برند چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟


برند چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟

احتمالاً به عنوان کسی که دستی بر آتش کسب‌وکار دارد، اطلاعات زیادی در رابطه با کسب‌وکار خود و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید دارید، اما هیچ بعید نیست که نتوانید تعریف دقیقی از برند و «برندینگ» ارائه بدهید.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام فراپیام، البته غیرممکن است که بارها و بارها این کلمات را نشنیده باشید و یک درک کلی از آن‌ها در ذهنتان شکل نگرفته باشد، اما پیاده‌سازی صحیح سیاست‌های برندینگ بدون درک دقیق چنین مفاهیمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. لذا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با برند و برندینگ و مفاهیم مرتبط با آن‌ها آشنا کنیم.

برندینگ چیست؟

برند یک نام، نشان یا مؤلفه متمایزکننده است که در شناسایی یک شرکت یا محصول از سایر موارد مشابه به مخاطب کمک می‌کند. در واقع، امروزه دیگر صرفاً خود محصولِ ملموس تنها دلیل برای خرید مردم نیست؛ بلکه محصول تنها بخشی از برند است و مردم عملاً برند را خریداری می‌کنند. به عنوان مثال، آیا حاضرید قوطی نوشابه‌ای را خریداری کنید که هیچ نام و نشانی از یکی از برندهایی که می‌شناسید و به آن اعتماد دارید ندارد؟

مزایای برندینگ

به دلیل تأثیر مهمی که برندینگ بر کل شرکت دارد، برای هر کسب‌وکاری لازم و ضروری است. از جمله مهم‌ترین منافع برندینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برندینگ، آگاهی و توجه نسبت به کسب‌وکار را افزایش می‌دهد: مهم‌ترین خاصیت برندینگ برای هر کسب‌وکار، افزایش آگاهی مردم و معروفیت کسب‌وکار است.

- برندینگ، ارزش کسب‌وکار را بالا می‌برد: برندینگ با شناساندن هر چه بیشتر و تقویت جایگاه برند، آن را به فرصت جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

- برندینگ باعث جذب مشتریان جدید می‌شود: برندینگ باعث مثبت‌تر شدن هر چه بیشتر برداشت و تداعیات مردم نسبت به برند می‌شود و با تقویت حس اعتماد مردم احتمال خرید و ارجاع دیگران را افزایش می‌دهد.

- برندینگ عاملی برای تقویت رضایتمندی و افتخار کارکنان به کسب‌وکار است: طبیعتاً شخصی که برای برندی کار می‌کند که شناخته شده‌تر است و مردم بیشتر به آن علاقه‌مند هستند، رضایت و علاقه بیشتری نسبت به کار خود دارد. این رضایت به نوبه خود باعث ایجاد حس تعلق و اشتیاق به کار و در نتیجه، افزایش بهره‌وری می‌شود.

برند چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟

فرآیند برندینگ

برندینگ را می‌توان به روش‌ها و از مسیرهای مختلفی انجام داد. ما در اینجا به یک فرآیند ۸ مرحله‌ای اشاره می‌کنیم که اگرچه به طور خلاصه و به زبان ساده بیان شده، اما تمامی آنچه که برای برندینگ مؤثر باید انجام بدهید را به‌خوبی پوشش می‌دهد:

۱. مشخص کنید که هدف برندینگ دقیقاً چیست (برندینگ محصول یا سازمان؟) و آیا هدف فقط یک برند است یا یکی از برندهای سازمان.

۲. برای گردآوری همه اطلاعات لازم درباره محصول و بازار رقابتی آن تحقیق کنید.

۳. با تعریف آنچه که برند شما را منحصر به فرد می‌کند و خلأهایی که در بازار و در ذهن مشتریان پر خواهد کرد، جایگاه آن را مشخص کنید.

۴. با مشخص کردن آنچه که برند شما نمایانگر آن است، مزایای خاصی که ارائه می‌کند، ارزشی که وعده آن را می‌دهد و تصویری از آن که در همه چیز، از پیام‌های بازاریابی گرفته تا طراحی محصول و تجربه مشتری باید جاری باشد، برندتان را تعریف کنید.

۵. به هویت برند خود شکل بدهید. در این قسمت باید مواردی مانند لوگو یا نماد، وب‌سایت فروشگاهی، طراحی محیط داخلی و خارجی، پوشش کارکنان، بسته‌بندی محصول، نوع رنگ‌ها، شکل‌ها و حتی فونت مورد استفاده و موارد مشابه را مشخص کنید. در اینجا در مورد هر کدام از این مؤلفه‌ها توضیحاتی را ارائه می‌کنیم:

طرح لوگو یا نماد برند

طرح لوگوی برند یکی از برجسته‌ترین عناصر هویت هر برند محسوب می‌شود. لوگو به عنوان یکی از عناصر هویت بصری برند معمولاً به شکل یک تصویر (لوگومارک، مانند لوگوی اپل) یا لوگوی متنی (لوگوتایپ، مانند لوگوی گوگل) یا ترکیبی از این دو طراحی می‌شود. طراحی لوگوی برند کار بسیار حساس و دشواری است.

لوگوی برند علاوه بر زیبایی باید ویژگی‌ها زیر را نیز داشته باشد:

- متناسب باشد: لوگوی برند باید با شرکت مربوطه، کاری که انجام می‌دهد و نقطه تمرکز و ارزش‌های اصلی آن هماهنگی داشته باشد.

- ساده و ماندگار باشد: اگرچه که شاید برخی بر این باور باشند که هرچه زرق و برق یا پیچیدگی لوگو بیشتر باشد بهتر است، اما یک لوگوی خوب و ماندگار معمولاً طرح ساده‌ای دارد که با گذشت زمان از مد نمی‌افتد.

- متمایز باشد: لوگوی برند باید به نحوی طراحی شود که کاملاً با لوگوهای شرکت‌های دیگر تفاوت داشته باشد.

- تطبیق‌پذیر باشد: لوگوی برند باید در پس‌زمینه‌های مختلف رنگی و سیاه‌وسفید و با کوچک یا بزرگ شدن آن درست و واضح به نظر برسد.

برند چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟

طراحی وب‌سایت فروشگاهی

وب‌سایت هر شرکت یکی از اصلی‌ترین عناصر هویت برند آن شرکت است؛ مخصوصاً برای کسب‌وکارهایی که خدمات و محصولات خود را از طریق اینترنت عرضه و به فروش می‌رسانند.

اغلب مشتریان بالقوه پیش از آن که در مورد استفاده از محصولات و خدمات شما تصمیم بگیرند، ابتدا به سراغ وب‌سایتتان می‌روند و محصولات آن را جستجو می‌کنند؛ بنابراین، وب‌سایت شما باید بی‌نقص باشد و تمامی اطلاعات لازم درباره شرکت، معرفی محصولات و خدمات و ارزش‌های آن را در اختیار کاربر بگذارد.

تمامی عناصر و بخش‌های وب‌سایت فروشگاهی باید هماهنگ باشند و جزئی از یک کل واحد به نظر برسند. هر تصویری که در وب‌سایت خود قرار می‌دهید حاکی از هویت برند شماست و می‌تواند عامل مؤثری در شکل گرفتن برداشت اولیه مثبت یا منفی مشتری باشد. ضمناً قرار دادن تصاویر کارکنان شرکت نیز ایده خوبی است که می‌تواند باعث تقویت حس اعتماد مشتری به برند شود.

طبیعتاً وب‌سایت فروشگاهی نمی‌تواند فقط حاوی عکس باشد و به محتوای منحصر به فرد، متناسب و جذاب نیز نیاز دارد. محتوای متنی وب‌سایت باید خوش نگاشت بوده و ویراستاری شده باشد؛ علایق مخاطب هدف را مد نظر قرار دهد و از لحن مناسبی استفاده کند تا کاربر احساس کند که با یک برند معتبر و قابل اعتماد سروکار دارد.

مزیت‌ها و ویژگی‌های مهم راه‌اندازی یک وب‌سایت فروشگاهی (فروشگاه‌ساز)

برند چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟

- ارائه‌ی تصویر بهتر از کسب‌وکار با حضور پررنگ‌تر در فضای اینترنت و رسانه‌های اجتماعی

- امکان شناسایی سریع‌تر نیازهای بازار و بالابودن امکان انطباق‌پذیری با آن

- ارائه خدمات به صورت ۲۴ ساعته با امکان خرید در هر ساعت از شبانه روز

- ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان و افزایش میزان رضایتمندی مشتریان

- بهبود و توسعه عملی اصل مشتری مداری

- افزایش سرعت پاسخ‌دهی به مشتریان

- کاهش هزینه‌های سازمانی و عملیاتی در بخش مارکتینگ، توزیع و فروش

- گسترش بازار هدف و ارتباط با بازار جهانی و از بین رفتن فاصله‌های جغرافیایی

در فروشگاه اینترنتی مشتریان به راحتی شما را یافته، کالای موردنظرشان را بررسی و اقدام به خرید می‌کنند. اطلاعات فنی و اختصاصی کالاها در کنار عرضه آن‌ها می‌تواند شما و سازمان شما را به عنوان مرجع تخصصی مطرح کرده و می‌توانید به‌مرور زمان به یک Reference تخصصی در موضوع فعالیت خود تبدیل شوید. با بهره‌گیری از نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی، افزایش درصد فروش به جهت در دسترس بودن و سادگی در انتخاب و خرید کالا توسط مشتریان شما تضمینی می‌باشد و منجر به برندینگ محصولات و سازمان شما می‌شود.

اما طراحی یک وب‌سایت فروشگاهی چگونه است؟

برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی شما پس از بررسی پلان و ماژول‌های مورد نظر فروشگاه آنلاین (ویترین) که با همفکری و مشاوره با کارشناسان واحد توسعه کسب‌وکار ما انتخاب می‌شود، می‌توانید پس از قرارداد خرید نرم‌افزار به دسترسی به فروشگاه آنلاین خودتان داشته باشید و پس از گذراندن دوره آموزشی و ثبت دامنه (اسم فروشگاه) و فضای هاست (فضای میزبانی وب که برای حجم محصولات شما در نظر گرفته می‌شود) به راحتی به فروشگاه آنلاین متعلق به خودتان به صورت دائم داشته باشید.

برای جواب دادن به سوالات شما، می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت فراپیام تماس بگیرید (۸۶۷۴۸-۰۲۱) و یا مطالب آموزشی سایت را مطالعه کنید.( www.farapayam.com).

انتهای رپرتاژ خبری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما