همه چیز درباره ارزش غذایی ملخ و حکم خوردن ملخ در اسلام


همه چیز درباره ارزش غذایی ملخ و حکم خوردن ملخ در اسلام ارزش غذایی ملخ چقدر است ؟این روزها با هجوم ملخ ها به ایران شاهد خبرهایی مبنی بر نخریدن ملخ های مرده توسط مردم و شهروندان هستیم. شاید این سوال برای برخی افراد پیش بیاید که آیا ملخ قابلیت خوردن و ارزش غذایی دارد […] نوشته همه چیز درباره ارزش غذایی ملخ و حکم خوردن ملخ در اسلام اولین بار در مجله...

همه چیز درباره ارزش غذایی ملخ و حکم خوردن ملخ در اسلام

ارزش غذایی ملخ چقدر است ؟این روزها با هجوم ملخ ها به ایران شاهد خبرهایی مبنی بر نخریدن ملخ های مرده توسط مردم و شهروندان هستیم.
شاید این سوال برای برخی افراد پیش بیاید که آیا ملخ قابلیت خوردن و ارزش غذایی دارد یا نه که اینگونه مورد توجه قرار گرفته است؟
در اینباره عزیزی رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفته: جیرجیرک و ملخ سرشار از پروئتین بوده و با مصرف آن می‌توان به میزان دوبرابر گوشت سفید و قرمز پروتئین را جذب بدن کرد.

خاصیت خوردن ملخ

تحقیقات علمی و آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد مصرف حشراتی، چون ملخ و جیرجیرک نه تنها ضرر ندارد بلکه سرشار از پروتئین است و از دیرباز این حشرات در شهرهای سیرجان، نیشابور، سبزوار، کرمان و خراسان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

همه چیز درباره ارزش غذایی ملخ و حکم خوردن ملخ در اسلام

فواید و ارزش غذایی ملخ

پروتئین موجود در بدن این حشرات بیش از گوشت قرمز و سفید است و می‌توانند به عنوان مکمل پروتئینی در سبد غذایی مردم قرار گیرد.

با توجه به وجود میکروب‌های متعدد در بدن حشرات، با پختن و سرخ کردن، آلودگی‌ها از بین رفته و می‌تواند فواید بسیاری داشته باشند.

ارزش غذایی ملخ و حیوانات دیگر

همچنین عزیزی درباره خوردن حیوانات دیگر گفته: گوشت حیواناتی، چون خرگوش، خرچنگ، لاک پشت و … نیز به عنوان منابع غذایی مفید در دیگر کشورها مصرف میشود اما بر اساس حکم شرعی،مصرف گوشت این حیوانات در کشورهای اسلامی حرام است.

فواید خوردن ملخ

خوردن ملخ و انواع جیرجیرک‌ها علاوه بر کشور‌های عربی و مسلمان نشین، متقاضیان زیادی را در کشورهای ژاپن، اندونزی، فیلیپین، چین و … زیادی دارد، چرا که مصرف این گونه حشرات می‌تواند به عنوان منبع طبیعی انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌ها محسوب شود.

حتی در بیابان‌های اطراف کرمان از جمله شهربابک، زیدآباد و سیرجان خوردن نوعی جیرجیرک رایج است که هرساله فقط در فصل بهار با شروع ماه خرداد تولیدمثل می‌کنند و در پایان این ماه عمرشان به پایان می‌رسد.
مردم محلی و عشایری در خردادماه به کسب‌وکار شکار و فروش جیرجیرک مشغول می‌شوند؛ به گفته مردم این حشرات گرانبها با طبیعت گرمی که دارند، بسیاری از درد‌ها ازجمله نفخ و گرفتگی و درد دست وپا و کمر را درمان می‌کنند.

همه چیز درباره ارزش غذایی ملخ و حکم خوردن ملخ در اسلام

حکم شرعی خوردن ملخ و حشرات در اسلام

در این بخش با توجه به مباحث پیش آمده درباره خوردن ملخ و حشرات دیگر توسط مردم سوالی پیش می آید که آیا خوردن ملخ و حشرات منع شرعی دارد یا نه؟
خوردن حشراتی مانند ملخ و جیرجیرک از نظر شرعی چه حکمی دارد؟
در ادامه در سایت حرف تازه بخوانید خوردن حشراتی مانند ملخ، جیرجیرک و سوسک طبق نظر مراجع عظام تقلید چه حکمی دارد

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگرچه خوردن سوسک، ملخ و هزارپا برای بسیاری از افراد تهوع آور است، اما باید بدانید که حشره‌خواری سابقه‌ای چندین هزارساله در جوامع سنتی جهان دارد و هم اکنون بیش از دومیلیارد نفر از حشرات در رژیم غذایی خود استفاده می کنند. گفته می شود حشرات در عین ارزان بودن منابع سرشار پروتئین، کلسیم و آهن هستند و مردم کشورهای مختلف جهان آنها را به صورت پخته، خام یا زنده مصرف می‌کنند.

همه چیز درباره ارزش غذایی ملخ و حکم خوردن ملخ در اسلام

آیا ملخ‌ خواری حرام است یا حلال؟

حکم شرعی خوردن انواع حشرات را از مراجع عظام تقلید جویا شدیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

آیت‌الله خامنه ای:
پرسش: با توجه به اینکه گفته می شود در مواردی خوردن حشرات برای درمان بیماری ها مفید است (مثل ساس و جیرجیرک) آیا اینکار از لحاظ شرعی جایز است؟
خوردن کدام حشرات حرام است؟
پاسخ: به طور کلی خوردن حشرات حرام است ولی معالجه با چیزهاى حرام در صورتى که یقین داشته باشد بیمارى قابل علاج بوده و علاج هم منحصر در استعمال آن است، به مقدار رفع ضرورت جایز است.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
پرسش :با توجه به اینکه مدتهاست که خوردن انواع حشرات در کشورهای جنوب شرق آسیا متداول شده است و همچنین با توجه به اینکه در احکام اسلامی نیز در خصوص خوردن برخی از حشرات – به عنوان نمونه ملخ – احکامی وارد شده است، لطفا حکم خوردن سایر انواع حشرات را بیان فرمایید.
پاسخ :غیر از ملخ خوردن سایر حشرات جایز نیست.
پرسش :خوردن ملخ چه حکمی دارد؟
پاسخ :از بین حشرات، تنها خوردن ملخ جایز است. البته اگر آن را زنده بگیرد یا در دست او بمیرد. اما اگر به مرده آن برسد احتیاط در ترک خوردن آن است.
پرسش :خوردن حشره ای شش پا و بالدار بنام چنزو که در مناطق سردسیر کرمان وجود دارد چه حکمی دارد؟
پاسخ :جایز نیست.

آیت‌الله سیستانی:
پرسش: آیا گوشت ملخ حلال است؟
پاسخ: گوشت ملخ حلال است/ منبع باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق