روایتی کامل از ابعاد سیل گلستان


روایتی کامل از ابعاد سیل گلستان

گرگان - ایرنا - سرپرست استانداری گلستان می گوید؛ اکنون از مرحله اقدامات ضربتی و اولیه در مقابله با سیل بی سابقه استان عبور کرده و وارد مرحله ارزیابی خسارات شده ایم، او از مدیران استان و همکارانش در جریان مدیریت سیل تمام قد دفاع کرد و همچنین گفت که تمام تلاش ها بر ایجاد امید و انگیزه آسیب دیدگان متمرکز است.

حدود یک ماه پس از وقوع سیل گلستان و در اواخر فروردین 98 با میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان گفت وگو کردیم؛ گفت وگویی که غراوی تمایل داشت ایرنا به جای طرح سوالات در حوزه های اجتماعی و زنان بر موضوعات فنی و تخصصی سیل متمرکز و آن را مورد توجه قرار دهد هرچند در این رابطه هم مطالبی مطرح شد.
مشروح این گفت وگو را که بطور مفصل به ابعاد سیل اخیر استان گلستان می پردازد، با هم می خوانیم.

* اکنون در چه مرحله ای از مقابله با سیل اخیر استان قرار داریم؟

بعد از 26 روز از ورود سیل به شهرهای استان گلستان وضعیت الان نرمال است و همه شهرها و روستاهای ما که تحت تاثیر قرار گرفتند، وضعیت خوبی دارند.
اقدامات اولیه در مقابله با سیل که اولین مرحله در زمان وقوع هر حادثه ای محسوب می شود، به اتمام رسیده و الان در مرحله دوم اقدامات خود ارزیابی و برآورد خسارات در بخش های مختلف اعم از مسکونی، کشاورزی، صنعتی و زیربنایی قرار داریم.
وضعیت الان رضایت بخش و شرایط جوی هم مساعد است و نیروهای کمک رسانی و امداد رسان نیز که در منطقه حضور دارند در حال انجام وظایف خود هستند تا شرایط را به حالت عادی برگردانند.
در حال حاضر در منازل و ساختمان های مسکونی، شبکه معابر و محیط های شهری آب گرفتگی نداریم اما آنچه از سیل باقی مانده، گل و لای حاصل از آن است.
این گل و لای و لجن های بجامانده از سیل را در آق قلا از طریق شرکت های خدماتی مرتبط با پسماند و جمع آوری زباله و بهبود محیط شهری که هم از طریق شهرداری تهران و هم شهرداری های استان نیروهای کمکی اعزام کردند، جمع آوری می کنیم که اجرای آن از یکی دو روز آینده در دستور کار قرار دارد.
کار پاکسازی شهر از هم اکنون شروع شده و تلاش می کنیم منازل مردم را از گل و لای و لجن به جا مانده از سیل پاکسازی کنیم.

*از کمک ها چه خبر؟ وضعیت چگونه است؟

کمک ها از همان بدو حادثه از اقصی نقاط کشور به منطقه سرازیر شد و مردم عزیز و هموطنان خوب ما خیلی خوب کمک کردند.
هلال احمر نیز کمک های خود را از سراسر استان به منطقه سرازیر کرد بخصوص در زمان وقوع حادثه که خوشبختانه به موقع رسید و توانستیم کمک ها را به سرعت با استفاده از قایق ها و بالگردها به آن دست از روستاییانی برسانیم که ارتباط شهرها و روستاهایشان با مراکز قطع شده بود.
غذا، پوشاک، دارو و چادر مهمترین اقلامی بود که در روزهای اول باید به دست گرفتار شدگان در سیل می رسید.
هلال احمر نیز انبارهای خود را بر روی نیازهای مردم سیلزده گشود و هرآنچه نیاز بود در اختیار مردم قرارداد. امکانات و اقلامی که توسط هلال احمر از سراسر کشور می رسید، متناسب با نیازها زیر نظرمعاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری توزیع می شد.

*کمک های بین المللی چطور بوده است؟

کمک های بین المللی چیز خاص و زیادی نبود، در حد یک محموله از یونیسف به استان رسید و توزیع شد. این کمک ها عمدتا شامل دارو، آذوقه و مواد بهداشتی بود و البته چندان قابل توجه نیست.
البته ارزیاب های مرتبط با سازمان ملل مستقر در تهران آمدند استان و در منطقه حضور یافتند و چندین جلسه هم با آنها داشتیم. آنان قول کمک هایی از طریق سازمان های وابسته به سازمان ملل برای استان گلستان دادند اما هنوز چیزی از آن وعده ها محقق نشده است.

*آیا تحریم ها می تواند عامل بی تحرکی بین المللی در کمک رسانی بوده باشد؟

نه ، ما نیاز به اقلامی که مشمول تحریم بوده نداشته ایم که بخواهیم برای وارد کردن آن نیاز داشته باشیم. ما همه نیازهای آسیب دیدگان را از داخل تهیه و تامین کردیم.

*اما برخی گزارش ها هست مبنی بر اینکه در جریان عملیات مقابله با سیل برخی دستگاه ها و ماشین آلات سنگین به دلیل نبود قطعه متوقف شده اند؟

ماشین آلات هر جا باشد، بعضا نیاز به تعمیر یا تغییر قطعه پیدا می کند و ما براساس اعتبارات و منابعی که در اختیار نهادها قرار داده ایم، این قطعات تامین می شود و از این نظر برای تعمیرات تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در بحران سیل هیچ نگرانی نداشته ایم.

*آیا می توان زمانی برای پایان عملیات مقابله با خسارات سیل در گلستان پیش بینی کرد؟

خیر، زمان پایان عملیات قابل پیش بینی نیست ؛ الان برگشته ایم به شرایط عادی ، الان کارهای مرتبط با نظافت و رفت و روب شهری و منازل مردم و ساکنان در دست اقدام است و شما در آق قلا و گمیشان می بینید که مردم خودشان دارند نسبت به نظافت و پاکسازی منازل خود با کمک شهرداری ها و نیروهای محلی اقدام می کنند.
البته این هم اتفاق افتاده که در این سیل بیش از 30-40 سانت گل و لای وارد خانه ها شده و هرچه داشته اند از بین رفته است. مثلا فرش ، لحاف تشک و لوازم خانگی داخل لجن است و قابل استفاده نیست و دیگر با پمپ هم نمی شود لجن را تخلیه کرد و نیاز به نیروهای کارگری دارد تا آن را تخلیه کنند.
تدابیری اتخاذ شده از جمله اینکه نیروهای خدماتی شهرداری بیایند مستقر شوند و کمک کنند و هم از طریق نیروی انسانی مجرب تا هر چه سریعتر مناطق مسکونی به وضعیت اولیه برگردد و پاکسازی ها صورت بگیرد و همچنین اقلامی را که از بین رفته و دپو شده ، به عنوان پسماند به محل های دفن زباله انتقال دهیم.

*آیا نیاز به فراخوان نیروهای متخصص و فنی تحت عنوان داوطلبان وجود ندارد؟

به نظر من ضرورت ندارد به دلیل اینکه هنگام مقابله با سیل نیروهای متخصص و فنی از همه نهادها در استان آمدند؛ یک اکیپ از سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و وزارت دفاع در منطقه مستقر شد و از توانمندی های وزارت ارتباطات در پوشش عکس های هوایی منطقه در زمان سیلاب و تحلیل سیلاب پخش شده در سطح دشت و مزارع استفاده کردیم تا بتوانیم تصمیم درست برای هدایت و خروج سیلاب از طریق مجاری مختلف به سمت دریا اتخاذ کنیم. بنابراین بهره گیری از توان تخصصی دستگاه های ملی در حین مقابل با سیل وجود داشته و براساس آن تصمیمات لازم اتخاذ شده است.

*منظور فراخوان داخلی بود و برای محلات و ساختمان های مسکونی؟

در مورد منازل و ساختمان های مردم نیازی به نیروهای متخصص نه از داخل و نه از خارج نداریم و ضرورتی هم ندارد. به دلیل اینکه مکانیزم ایمن بودن ساختمان برای سکونت آتی از طریق کمیته هایی تعیین می شود که برای ارزیابی به آن محلات مراجعه می کنند.
یک کمیته تخصصی مرکب از سازمان نظام مهندسی، شهرداری، بنیاد مسکن، دفتر فنی استانداری، نوسازی مدارس و راه و شهرسازی تشکیل شده که تیم هایی از این کمیته قبل از ورود مردم به ساختمان هایشان آن را مورد ارزیابی قرار می دهند که اگر از نظر ایمنی و استحکام مورد تایید این تیم ها قرار گرفت، اجازه اسکان داده می شود و اگر تشخیص دهند خطرناک است، آن را در فهرست بناهای تخریبی قرار می دهند که باید آن را بسازیم و تحویل مالکان آن دهیم.
از این پس تشخیص سکونت با همین کمیته است اما امور مربوط به تخصص های جزئی تر مانند آب ،برق ، گاز ، تلفن و ... عمدتا از طریق شرکت های خدماتی محلی و مستقر در سطح شهر انجام خواهد شد و بابت این مسائل جای نگرانی نداریم.

* یک نگرانی اینکه مبادا این شور و جدیت دستگاه ها و نهادهای امدادی تحت الشعاع سیل در سایر استان ها قرار گیرد؟

وقتی یک نقطه کشور دچار سیل یا بلایای دیگری شد همگی باید به کمک آن منطقه بشتابیم چنانچه زمانی که مازندران و گلستان به عنوان اولین استان ها درگیر سیل شدند از سراسر کشور کمک ها به این سمت سرازیر شد و الان هم که استان های دیگر درگیر سیل هستند مردم عزیز گلستان باید به یاری دیگر هموطنان خود بشتابند ، اینکه گفته شود چون آنجاها اتفاق افتاده پس نگاه از این منطقه کاسته شده و یا به نوعی توجهات از این منطقه کمتر می شود را قبول ندارم. به دلیل اینکه همچنان روزانه کمک ها دریافت می شود. توجه دولت به استان نیز کاهش نیافته و در حد نیازهایی که داشته ایم تا همین حالا تامین شده است.

*آیا برای شناسایی و احصاء نقاط ضعف و علل و ریشه های بروز خسارات سنگین در این سیل ، اقدامی برای تشکیل کمیته حقیقت یاب داشته اید؟

اینکه الان یک هیاتی شکل بگیرد و استان برود دنبال این کار 'خیر'، به دلیل این که ما هنوز در مرحله مقابله با سیلاب هستیم و تازه وارد مرحله ارزیابی خسارات شده ایم و 'هیچ عقل سلیمی هم نمی گوید که در زمان بحران برو بررسی کن که چه کسی تخلف کرده و با او برخورد کن'. اینها مراجع و دستگاه نظارتی خودش را دارد.
البته حتما باید آسیب شناسی شود و در هر حادثه یا واقعه ای که رخ می دهد اگر قصوری بوده در هر مقامی باید پاسخگو باشد ولی در شرایط بحران چنین کاری را نمی کنند. حتما در شرایطی که اوضاع آرام شد ، دستگاه های متولی این کار را خواهند کرد.

*بحث ریشه یابی است نه مچ گیری و اینکه نقاط ضعف شناسایی شود...

قطعا بررسی می شود اما متاسفانه بعضی دوستان احساس می کنند که قصور زیادی در این سیل متوجه مسوولان و مدیران هست که باعث اتفاق شد ولی این را در نظر نمی گیرند که بالاخره بلای طبیعی است و این طور نیست که جلوی آن را بتوان گرفت و یا کاری کرد که پدید نیاید.
کسی باورش نمی شد که در طی 3 روز در استان روان آب در رودخانه های استان ، مسیل ها و کانال ها جاری شود و حجم آب به 2 میلیارد و 150 میلیون متر مکعب برسد و این به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبود بنابراین متناسب با شرایطی که هست تصمیم گیری می شود، البته اقدامات اساسی برای جلوگیری از کاهش خسارات بخصوص جانی به مردم قبل از وقوع سیل اتخاذ شده بود.
بر اساس هشدارهای هواشناسی و بر همان اساس هم مدیران اقدام کردند که جا دارد از همه این عزیزان تشکر کنم. همه آن اقدامات مهندسی در حین مقابله با سیل باعث شد که ما تلفات جانی نداشته باشیم. ممکن است شما چنین تصوری داشته باشید، اما دستگاه های نظارتی که وظیفه خودشان را دارند این کار را نمی کنند، آنها گزارش هایی را تهیه و به مراجع مسئول ارائه می دهند.

*این کمیته های حقیقت یاب فقط برای یافتن مقصر نیست، بیشتر بررسی ها حول شناسایی نقاط کور یا نقاط ضعف است که برای جلوگیری از تکرار فاجعه ضرورت دارد...؟

عرض کردم، سیلاب و این حجم بارندگی بیسابقه بوده، برخی تصورشان این است که ما فقط یک بارندگی در 3 روز داشتیم و این 3 روز باعث شد این حجم روان آب جاری و سیلاب راه بیفتد ولی در حین سیل هم باز سیل مجدد داشتیم که از ذوب برف در ارتفاعات استان براه افتاد و بار سنگین دیگری را به ما تحمیل کرد.
این شرایط را با شرایط خود بسنجیم ، اینگونه نیست که خدای ناخواسته مدیران مقصر بوده اند ، بنده تا زمانی که اینجا بودم وظیفه داشتم و هیچ کوتاهی از سوی مدیران ندیدم که نشان دهد آنان مقصر بوده اند. بالاخره باید بپذیریم که یک حادثه طبیعی و یک بلای طبیعی به عنوان سیل در استان رخ داد و همه مسئولان دنبال آن بودند که این سیلاب را بدون خسارات جانی به سمت دریا هدایت کنند.
من از همه دستگاه ها رضایت دارم و معتقدم سرعت کار هم خیلی خوب بوده است.

*بپردازیم به پیامدهای اجتماعی سیل؟

شک نکنید در هر حادثه یا بلای طبیعی یکسری خسارات مادی و معنوی به همه مردمی که از آن متاثر می شوند وارد می شود. بسیاری از ساکنان آق قلا و گمیشان و روستاهای اطراف بضاعت مالی خوبی نداشته اند و حداقل سرمایه آنان همین اقلام و لوازم منزلی بوده که تهیه کرده بودند و این هم در سیل اخیر از بین رفت.
طبیعی است که کسی که این حداقل ها در زندگی اش را از دست می دهد، از لحاظ روحی تحت تاثیر قرار می گیرد و قطع به یقین تحمل این شرایط برایشان سخت است و بالطبع نارضایتی هایی نیز ایجاد می شود.

*برنامه شما برای حل این مشکلات چیست؟

یکی از سیاست هایی که در دستور کار قرار داده ایم این است که خدمات را در همان محل ارائه کنیم و مشکلات را همانجا برطرف کنیم به این ترتیب که اگر واحدی باید تخریب شود در همان محل برایش بسازیم و با کمک های مردمی و کمک های دولت به تامین کالاهای اساسی آنان که در سیل از بین رفته ، اقدام کنیم تا شرایط به حالت عادی برگردد.
باید تلاش کنیم نگرانی های مردم را کم کنیم اما اگر این اتفاق نیفتد قطعا از نظر اجتماعی با پدیده های دیگری روبه رو می شویم از جمله مهاجرت از منطقه و حاشیه نشینی در کنار شهرهای بزرگ. بنابراین تمام هم و غم ما بهبود شرایط ، ایجاد روح امید و انگیزه برای ماندن است که برای فائق آمدن به مشکلات ، هم دولت کمک می کند و هم خود ساکنان مناطق سیلزده همت می کنند.

*اما نگرانی هایی درباره نرسیدن کمک های دولتی و نهادها در بخش لوازم منزل و خانه وجود دارد...

برنامه دولت هم جبران خسارات واحدهای مسکونی و هم کمک بلاعوض برای تامین معیشت سیل زدگان است که بر اساس ارزیابی های صورت گرفته انجام می شود. یک بخش هم کمک های نهادهای عمومی و غیر دولتی مانند بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت ، کمیته امداد و بانک ها و سایر نهادهایی است که هر کدام داوطلبانه آمدند و تامین بخشی از این خسارات به اموال مردم را تقبل کردند.
ما نیز براساس بانک اطلاعاتی که از سیل و خسارت دیدگان داریم ، آن را در اختیار این نهادها قرار می دهیم . در همین راستا اولین محموله کمک ها شامل 4 قلم کالای اساسی (یخچال، تلویزیون، فرش و اجاق گاز) برای هزار نفر روز دوشنبه از سوی ستاد اجرایی فرمان امام دریافت شده است و قرار است کمک ها برای 3 هزار نفر دیگر نیز به مرور انجام شود.
علاوه براین دولت هم در مصوبات خود کمک های بلاعوض و نیز تسهیلات خوبی را برای سیلزدگان پیش بینی کرده است.

*در خصوص آسیب هایی که معمولا به زنان و کودکان در جریان بلایای طبیعی وارد می شود، چه برنامه ای دارید؟

متوجه نمی شوم، مثلا میان زنان و کودکان با پسرها و مردان چه تفاوتی هست؟ که اینها بیشتر آسیب دیده اند و آنها کمتر؟

*طبیعی است که زنان و کودکان در چنین شرایطی آسیب پذیرترند و عوارض مانند افسردگی در آنان بیشتر است؟

من تفاوتی بین این افراد قائل نیستم. شاید شما نگاهتان این باشد که دختر خانم ها و مادران بیشتر تحت تاثیر سیل قرار داشتند و به حالت افسردگی بیشتر دچار شده اند اما من به این قائل نیستم چون همه خانواده زیرفشار حاصل از سیل بوده اند و همه به یک اندازه متاثر شده اند. ما توجه مان به این است که هرچه سریعتر به این خانواده ها امداد رسانی کنیم. این تلاش و همت در همه مسئولان دولتی و اجرایی کشور هم هست و حتی کمک هایی هم که نهادهای زیر مجموعه مقام معظم رهبری می کنند، با این هدف انجام می شود که آلام مردم کاهش یابد. یقین دارم مردم خوب و عزیز گلستان آنقدر باور دارند که همه کمک های دولت و مسئولان در حاکمیت از مقام معظم رهبری تا نهادهای زیر مجموعه و خود مردم عزیز کشورمان با هدف به حداقل رساندن آسیب ها صورت می گیرد.

صحبت های سرپرست استانداری گلستان در پایان گفت وگو
سرپرست استانداری گلستان و رئیس روابط عمومی استانداری در طول مصاحبه بارها به تنگی وقت اشاره کردند و به همین دلیل خبرنگار ایرنا از توقف بر روی برخی سوالات گذر کرد اما غراوی در پایان گفت، ما فکر می کردیم ایرنا بیشتر می آید جزییات را از ما می پرسد ولی شما رفتید سراغ مسائل اجتماعی و نپرسیدید که دلایل اصلی وقوع سیل چه بود و چرا حجم آب ماند و تخلیه نشد. به هرحال رویکرد شما به سمت مسائل اجتماعی و نگرانی های مردم بود.
سپس توضیح داد، الان شرایط نگران کننده نیست ، بیشتر آسیب های مالی به خانه ها رسیده و شرایط روبه بهبودی است. مدارس باز شده و هر روز شرایط بهتر می شود و کمک ها و یاری مسئولان و ارگان ها نیز دارد شتاب بیشتری می گیرد.
در جریان سیل اخیر؛ استان خراسان رضوی معین استان ما تعیین شد اما الان خودش درگیر سیل است. امکانات و تجهیزات آنان خیلی موثر بود و کمک کرد بتوانیم شرایط را سریعتر نرمال کنیم و به مرحله ارزیابی خسارات برسیم.
از افتخارات ما این است که بعد از یک هفته تمام راه ها در محورهای کوهستانی ، بویژه آزادشهر و مینودشت باز شد ، محورهایی که یا دچار ریزش کوه رانش زمین شده بودند، راه های ارتباطی آنان با روستاها قطع شده بود، برق و آب قطع هم بود و ترمیم آن در زمانی کمتر از 5-6 روز بیشتر طول نکشید.
الان مردم زندگی خود را ادامه می دهند و کمک ها هم جاری است، منتهی برآورد خسارات باید دقیق باشد تا منابع آن را تامین کنیم ، همین که در کمترین زمان مشکلات در زیر ساخت های شهری و روستایی را مرتفع کردیم ، افتخاری برای مسئولان استان است که تلاش کردند و 24 ساعته در 26 روز گذشته زحمت کشیدند و در ایام عید در کنار خانواده هایشان نبودند.
اکنون ارزیابی ها دقیق تر شده و به دولت ارسال شده است و قطعا منابع آن هم تامین می شود ، چنانچه رهبر معظم انقلاب هم موافقت کردند که از صندوق ذخیره ارزی 2 میلیارد یورو برای جبران خسارات سیل برداشت شود.
حتما سهم استان ما هم در منابع حاصل از صندوق ذخیره ارزی دیده می شود تا برای بازسازی تاسیسات زیربنایی، آب، برق، گاز، جاده ها، ابنیه و نیز زیرساخت های مرتبط با صنعت، کشاورزی، و ایستگاه های پمپاژ شبکه های آبیاری، جاده های بین مزارع تامین منابع شود و بخشی هم مربوط به خسارات مردم است اعم از اراضی کشاورزی است ازجمله 317 هزار هکتار تحت تاثیر سیل قرار داشت که از این میزان 100 هزار هکتار آن از بین رفته است.
دولت هم مصوبه ای دارد که براساس شیوه نامه تنظیم شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی کمک بلاعوض به کشاورزان بصورت نقدی صورت می گیرد و این کمک ها حتی در زیر بخش های کشاورزی هم خواهد بود.
به صنعت و تولید و اشتغال استان هم خسارات زیادی وارد شده و دولت تمهیدات مختلفی اتخاذ کرده است. علاوه بر این خیلی از صنوف و مغازه ها خسارت دیده اند و دولت راهکارهایی پیش بینی و ابلاغ کرده که در دستور کار ما قرار گرفته است تا بتوانیم تصمیمات مهم دولت را در این زمینه تسهیل کنیم.
غراوی در ادامه به دلایل و ریشه های تخلیه کند آب از مناطق سیلزده گلستان اشاره کرد و گفت: شرایط وقوع سیل براساس توپوگرافی هر منطقه متفاوت است، یک موقع سیلابی در یک استان می آید و شیب طبیعی بگونه ای است که از یک طرف وارد می شود و ظرف 2-3 ساعت خساراتی اعم از جانی و مالی وارد می کند ولی از دشت خارج می شود. اما استان ما متاسفانه اینگونه نیست بطوری که شیب کم زمین باعث شد این سیلاب دشت ها و رودخانه هایی که به سمت دریا منتهی می شود، قدرت تخلیه سیلاب به سمت دریا را نداشته باشد.
بزرگترین رودخانه ما گرگانرود که از طریق خواجه نفس و روستای چاپاقلی به دریا منتهی می شود و یک رودخانه دیگر قره سو که از طریق روستای قره سو وارد خلیج گرگان می شود، دو رودخانه اصلی هستند که یکی آوردش به دریا و دیگری به خلیج می ریزد.
خب از گذشته استان خیلی پیگیری کرد که لایروبی رودخانه ها و کانال زه کشی انجام شود یا حتی برای کنترل سیلاب سدهایی را در دست اقدام داریم مانند نرماب، چایلی و آق دکش که خیلی می توانستند در کنترل سیلاب موثر باشند.
اما بخاطر محدودیت های مالی که دولت داشت و منابع محدودی که در این چند سال در واقع به استان ها دادند، متناسب با سایر کشور، نیاز کامل ما برطرف نشد و شرایط کشور هم اینطور نبود که بتواند تامین کند.
درخواست ما این بود که اگر دولت بپذیرد این 2-3 پروژه اصلی را - که سرشاخه های حوزه های آبریز ما هستند و می توانند در کنترل سیلاب خیلی موثر باشند، بویژه سد نرماب که 129 میلیون متر مکعب ظرفیت مخزن آن است و تا 149 میلیون متر مکعب هم قدرت تنظیم آب را دارد- تکمیل کنیم این سد حوزه بالادست رودخانه چل چای را می توانست بطور کامل کنترل کند و از روان آب شدن آن و افزوده شدن به گرگانرود جلوگیری می کرد.
همچنین سد آق دکش که حتما می تواند در کنترل سیلاب کمک کند و در واقع از بار و انرژی تخریبی سیلاب جلوگیری کند. این دو پروژه اصلی ما در استان بود که متاسفانه تامین منابع آن خیلی به کندی پیش گرفته شد و اگر به بهره برداری می رسید شاید می توانست خیلی کمک کند.
به علاوه یکی از نگرانی های ما این است که عمدتا در طول نوار 94 کیلومتری ساحل (خزر) که تمامی کانال های زه کشی و رودخانه ها از این نوار به دریا متصل می شوند ، امکان لایروبی رودخانه ها و کانال های زه کشی فقط تا جایی که در خشکی هستند، وجود دارد و آنجا که رودخانه به دریا متصل می شود، در واقع مصب رودخانه ها امکان هیچگونه لایروبی وجود ندارد ، چون بیش از 40 سال از رسوب گذاری شرق خزر گذشته و در واقع آنقدر رسوب کرده که مصب رودخانه را پر کرده است، بطوری که شیب موجود برای ورود سیلاب به دریا یا خلیج بسیار کم است و آب امکان تخلیه از آن نقطه را ندارد.
معضل بزرگتر دیگر را در تالاب گمیشان داریم؛ آنجا که کانال های زهکشی ما به این تالاب وارد می شود و تنها تالاب را پر می کنند ، اما امکان اینکه وارد دریا شود، نیست ، چون بعد از تالاب دوباره به خشکی می رسیم و بعد به دریا!
در سیل اخیر متوجه شدیم که همه این کانال های زهکشی ما امکان تخلیه به دریا را ندارند پس مجبور شدیم از طریق توان نیروهای مسلح که به منطقه آمده بودند ، استفاده کنیم و تمامی مسیل ها و کانال هایی را که منتهی به دریا یا تالاب می شود را لایروبی کنیم و عرض مقطع آنها را افزایش دهیم. این عملیات هم تا جایی صورت گرفت که با امکانات در اختیار در خشکی انجام شد، اما آن بخشی که داخل دریا می شد ، هیچ امکاناتی نداشتیم.
1770//2729

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ