معافیت های آمریکا برای خارجی ها در ارتباط با سپاه پاسداران


معافیت های آمریکا برای خارجی ها در ارتباط با سپاه پاسداران

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید ایالات متحده معافیت‌هایی برای مقام‌های دولتی، شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی خارجی، در ارتباط با سپاه پاسداران، در نظر گرفته‌است.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، خبرگزاری رویترز اول اردیبهشت ماه به نقل از سه مقام فعلی و پیشین دولت آمریکا، گزارش داده‌است معافیت‌هایی که واشینگتن در نظر گرفته سبب می‌شود تا مقام‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های فرادولتی خارجی طرف حساب با سپاه، خودبه‌خود مشمول تحریم‌ها نشوند.

بنابراین اطلاعات، این معافیت‌ها از سوی شخص مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و در پاسخ به تقاضای مقامات رسمی شماری از کشورها همچون عراق صادر شده است تا این افراد و نهادها در صورت ارتباط با زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران لزوما مشمول رد درخواست ویزا نشوند.

پیش از این خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین المللی، به پیامدهای ناشی از افزوده‌شدن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی در آمریکا، برای کشورها و مقام‌های خارجی، اشاره کرده بودند.

برای نمونه در ۲۸ فروردین ماه خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود اگر قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی آمریکا با استثنائات یا برخی معافیت‌ها روبه‌رو نشود، ممکن است نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی از تماس با نهادهای عراقی و لبنانی که با مقام‌های سپاه پاسداران یا افراد مرتبط با آنها در تماس هستند، منع شوند.

به گفته همین خبرگزاری، وزارت دفاع آمریکا و نیز شماری از سازمان‌های اطلاعاتی آن کشور پیشتر در مورد پیامدهای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی، به‌طوری که مانع از برقراری تماس با مقام‌ها و مسئولین کشورهای دیگر شود، ابراز نگرانی کرده بودند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید معافیت‌های آمریکا می‌تواند شامل برخی از مدیران و شرکت‌های خارجی که با ایران داد و ستد دارند، نیز بشود. این خبرگزاری یادآوری کرده‌است که سپاه پاسداران بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در کنترل خود دارد.

به نوشته این خبرگزاری، استثناء‌ها و معافیت‌های درنظر گرفته شده از سوی وزیر خارجه آمریکا، در حالی‌که می‌تواند شامل برخی دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی خارجی شود، اما این احتمال که رابطه با سپاه به مجازات افراد مشخصی در این دولت‌ها و گروه‌ها بیانجامد، را نیز باز گذاشته‌است.

با این حال هنوز دقیقا واضح نیست این معافیت‌ها، به‌طور مشخص در مورد مسائلی مانند صدور روادید، چگونه قرار است اعمال شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده، به رویترز گفته هدف اصلی این است که جلوی کسب و کار و داد و ستد کشورها، نهادها و شرکت‌های خارجی با سپاه گرفته شود و این‌که کسی وارد مذاکره‌ و مکالمه‌ای با مقام‌های سپاه شود، خود به خود این معنی نیست که مشمول تحریم ها می شود.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی