تبلیغات اشتباه، مایه دردسر برای سریال ویدئویی «سال‌های دور از خانه»


تبلیغات اشتباه، مایه دردسر برای سریال ویدئویی «سال‌های دور از خانه»
تنها یک روز پس از انتشار نخستین قسمت از سریال ویدئویی «سال‌های دور از خانه»، با وجود ادعای سازندگان مبنی بر بازتاب های خوب از این مجموعه، کاربران اما نظر دیگری دارند.

«سال‌های دور از خانه» یا به تعبیر عوامل پروژه، «شاهگوش ۲» ساخته مجید صالحی از ابتدای هفته جاری در اختیار بینندگان قرار گرفته و با توجه به ژانر کمدی و مبلغی که باید برای خرید آن هزینه کرد، بیشتر از بقیه سریال ها زیر ذره بین قرار گرفته است. هر چند برای بررسی این مجموعه، تماشای تنها یک قسمت از آن نمی تواند چندان راهگشا و قضاوت درباره اش قرین به عدالت باشد، اما گویا ترفند تبلیغاتی خامدستانه تیم تبلیغاتی موجب شده تا متاسفانه موضعگیری های منفی نسبت به این مجموعه تازه وارد شکل بگیرد. در متنی که به همراه تصاویر پشت صحنه سریال از سوی تیم تبلیغاتی به پیجهای فعال در فضای مجازی داده شده، آمده قسمت اول این سریال «واکنش های مثبت زیادی را به دنبال داشته»، اما فکتی برای آن ارائه نشده.

ضمن اینکه در جست وجو برای یافتن نشانه ای حتی کوچک از این ادعا در اینترنت نیز راه به جایی نمی برد. در عوض رجوع به کامنت های کاربران در زیر این پست ها نشان از آن دارد که مردم با درک اغراق آمیز بودن این خبر سفارشی و رپرتاژ آگهی، اغلب رضایت کافی از قسمت اول مجموعه مذکور نیز نداشته اند. «بی مزه»، «مزخرف»، «شلخته»، «سردستی» و … از جمله القابی هستند که کاربران برای توصیف این مجموعه به کار برده اند.

از سویی به نظر می رسد برخی از تصاویر منتشر شده از سریال به عنوان پشت صحنه، اصلاً در قسمت اول وجود ندارند که این نکته از چشم کاربران پنهان نمانده و شائبه ممیزی آنها را در قسمت اول رقم زده است.

جالب آنکه برخی از انتقادهای تند از این مجموعه در پیج های اینستاگرامی خود سریال و شرکت توزیع کننده نسخه دیجیتالی آن نیز دیده می شود. هر چند در این میان معدود کامنت های مثبتی هم وجود دارند که در قیاس با نمونه های منفی چندان به چشم نمی آید.

با این حال تجربه نشان داده سریال های اسپین آف در سطح جهان همیشه در سایه مجموعه های اصلی حرکت کرده اند. این نسخه ها اغلب یا هرگز به توفیق نسخه اصلی خود نرسیده و یا با سر زمین خورده اند. گرچه نمونه هایی مثل «بهتره با ساول تماس بگیری» Better Call Saul به عنوان اسپین آف «بریکینگ بد» یا «اریژینال ها» The Originals به عنوان اسپین آف سریال محبوب «خاطرات یک خون آشام» موفقیت های خوبی کسب کرده اند.

با این وجود، تجربه نگارنده از تماشای قسمت اول سریال «سال‌های دور از خانه» حکایت از چندان بامزه نبودن آن دارد. شوخی ها اغلب به قدری ساده و ابتدایی هستند که بیننده را برای پیگیری اثر مشتاق نمی کنند، ولی نباید منکر این شد که احمد مهرانفر آنقدر برای مخاطبان بازیگر مقبولی هست که بتوان به قوت یافتن ادامه سریال امید بست. در آنسو نیز مجید صالحی پس از سالها تجربه اندوزی در این حوزه، قابلیت آنرا دارد تا کشتی سریالش را به سلامت به مقصد برساند.

اگرچه «سال‌های دور از خانه» به عنوان اسپین آف، پا جای پای سریالی گذاشته که هفت سال از توزیع آن می گذرد. مجموعه ای که داود میرباقری در رأس آن قرار داشت و حالا مجید صالحی جایگزینش شده. جدا از تغییر شرایط اجتماع و سلایق مردم در طول این هفت سال، باید دید شخصیت شهرام خنجری با بازی احمد مهرانفر و دغدغه هایش آنقدر برای تماشاگر امروز جذاب هست که برایش دست به جیب شود و کامنت مثبت بگذارد. بویژه وقتی بدانیم در «شاهگوش» این کاراکتر تنها جزیی از یک مجموعه متوسط و نه فوق العاده و در واقع نقشی مکمل بود. چیزی که حالا با محول کردن رل اصلی به آن، تغییر ماهیت داده.

سریالی که در تبلیغاتش آمده «فضایی طنز و سرشار از کمدی دارد که در آن مدام عشق اتفاق می‌افتد!!!!» و همین شعار توقع بینندگان را بالا برده. بویژه که نام مجید صالحی را به عنوان کارگردان یکی از محبوب ترین سریال های سالهای گذشته تلویزیون یعنی «سه در چهار» بر پیشانی دارد و امیرحسین قاسمی از نویسندگان سری مجموعه پربیننده «پایتخت» به همراه خود مهرانفر فیلمنامه اش را نوشته اند.

شاید اگر این تحلیل بدون پشتوانه تیم تبلیغاتی درباره اینکه قسمت اول سریال «واکنش های مثبت زیادی را به دنبال داشته» نبود، کار سازندگان را برای ادامه مسیر دشوار نمی کرد.

هادی اعتمادی مجد

ban​ifilm.‎​ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رفع مشکل دوربین آیفون، 96میلیون‌تومان ناقابل!