را پس از اتمام خط یک، در سال 99 به ردیف بودجه بیاوریم تا متروی تبریز را به شهرهایی مانند اصفهان و شیراز برسانیم.

مولوی با اشاره به اینکه خط 4 به شکل یو بوده و از میدان آذربایجان، نصف راه تا خیابان آزادی و یوسف آباد خواهد بود، اضافه کرد: نواقص آن باید قبل از احداث رفع، حلقه آن تکمیل و نواقصاتش رفع شود که امسال مطالعات و رفع نواقص به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل متروی تبریز با بیان اینکه در خط یک هر کیلومتر 400 میلیارد هزینه برداشته است، گفت: در خط 3 ادامه خط مترو از میدان آذربایجان تا فرودگاه به صرفه نیست که تلاش می‌کنیم با روی سطحی کردن این مسیر، در هزینه‌ها صرفه جویی کنیم.

وی احیای مسیر تاریخی «قونقا» را مورد اشاره قرار داد و افزود: «BRT» که از میدان بسیج تا راه آهن ادامه دارد که در این مسیر سیستم جدید «ART» می‌توانیم پیاده سازی کنیم که نیاز به ریل ندارد و برق بالاسر ندارد، 5 کیلومتر را با 350 میلیارد می‌توانیم به اتمام برسانیم که به جای ریل، سنسور دارد و به جای برق، مغنت دارد و فقط در چین و استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول متروی شهری تبریز، تحریم را باعث ایجاد مشکلاتی در سرعت پیشرفت پروژه‌های مترو تبریز دانست و گفت: 35 درصد وابستگی به خارج داریم که دراین مسیر، تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار سرعت اجرای پروژه را کاهش داده که اگر در سال 96 خط یک را به اتمام می‌رساندیم، 600 میلیارد هزینه نیاز داشت ولی الان 1800 میلیارد اعتبار نیاز دارد. در مجموع تلاش می‌کنیم هزینه ساخت را کاهش دهیم. با تغییراتی که از ایستگاه 13 به بعد ایجاد شده است، هزینه ساخت را کاهش دادیم که فقط در ایستگاه 15 بیش از 25 میلیارد صرفه جویی کردیم.

مولوی، تامین منابع مالی ساخت مترو را مشکل دانست و گفت: سال سختی برای کشور بود ولی دنبال منابع مالی و فاینانس بودیم. پیمانکار و کارفرما برای فاینانس خط 2 تلاش زیادی کردیم که چین در نهایت پس از دوندگی زیاد، زیر قولش زد و کلا منتفی شد. اما در خط یک مجوز فروش اوراق مشارکت را گرفتیم.

وی در مورد میزان هزینه کرد احداث مترو از آغاز تاکنون ادامه داد: در خط یک 2051 میلیارد هزینه شده است که ارزش واقعی و به روز آن 6205 میلیارد تومان است. در خط 2 هم بیش از 577 میلیارد هزینه شده که ارزش به روز شده 1153 میلیارد تومان است. ضمن اینکه خط 3 و 4 بیش از 6 میلیارد هزینه شده که ارزش روز آن 10 میلیارد تومان است. سهم دولت و شهرداری در این پروژه پنجاه، پنجاه است.

مدیرعامل متروی تبریز با اشاره به اینکه در مجموع برای متروی تبریز حدود 2634 میلیارد تومان هزینه شده گفت: 7368 میلیارد تومان ارزش به روز شده آن است که 1233 میلیارد دولت و 1400 میلیارد شهرداری هزینه کرده و بزرگترین پروژه شمالغرب کشور است.

وی افزود: اکنون 150 میلیارد به پیمانکاران بدهی داریم. سال گذشته سازمان بدهی زیادی داشت که 100 میلیارد وام برداشتیم.

مولوی علت تاخیر زیاد احداث مترو را در تبریز، عدم هماهنگی کامل استانداری، شهرداری و مترو و به ویژه خط یک دانست و افزود: اگر میزان هماهنگی این سه مجموعه مانند سال 97 باشد، می‌توانیم هماهنگی بهتری داشته باشیم و سرمایه مردم و منابع را به سرعت به نتیجه برسانیم. نقطه پایانی مترو برای تمام خطوط در تبریز نهایتا تا سال 1425 است.

مدیرعامل متروی تبریز در پایان میزان اشتغال زایی مترو را مورد اشاره قرار داد و گفت: 1700 نفر در خط یک، 430 نفر در خط 2 و 100 نفر در سازمان مرکزی مترو شاغل هستند که میزان اشتغال مترو و تعداد پیمانکاران با افزایش اعتبار، افزایش می‌یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر در فراق برادر ؛ اشعار غمگین و سوزناک برای برادر فوت شده