خودنمایی زمستان در بهار


در آغازین روز‌های اردیبهشت و همزمان با شکوفا شدن غنچه‌های بهاری، زمستان در برخی استان‌ها خودنمایی می‌کند

خبر در حال تکمیل است...

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مراکز استان ها، بارش برف و باران و کاهش دمای هوای در برخی استان های کشور موجب برودت هوا و یخ زدگی معابر شده است.

بارش برف در گیلان

وارد شدن بیش از ۱۴ میلیارد ریال خسارات به بخش کشاورزی مهاباد
بارش برف و باران درچند روز اخیر بیش از ۱۴ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی شهرستان مهاباد وارد کرده است.
معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: بارش برف و باران درچند روز اخیر موجب آب گرفتگی مزارع کشاورزی و وارد شدن خسارت به این بخش شده است. کارشناسان میزان خسارت را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تخمین زده اند.
سعیدیان افزود: ۲۶۰ هکتار از مزارع گندم، جو و چغندر این شهرستان بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل در مزارع خسارات دیده که طبق برآورد‌ها میزان خسارات وارد شده حدود ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است.
سعیدیان اضافه کرد: به علت کاهش دمای هوا در چند روز، اخیر احتمال سرمازدگی محصولات زراعی و باغی نیز وجود دارد، اما هنوز میزان آن برآورد نشده است.
وی افزود:با توجه به کاهش دما احتمال دارد باغاتی همچون زردآلو، آلبالو، گیلاس و برخی از باغات سیب که شکوفه داده اند با سرما زدگی مواجه شده و دچار خسارات شوند. معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در ادامه به کشاورزان توصیه کرد برای جلوگیری از سرمازدگی و کاهش میزان خسارات احتمالی در اطراف باغات آتش روشن کنند تا باعث متعادل شدن دمای هوا در باغات شود.
خراسان شمالی
بارش برف در راز و جرگلان


بیش بینی خسارات بیش از ۵۰ درصدی به باغ‌های استان اردبیل
مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به دنبال بارش برف در چند روز گذشته در استان پیش بینی می‌شود بیش از ۵۰ درصد باغ‌های اردبیل دچار خسارت شود.
نیکشاد افزود: بازدید میدانی با حضور کارشناسان از باغ‌های استان شروع شده و به زودی میزان خسارت برآورد خواهد شد.
عبدالعلی پور مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل هم گفت: با توجه به بارش برف در مناطق مرکزی و جنوبی استان و به زیر صفر رسیدن دمای هوا در این مناطق میزان خسارت برآورد و اعلام خواهد شد.

حال و هوای زمستانی بهار
بارش ها و خنکای هوا، به دومین ماه بهار حال و هوای زمستانی داده است.
با فعالیت این سامانه، بارش‌های گستردهِ برف در استان‌های شمال غربی موجب کاهش دما شده. برف و لغزندگی معابر، مدارس برخی شهرها در آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل را به تعطیلی کشاند.

هشدار به کشاورزان و باغداران در خصوص سرمازدگی محصولات
به کشاورزان و باغداران در خصوص سرمازدگی محصولاتشان هشدار داده شده و به شالیکارانِ شمالی هم توصیه شده، نشاکاری خود را به آخر هفته موکول کنند.

برف و کولاک طوری است که تردد در محورهای برفگیر از جمله گردنهِ کوهین در محور قزوین رشت و اسالم به خلخال با زنجیر چرخ امکان پذیر است. محور آستارا به اردبیل هم مسدود شد.

کارشناس هواشناس از پیش بینی وضع آب و هوا در کشور می گوید

تردد در برخی محورهای زنجان فقط با زنجیر چرخ
جانشین رییس پلیس راه استان زنجان گفت: هم اکنون تردد در محور زنجان – دندی با زنجیر چرخ انجام می شود و همه محورهای منتهی به قیداربرفی است. سرهنگ عظیمی افزود: همچنین همه محورهای استان لغزنده است که رانندگان حتما موارد ایمنی را رعایت و با آمادگی کامل درجاده تردد کنند .

.photo_album_grid .photo_img_gride_item .photo_img_gride_item img @media(min-width:1200px) .photo_no_marg_md } @media(max-width:1200px)and (min-width:980px) .photo_no_marg_md } @media(min-width:767px) and (max-width:980px) .photo_no_marg_sm } @media(min-width:480px) and (max-width:767px) .photo_no_marg_ms } @media(min-width:320px)and (max-width:480px) } @media(max-width:320px) }
یخ زدگی محصولات باغی زنجان
کارشناسان در حال بررسی میزان خسارات هستند ، افت دما خسارات را افزایش خواهد داد .مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت:استان زنجان ۵۵ هزار هکتارباغ بارده دارد که ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتارآن هسته داراست.اوجاقلو افزود: درسرما زدگی‌ها میوه‌های هسته دار بیشترین آسیب را می‌بینند.
وی گفت: هم اکنون ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه بارده، ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار باغات گردوی بارده و هزار و ۸۵۰ هکتار بادام بارده درمعرض یخ زدگی هستند.مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: کار بررسی باغات آغازشده است تا خسارات جمع بندی شود.اوجاقلو گفت: به دلیل اینکه بارش برف به خودی خود شکوفه‌ها را ازبین نمی‌برد بلکه بعد افت دما خسارات افزایش می‌یابد پیش بینی خسارات ممکن است تغییر کند.به گفته سلطانی، کارشناس هواشناسی استان ازامشب دما‌ها روند کاهشی خواهند داشت و باغداران ضروری است تمهیدات لازم درباغات را انجام دهند.
بازگشایی جاده اردبیل - آستارا
با تلاش مستمر راهداران ، جاده اردبیل – آستارا که عصر روز گذشته بر اثر رانش زمین بسته شده بود ، بازگشایی شد. علی رحمتی ، مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت:عصر دیروز به دنبال رانش زمین در منطقه آق چای آستارا ، جاده مسدود شد.وی افزود: بلافاصله با اعزام پنج گروه راهداری از اردبیل ، عملیات ریزش برداری از سطح جاده آغاز شد و هم اکنون تردد خودروها در این محور برقرار است.وی تاکید کرد: با تلاش راهداران ، کلیه محورهای مواصلاتی استان در مناطق کوهستانی باز است و رفت و آمد در آنها جریان دارد.
تداوم چهره زمستانی در اردبیل
بارش برف در مناطق مرکزی و جنوبی استان اردبیل در سی و چهارمین روز از فصل بهار نیز ادامه یافت. تداوم بارش برف و سردی هوا در مناطق سردسیر استان اردبیل امروز سه شنبه باعث تعطیلی برخی مقاطع تحصیلی در شهرهای اردبیل ، نیر، نمین ، سرعین ، هیر و خلخال شد.اداره کل هواشناسی استان اعلام کرده است بارش برف که از روز دوشنبه در اغلب مناطق مرکزی و جنوبی استان اردبیل آغاز شده است، تا بعد از ظهر روز سه شنبه ادامه می یابد.
تداوم چهره زمستانی در دومین فصل بهار باعث نشد اختلال جدی در محور های مواصلاتی استان به وجود آید. اگر چه بنا به گزارش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل ، از دیشب بارش برف در جاده های کوهستانی استان از جمله اردبیل - آستارا ، اردبیل -نیر ، اردبیل - مغان ، اردبیل - سرچم ، اردبیل - مشگین شهر - اهر و اردبیل - سرعین ادامه داشته است ، اما با تلاش راهداران کلیه این محورها باز است و تردد در آنها جریان دارد.
جاده های مازندران لغزنده ، رانندگان با احتیاط حرکت کنند
رییس پلیس راه مازندران گفت: جاده های کوهستانی استان به دلیل بارش برف و باران لغزنده است. سرهنگ پاسدار علیرضا قدمی افزود: ترافیک هم اکنون در جاده‌های کوهستانی مازندران پرحجم و روان بوده و به دلیل بارش برف خفیف (جاده کندوان) و نیز باران در سایر جاده‌های استان لغزنده است.
رییس پلیس راه مازندران با بیان اینکه محدودیتی در جاده‌های کوهستانی استان وجود ندارد تاکید کرد: رانندگان هنگام تردد با احتیاط حرکت کرده و از سفر‌های غیرضروری تا چهارشنبه این هفته خودداری کنند.
سرهنگ علیرضا قدمی با اشاره به هشدار هواشناسی گفت: رانندگان تا حد امکان از سفر‌های غیرضروری در جاده‌های استان (تا چهارشنبه این هفته) خودداری کنند.
رییس پلیس راه مازندران با بیان اینکه احتمال ریزش کوه، سنگ بهمن و نیز بارش برف و بوران و نیز باران در ارتفاعات استان وجود دارد افزود: در سابقه قبلی این ریزش‌ها در جاده‌های کوهستانی مازندران موجب جاری شدن سیلاب در سطح راهها، راه بندان و نیز اختلال در تردد خودرو‌ها شده است.
سرهنگ قدمی با اشاره به اینکه رانندگان سفر‌های خود را (جاده‌های کوهستانی) در روز انجام داده و به شب موکول نکنند بر خودداری از سفر در روز‌های ذکر شده، رعایت سرعت مطمئنه، حرکت با چراغ روشن، رعایت فاصله طولی، توجه کامل به جلو و نیز به همراه داشتن تجهیزات زمستانی تاکید کرد.
رییس پلیس راه مازندران به خودداری رانندگان از بوق زدن و توقف در نقاطی که احتمال سقوط و ریزش بیشتر است اشاره کرد و گفت: مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ و پیش شماره ۰۱۱ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه‌های استان است.
تعطیلی مدارس برخی نقاط آذربایجان غربی
به علت برودت هوا و بارش برف مدارس بخش کوهسار شهرستان سلماس و بخش سیلوانای ارومیه تعطیل شد ،اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در اطلاعیه ای اعلام کرد:با توجه به بارش برف در بخش سیلوانا و احتمال یخبندان و لغزندگی در جاده ها ،تمامی مدارس این منطقه امروز سه شنبه 3 اردیبهشت در نوبت صبح تعطیل اعلام می شود.همچنین مدارس بخش کوهسار از توابع سلماس نیز به دلیل برودت هوا ، بارش برف و یخبندان و احتمال لغزندگی معابر ،امروز سه شنبه 3 اردیبهشت ، تعطیل می باشد . بارش برف و باران تا بامداد امروز در آذربایجان غربی تداوم داشت و دیشب دمای هوا به طور محسوس کاهش یافت .براساس اعلام کارشناسان هواشناسی دمای هوا تا اواخر هفته به طور محسوس کاهش می یابد.سامانه بارشی از امروز به طور تدریجی از استان خارج می شود.بارش برف و باران که یک شنبه شب آغاز شده اغلب مناطق استان به خصوص شهر ارومیه را سفیدپوش کرد و موجب آبگرفتگی معابر عمومی و اختلال در تردد خودروها در سطح شهر شد.
بارش برف در کردستان
باران و مه در بعضی محورهای خراسان رضوی
باران و مه بعضی محورهای خراسان رضوی را فرا گرفته است.مرکز مدیریت راههای خراسان رضوی اعلام کرد: هم اکنون حوزه شهرستان قوچان را باران فرا گرفته و محورهای این شهرستان لغزنده است.بنابراین گزارش محورهای درگز- قوچان به ویژه گردنه های تیوان، کبکان و امام قلی، باغچه – تربت حیدریه به ویژه محدوده اسلام قلعه و کمربندی تربت حیدریه و مشهد – کلات به ویژه گردنه گوجگی را مه و کاهش دید فرا گرفته است .به رانندگان توصیه شده است: در این محورها با رعایت نکات ایمنی و سرعت مطمئنه رانندگی کنند.
بارش برف در کلاردشت
کاهش محسوس دما در استان همدان
کارشناس هواشناسی از کاهش محسوس دمای استان تا پایان هفته خبر داد آقای موسوی گفت:: تا روز شنبه دمای استان بین ۲ تا ۶ درجه کاهش می‌یابد و به منفی یک تا منفی ۷ درجه سانتیگراد می‌رسد.این کارشناس هواشناسی همچنین با بیان اینکه دیشب دمای هوای همدان منفی یک درجه زیر صفر بود گفت: دیشب سردترین نقطه رزن بود با منفی ۴ درجه و گرمترین هم قهاوند و نهاوند بود با ۱۳ درجه سانتیگراد بالای صفر.این کارشناس هواشناسی ادامه داد: کاهش دما تا روز جمعه این هفته ادامه دارد و از روز شنبه دمای هوا به تدریج گرمتر می‌شود.آقای وسوی گفت: در ۲۴ ساعت آینده وضعیت هوا نیمه ابری همراه با بارش‌های پراکنده باران و برف و احتمال رگبار و تگرگ پیش بینی می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز