بانک بارکلیز انگلیس درباره افزایش بهای نفت هشدار داد


بانک بارکلیز انگلیس درباره افزایش بهای نفت هشدار داد

لندن – ایرنا – بانک بارکلیز انگلیس اعلام کرد که تصمیم واشنگتن برای تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران، بهای نفت خام در بازار جهانی را به‌ طور چشمگیری در کوتاه‌ مدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این بانک انگلیسی پیش‌بینی کرده است بهای نفت برنت از میانگین بشکه‌ای 70 دلار فراتر خواهد رفت اما بعید است در چشم‌انداز طولانی ‌مدت بهای نفت تأثیری بگذارد.
دولت آمریکا عصر دوشنبه باوجود نگرانی جامعه جهانی از اختلال در بازار نفت، همچون گذشته در اقدامی یکجانبه و در دشمنی دیرینه با جمهوری اسلامی، تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران را اعلام کرد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت: با شرکا و کشورهای خریدار عمده نفت ایران صحبت کردیم که از نفت خام ایران دور شوند. با تولیدکنندگان بزرگ نفتی مذاکره کرده‌ایم تا بازار نفت جهان کمبود نداشته باشند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تضمین کرده‌اند که بازار نفت را جبران کنند.
این در حالی است که بانک بارکلیز انگلیس پیش ‌بینی کرد دو کشور یاد شده، آهسته ‌تر ازآنچه ادعا کرده‌اند خلأ نفت ایران را پر خواهند کرد.
این بانک همچنین تصریح کرد که تصمیم آمریکا خطر درگیری در خاورمیانه ازجمله احتمال بستن تنگه هرمز را افزایش می‌دهد. البته واکنش خریداران بزرگ نفت ایران همچون چین و هند در این رابطه حائز اهمیت خواهد بود.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته گفت: با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های موردنظر، جمهوری اسلامی ایران اصولاً ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست.
بااین‌حال، با توجه به تأثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به‌صورت مستمر با تمامی نهادهای ذی‌ربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است.
وی افزود که نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم‌گیری منعکس‌شده و به‌زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.
'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه سال گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضاکننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ‌گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
اروپام ** هـ ن ** 1546

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ با تو خودمونیم من ته دیوونگیم من