جشن های نیمه شعبان بهترین فرصت در جلب کمک برای سیل زدگان است


جشن های نیمه شعبان بهترین فرصت در جلب کمک برای سیل زدگان است

حجت الاسلام حائری پور با اشاره به آثار و برکات جشن های نیمه شعبان، گفت: اگر قرار است انگیزه ها و نیات برای کمک به رفع مشکلات سیل زدگان تحریک شود، بستر طرح آن جایی است که نور معرفت اهل بیت علیهم السلام و امام زمان(عج) وجود دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان و سالروز ولادت امام زمان(عج) و به منظور بررسی ظرفیت جشن های این ایام برای گره گشایی از مشکلات اجتماعی با حجت الاسلام «محمدمهدی حائری پور»، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مباحث مهدوی گفت وگویی ترتیب داده ایم ک همشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

جشن های نیمه شعبان بهترین فرصت در جلب کمک برای سیل زدگان است

جشن های نیمه شعبان برای برقراری ارتباط میان ما و امام زمان(عج) و تمرین سبک زندگی منتظرانه چه ظرفیت هایی دارد؟

جشن های نیمه شعبان به دلیل ارتباط و پیوستگی با ولادت امام زمان(عج) طبیعتاً می تواند فرصت بسیار مناسبی برای رشد و بالندگی در جهت معنویت و ارتقای معرفت باشد، یعنی هم زمینه بسیار خوبی است که آگاهی و معرفت ما به حضرت حجت(عج) بیشتر شود و هم از جهت معنوی ارتباط ما را با امام عصر(ع) و نیز قرب الهی را تقویت کند.

در آداب نیمه شعبان بویژه در شب نیمه شعبان موضوع احیای این شب مطرح و این شب در روایات بسان شب قدر معرفی شده است؛ اعمال بسیار مفصلی برای این شب توصیه شده و بسیاری از مومنین در شهرهای مختلف در این شب در مساجد احیاء می گیرند و همچون لیالی قدر در ماه مبارک رمضان به نیایش با خدا می پردازند.

این توصیه و تاکید بر احیای شب نیمه شعبان چه معنایی را می رساند؟

این یعنی جشن میلاد نیمه شعبان ظرفیت پیوند با خدا از مسیر مناجات را دارد و اینچنین ما را در مسیر اخلاق و معنویت پیش می برد، این جنبه بعضاً در نیمه شعبان مورد غفلت قرار می گیرد یعنی افراد بعضاً به چراغانی و جشن و توزیع شیرینی و شربت اکتفا می کنند در حالی که این بُعد ظاهر است اما بعد باطنی، توجه به جهات معنوی و معرفتی نیمه شعبان از ورای جشن ها است.

لذا بجا است همه علاقمندان و محبان که از امکانات و وقت خود هزینه می کنند حتماً در کنار جشن و سرور به جنبه های معرفتی و آگاهی از عمق و کُنه مهدویت هم توجه داشته باشند.

جشن های نیمه شعبان بهترین فرصت در جلب کمک برای سیل زدگان است

کسب و ارتقای معنویت در بستر جشن های نیمه شعبان با چه موانعی روبرو است و چگونه می توان این جشن ها را به فرصت معرفت افزایی درباره امام عصر(عج) و مهدویت تبدیل کرد؟

عدم احساس نیاز در این باره تاثیر دارد؛ گاهی برخی بر این باورند آنچه را که باید، درباره امام عصر(عج) می دانند و نیازی به کسب معرفت بیشتر نیست. اما شخصاً پس از سال ها مطالعه درباره ایشان هر روز لزوم کار و مطالعه بیشتر در این باره را احساس می کنم. لذا هر کسی در هر مرتبه از مراتب علمی و معرفتی باید بداند به آگاهی بیشتر نسبت به حضرت بقیه الله العظم(عج) نیاز دارد.

امام معصوم(ع)، مظهر اسمای حسنی الهی و نماینده و حجت الهی روی زمین است یعنی حاکمیت الهی از طریق امام روی زمین محقق می شود. توجه به این نکات به ضرورت ارتقای معرفت نسبت به حضرت حجت(عج) ضرورت دوچندان می بخشد.

سطحی نگری و برخورد سطحی در این باره چقدر موثر است؟

باید توجه داشت یکی از ویژگی ها و نقاط معرفتی امام آن است که امام چشم خدا در میان خلق است «عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ» و همه عالم زیر نظر ایشان بوده و اعمال و رفتار ما دائم به امام عصر(عج) عرضه می شود که این نشان از گستردگی تاثیر و شئون امام(ع) دارد و به توجه به نظارت ایشان بر اعمال ما لزوم بیشتری می بخشد.

از این رو، معرفت به وجود مقدس امام زمان(عج) با توجه سطحی محقق نمی شود باید روی نقاط معرفتی کار کرده و به آنها عمق ببخشیم تا در هر ثانیه و خلوت و آشکار ایشان را حاضر و ناظر بدانیم آنگاه با این شناخت تقوای الهی را در عالی ترین سطح در سبک زندگی خود پیاده کنیم.

جشن های نیمه شعبان بهترین فرصت در جلب کمک برای سیل زدگان است

آیا می توان جشن های نیمه شعبان را جلوه ای از انتظار در بعد تبلیغ و ترویج دانست؟

در روایت است که: «شیعیانِ ما از ما اهل بیت(ع) هستند و از گل و سرشت ما آفریده شده اند، در غم و اندوه ما اندوهگین و در شادی ما مسرور هستند».

این روایت نشان می دهد اگر کسی بخواهد در ایام ولادت حضرت حجت(عج) عشق و ارادت خویش را به ایشان نشان دهد، به هر میزان که می تواند در جشن ها مشارکت داشته باشد چراکه این نشان از عمق ارادت و ولایت پذیری ما دارد.

عرض ارادت به ساحت حضرت حجت(عج) مشروط به هزینه های گزاف نیست. در طول سال و ماه و ایام هفته مساجد فعال هستند و نمازهای جمعه و جماعت برقرار است همین محیط ها می تواند به مناسبت نیمه شعبان به امام عصر(عج) مرتبط شود همچنین است جلسات خانگی؛ یعنی رویکرد جلسات را توجه به حضرت ولیعصر(عج) قرار دهیم، دعای توسل و زیارت آل یس بخوانیم به ساحت مقدس امام مهدی(عج) عرض ارادت کنیم.

در کنار اینها مطلوب است که راهی به سوی معرفت باز شود، لذا سخنرانی های هرچند کوتاه درباره امام زمان(عج) برای جشن ها و مراسم ها پیش بینی شود که این نیاز به هزینه و دغدغه مالی ندارد.

برخی اینچنین تعبیر می کنند که بهتر است هزینه جشن های نیمه شعبان به رفع مشکلات همچون کمک به سیل زدگان اختصاص یابد، چقدر این قسم نظرات را وارد می دانید؟

متاسفانه، برخی بیشتر از روی نادانی (نه از غرض ورزی) معتقدند به دلایل مشکلات اقتصادی یا بحران هایی همچون سیل بهتر است جشن های نیمه شعبان را برگزار نکنیم که این سخن از پایه غلط است!

این جشن ها اولویت نخست جامعه ما است و اتفاقاً می توان جشن های نیمه شعبان را به همین راستا یعنی هم افزایی و جلب مشارکت های مردمی برای کمک به سیل زدگان و دیگر گرفتاران جامعه معطوف کرد.

در روایت است وقتی از امام باقر(ع) توصیه ای خواستند، حضرت(ع) فرمودند: «هر یک از شما که قوی تر است دست ضعیف تر را بگیرد.»

دستگیری از نیازمندان و ضعفا آموزه همه اهل بیت(ع) به عنوان نور واحد الهی است، امروز هم قطعاً یکی از دغدغده های اصلی امام زمان(عج) کمک به سیل زدگان است.

این مطلب را کجا می توان مطرح کرد که تاثیرگذار باشد و سبب اقدام شود؟ بهترین جا در این ایام بستر جشن های نیمه شعبان است وقتی افراد برای عرض ارادت و ادب به ساحت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) در جشن ها و مراسم های مهدوی شرکت می کنند، دل ها رقیق و نرم و همه در پی کسب رضایت امام مهدی(عج) است و همین فرصت جلب کمک و حمایت برای سیل زدگان را فراهم می کند.

انتخاب این نگرش و راه صحیح است نه تعطیلی جشن ها؛ اگر قرار است انگیزه ها و نیات برای کمک به رفع مشکلات سیل زدگان تحریک شود، بستر طرح آن جایی است که نور معرفت اهل بیت علیهم السلام و امام زمان(عج) وجود دارد تا خیرانی برای کمک اعلام آمادگی کرده و بار را از دوش هموطنان و شیعیان امام عصر(عج) بردارند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند