39 درصد سد زاینده رود آبگیری شد


39 درصد سد زاینده رود آبگیری شد

اصفهان- ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: آب ذخیره شده سد زاینده رود به 544 میلیون متر مکعب رسید که حدود 39 درصد کل گنجایش آن است.

حسن ساسانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : سال گذشته در این روزها بالغ بر 162میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود ذخیره شده بود و امسال با توجه به بارش های اخیر این میزان افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: با این وجود باز هم در مقایسه با متوسط بلند مدت آب کمتری در مخزن سد وجود دارد، زیرا مقدار ذخیره سد در متوسط بلند مدت 800 میلیون متر مکعب بود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اظهار داشت: مقدار بارش ها از ابتدای سال آبی جاری(مهر 97) تاکنون در حوضه آبریز سد زاینده رود 2هزار و 122 میلی متر بوده است و این مقدار در مدت مشابه سال گذشته 195 میلی متر بود.
وی میزان ورودی به سد را 162 متر مکعب و خروجی از آن را 83 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و گفت: میزان بارش های امسال نسبت به بلند مدت 68 درصد افزایش پیدا کرده است.
ساسانی مصرف بهینه آب در بخش های مختلف را ضروری خواند و ادامه داد: صرفه جویی آب در تمامی استان ها و بویژه استان های واقع در فلات مرکزی از جمله اصفهان باید متدوام باشد .
وی با اشاره به این که بدون تردید با یک تر سالی مشکل سالهای متمادی خشکسالی جبران نخواهد شد بیان کرد: همچنان صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی، بهداشت، صنعت و کشاورزی باید بعنوان اولویت اول همه مردم و مسوولان استان قرار داشته باشد.
زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر مکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
/6022 / 7150

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی