آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد/شوق انتظار زیر پوست شهر


آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد/شوق انتظار زیر پوست شهر

اینکه برای ولادت امامی جشن بگیری و شادی کنی که می دانی ما را می بیند، زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال و رفتار ما است طعم و لطف دیگری دارد. در نیمه شعبان بیش از هر زمان دیگر خود را به امام زمان(عج) نزدیک می بینی و در پرتوی همین انس، آرام می شوی.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: اگرچه روزمرگی ها در بسیاری از مواقع باعث می شود آمد و شد ایام و حتی فصل ها و سال ها را آنطور که باید درک نکنیم و از وجودشان لذت نبریم، اما هستند نقاط عطفی در میان روزها که هر قدر هم سیل مشغله ها آدمی را از پای درآورده باشند، نمی توان از کنار آنها بی تفاوت و با غفلت گذشت.

روزهایی که شور شیرین شان روح را نوازش کرده و از پیله رخوت بیرون می کشد، روزهایی مثل نیمه شعبان ...

اینکه از روزها قبل از آمدن نیمه شعبان پرچم های منقش به «یا قائم آل محمد(ص)»، «لبیک یا مهدی(عج)»، «اللهم عجّل لولیک الفرج» و امثال آن گردن آویز خانه هامان می شود، اینکه سر هر کوچه و خیابانی ایستگاه های صلواتی را می بینی که دود غلیظ اسپند و نوای پرشور مداحی های شان، روح هر عابر را نوازش می کند، جعبه های شیرینی و سینی های شربتی که نه فقط در جلسات و جشن ها بلکه در چهارراه ها و پشت چراغ قرمزها عظمت روز پیش رو را یادآور می شود، طاق نصرت ها که شکوه شان در عین سادگی چشم هر بیننده را خیره می کند، چراغ هایی که مثل گوشواره بر درختان آویخته شده و جامه سبز بهاری شان را جلوه ای دوچندان بخشیده، نوای مولودی خوانی که از داخل خودروها بلند است و می کوشد روحی جمعی بر شادی ها حاکم کند و ... همه و همه از توفیق نیمه شعبان برای زدن رنگ شادی به زندگی مردم حکایت دارد، توفیقی که حتی سیل و خسارات آن هم در سال جاری نتوانست از عمق و دامنه نفوذ آن کم کند و به تصریح گزارش ها، مناطق سیل زده را میزبان پرشورترین جشن های امام زمانی نیمه شعبان کرد.

اگرچه مناسبت های مذهبی به ویژه برای ما شیعیان کم نیستند و حداقل در همین ماه شعبان همه اش برای نه فقط ما بلکه برای همه دوستداران آل الله(ع) سراسر عید و فرح؛ اما اینکه برای ولادت امامی جشن بگیری و شادی کنی که می دانی در میان ما است، ما را می بیند، زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال و رفتار ما است طعم و لطف دیگری دارد، گویی هر قدمی که برمی داری، ثانیه ای شادیت از چشمان ایشان دور نیست و بیش از هر زمان دیگر خود را به امام زمان(عج) نزدیک می بینی و در پرتوی همین انس، آرام می شوی.

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد/شوق انتظار زیر پوست شهر

آرامشی که هر کس به نوبه خود آن را درک می کند و تعبیر خاص خویش را از آن دارد. برای همین هم میان مردم رفته ایم تا از حس و حال شان را درباره نیمه شعبان و جشن های آن جویا شویم:

واژه ها در تعریف حال و هوای نیمه شعبان کم می آورند

رضایی، معلم مقطع ابتدایی درباره حس و حالش در ایام نیمه شعبان می گوید: نیمه شعبان برای همه ما از دوران کودکی متفاوت تر از دیگر مناسبت ها بوده است، شاید خیلی نتوان از واژه ها برای تعریف حسی که نسبت به این روز در ما وجود دارد، استفاده کرد چون برخی چیزها قابل توصیف نیست اما شخصاً این را تجربه کرده ام که هر چه بیشتر به نیمه شعبان نزدیک می شوم، بدون دلیل احساس شادی می کنم.

وی ادامه می دهد: انگار که به نقطه کانونی زمان نزدیک شوی، نقطه ای که جاذبه اش بی هیچ مقاومتی تو را به سوی خود می کشد، برای همین هم هست که تلاش می کنم در یکی دو جلسه جشن و مجلس نیمه شعبان شرکت کنم تلاشی که درباره دیگر مناسبت ها شاید اتفاق نیفتد.

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد/شوق انتظار زیر پوست شهر

شیرینی هایی که طعم شان فرق می کند

آذری، صاحب شیرینی فروشی معروف یکی از محلات تهران هم با اشاره به رونق بازار شیرینی و شکلات در شب نیمه شعبان، بیان کرد: بازار شیرینی و شکلات در طول سال به مناسبت های مختلف داغ می شود و رونق می گیرد اما شخصا گرمی این بازار در نیمه شعبان را طور دیگری دوست دارم و در تنوع شیرینی ها و حجم و کیفیت شان دقت بیشتری می کنم.

وی درباره دلیل این اهمیت، گفت: به همه ما از کودکی گفته اند که امامی هست که ما باعث غیبت اش شده ایم، امامی هست که اگر بیاید به قول معروف «دنیا گلستان می شود» خب ولادت هچنین امامی برای ما هم فرق می کند و سعی می کنیم برای ایشان در کار خودمان سنگ تمام بگذاریم. اگر نگویید اغراق می کنم، باید بگویم شیرینی های ولادت امام زمان(عج) برکت و طعم دیگری دارد؛ اصلاً خوشمزه تر است.

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد/شوق انتظار زیر پوست شهر

عواطف امام زمانی مردم در طول سال فعال باشد

محمدی، فعال فرهنگی درباره جنس احساس اش نسبت به نیمه شعبان می گوید: ماه شعبان چون پر از جشن های مذهبی است، شادی های ما هم درآمیخته می شود و شاید نتوان آن تفکیکی را که باید، میان احساس به نیمه شعبان با ولادت امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و امام سجاد(ع) قائل شد.

وی تاکید کرد: با توجه به زنده بودن امام عصر(عج) و حضور ایشان در جامعه علی رغم آنکه ما ایشان را نمی بینیم و نمی شناسیم، باید در طول سال بر مسئله مهدویت و انتظار کار شود تا وقتی به نیمه شعبان می رسیم احساسات و عواطف مردم هم اوج بیشتری بگیرد.

محمدی یادآور شد: اگر در طول سال مثل نیمه شعبان، مسئله انتظار و ظهور با زندگی ما پیوند بخورد، نگاه و سبک زندگی ما تغییر می کند.

در و دیوارهایی که شادی را فریاد می زنند

اقبالی، خبرنگار حوزه مذهبی هم با بیان اینکه نیمه شعبان برای من حکم یوم اللهی را دارد که به درمان همه دردهای بشر امیدوار می شوم، گفت: شور و اشتیاقی که با نیمه شعبان به جان شهر و کوچه و محله مان می افتد، را شاید هیچ وقت دیگر اینچنین درک نکنم، شادی ای که همه قدری از آن را در دل خود احساس می کنند.

وی تاکید کرد: احساس می کنم در و دیوار شهر در نیمه شعبان شادی و شور را فریاد می زند و هر قدر هم که دلتنگ باشی نمی توانی این فریاد را نشنوی.

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد/شوق انتظار زیر پوست شهر

وقتی دیگر بچه ای برای فقر ترک تحصیل نمی کند

محمدرضا، پسربچه 12 13 ساله که در یکی از ایستگاه های صلواتی نیمه شعبان حضوری فعال دارد هم از حس و حالش از جشن های ولادت امام زمان(عج) برای مان اینگونه می گوید: می دانم نیمه شعبان روز ولادت امام زمان(عج) است، کسی که همه ما با آمدن ایشان خوشبخت می شویم.

وی ادامه داد: معلمان می گوید: اگر ایشان بیایند دیگر از ظلم و ستم خبری نیست، دیگر کودکِ کاری نخواهد بود و ایشان به همه محبت می کنند، دیگر هیچ بچه ای به خاطر فقر ترک تحصیل و کارگری نمی کند.

این دانش آموز نوجوان درباره دلیل علاقه اش به مشارکت در جشن های نیمه شعبان بیان کرد: اینکه می دانم امام زمان(عج) من را می بیند، آنقدر برایم مهم است که از تفریح و بازی چشم پوشی و به جایش در ایستگاه های صلواتی کمک کنم.

حاجتم را در نیمه شعبان گرفتم

سعیدی، فعال رسانه هم با بیان اینکه نیمه شعبان برایش یادآور رسیدن به یکی از حاجات مهم زندگی است، گفت: خاطرم هست چند سال قبل در نیمه شعبان برای حاجتی نذر کردم که اگر اجابت شود، نیمه شعبان سال بعد شیرینی و شکلات توزیع کنم، آن حاجت در نیمه شعبان دو سال بعد برای من برآورده و باعث شد تا حس و حالم نسبت به نیمه شعبان و جشن هایش متفاوت با دیگر اعیاد و مناسبت ها شود.

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد/شوق انتظار زیر پوست شهر

بنابر آنچه بیان شد، نیمه شعبان حسی مشترک را در همه ایجاد می کند، حسی شیرین که البته هر کس به اندازه استعدادش می تواند قدری از آن را بچشد، اما حتی ذره ای از آن طوری قند روح را تنظیم می کند که تا سال بعد هر جا کم بیاوری یک «یا مهدی! ادرکنی» تو را کفایت می کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق