برف غافلگیرکننده و داستان گرگ آدمخوار


بارش برف در مناطق مختلف آذربایجان شرقی که از جمعه گذشته آغاز شده و تاکنون در برخی از شهرستان ها ادامه دارد، مردم این خطه را غافلگیر کرده است.

آفتاب‌‌نیوز :
هر چند آذربایجان شرقی در طول دهه ها به عنوان استانی «کوهستانی با زمستان های سرد و طولانی» در کتاب های جغرافیا معرفی شده است، اما مردم این خطه از حدود 2دهه قبل تاکنون با این ویژگی ها غریبه بوده و مصادیق عینی آن را درک نکرده بودند.

البته تا قبل از دهه 1370 شمسی، آذربایجان شرقی لقب «انبار برف» را یدک می کشید و ارتفاع برف در مناطق برفگیر آن در زمستان ها به بیش از 10 متر می رسید، اما این روند با آغاز خشکسالی های 2 دهه قبل رو به تغییر گذاشت و مردم این خطه نیز با سال های پربرف و پرآب وداع کردند.

اما بارش غافلگیرکننده برف و باران در سال جاری آبی، از مهر 1397 تا مهر ماه 1398، بار دیگر چهره شناخته شده برفی آذربایجان شرقی را به مردم این استان که داستان های زیادی از برف و «گرگ آدمخوار» از مادربزرگ ها و پدربزرگ ها به خاطر دارند، نشان داد.

در سال های دهه 1330 گرگی موسوم به «گرگ آدمخوار» در روستاهای پیرامونی تبریز پیدا شد که بچه ها را می ربود و می خورد و بزرگ ترها را مجروح می کرد؛ این گرگ سرانجام به ضرب گلوله یک پاسبان در تبریز کشته شد و مادرم تعریف می کند که جسدش را برای تماشای مردم به نمایش گذاشته بودند و 5 ریال بلیط داشت؛ در آن سال ها داستان های زیادی درباره این گرگ که به احتمال زیاد دچار بیماری «هاری» شده بود، روایت می شد.

حال بعد از حدود هفت دهه از آن تاریخ، شدت بارش برف در آذربایجان شرقی آن هم در آغاز اردیبهشت ماه به گونه ای است که خاطره «گرگ آدمخوار» بار دیگر زبان به زبان می چرخد.

بارش برف هر چند در ذات آن نعمت است و ترسالی و رونق مراتع را در آذربایجان شرقی موجب خواهد شد، اما مشکلات زیادی نیز برای مردم استان به همراه داشت که مهم ترین آن سرمازدگی محصولات باغی و زراعی به ویژه در اراضی پست است که به دلیل هوای معتدل روزهای قبل از بارش برف، درختان در آن شکوفه داده و به بار نشسته بودند.

هر چند هنوز آماری از میزان خسارت برف و سرمای دیررس به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال جاری ارایه نشده، اما سال گذشته این رقم حدود 1500 میلیارد تومان بود که صندوق بیمه کشاورزی به دلیل محدودیت منابع آن تنها به جبران حدود 10 درصد این رقم موفق شد.

از سوی دیگر بارش برف راه های دسترسی روستایی را به ویژه در مناطق مرتفع و برف گیر نیز مسدود کرد، به گونه ای که راهداری «ورزقان» از بسته شدن راه 60 روستای این شهرستان خبر داد که با گذشت پنج روز از تلاش شبانه روزی و بی وقفه نیروهای تلاشگر راهداری هنوز هم راه هفت روستا بسته است.

البته راه تعدادی از روستاهای شهرستان مرند و منطقه ارسباران نیز در مناطق مرتفع و برفگیر بسته شده است.

در تشریح شدت بارندگی اخیر برف، گفتن این نکته خالی از لطف نیست که بنابر اعلام نیروهای راهداری شهرستان ورزقان، آنها با استفاده از بولدوزرهای سنگین در طول 12 ساعت کار مداوم تنها موفق به بازگشایی 11 کیلومتر راه می شوند و باز بر اساس گفته آنها، ارتفاع برف در برخی مناطق به حدود 6 متر می رسد.

بارش مداوم برف در مناطق مختلف آذربایجان شرقی همچنین موجب تعطیلی مدارس در شهرستان های هوراند، کلیبر و چاراویماق شد که در 2 دهه اخیر در این موقع از سال بی سابقه است.

محمدتقی پورمحمدی، شهروند تبریزی، نیز که 80 بهار زندگی را پشت سر گذاشته و موی سپید کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اینکه در این موقع از سال این گونه برف می براد، اظهار تعجب کرد و گفت: من در همه این سال ها به یاد ندارم در این وقت از سال چنین برفی ببارد.

علی حسن خواه، از کوهنوردان تبریزی، نیز که معمولا آخر هفته ها را در ارتفاعات شناخته شده استان از قبیل «سهند» و «میشو» به کوهنوردی می رود، به ایرنا گفت: عمق برف در ارتفاعات امیدوارکننده و یادآور سال های پربرفی استان است.

امید که با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و مدیریت کارآمد، نعمت بارش برف به مشکل و معضل برای مردم به ویژه کشاورزان تبدیل نشود و مردم آذربایجان شرقی تابستان امسال را در سایه سرسبزی و خرمی طبیعت و زیبایی خیره کننده کلاه برفی قلل مرتفعی همچون «سلطان»، کمال« و «جام» به شادی و خوشی سپری کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان