کارشناس نفتی: ایران تحریم‌های آمریکا را به فرصت تبدیل کند


کارشناس نفتی: ایران تحریم‌های آمریکا را به فرصت تبدیل کند

لندن - ایرنا - کارشناس مسائل نفتی تصمیم واشنگتن برای تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران را فرصتی توصیف کرد که می‌توان با پشتوانه منابع غنی و نیروی انسانی عظیم آن را به قطب تبادل تهاتری انرژی و سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های پاک تبدیل کرد.

«کریس کوک» روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: 'معروف است آمریکایی‌ها می‌توانند یک کار را درست انجام دهند، اما تنها زمانی که همه راه‌های دیگر را رفته باشند.' آمریکایی‌ها همیشه همه راه‌های اشتباه را امتحان می‌کنند. منظورم در این مثال، اشتباه راهبردی این کشور در خصوص ایران است.
کوک معتقد است که 'تصمیم آمریکا به‌طور تاکتیکی هوشمندانه اما به‌طور راهبردی کاملاً اشتباه است.' به گفته این کارشناس نفتی تصمیم آمریکا، تکلیف ایران را که اکنون بر سر دوراهی همکاری سازنده و یا رفتار غیر سازنده قرار گرفته است روشن می‌کند.
وی خاطرنشان کرد که روی قسمت “غیر سازنده' زیاد تمرکز نمی‌کند چون این بخش به‌طور کامل توسط رسانه‌ها و آن‌هایی که کسب‌وکار خود را در رفتارهای“غیر سازنده' می‌بینند پوشش داده می‌شود.
در بُعد روابط سازنده، کوک به اهمیت فناوری‌های مالی موسوم به Financial Technology اشاره و تصریح کرد که ایران بایستی واحد پولی خود را از پشتوانه صادرات نفت رها کند.
این کارشناس مسائل نفتی تصریح کرد که به لطف تصمیم آمریکا، اکنون بهترین فرصت برای ایران فراهم‌شده تا در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی بتواند به‌طور سازنده‌ای منابع غنی و نیروی انسانی عظیم خود را به‌کارانداخته و انقلابی در زمینهٔ انرژی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به راه بیاندازد.
به عقیده کوک، برای رسیدن به این منظور ایران باید سرمایه‌گذاری عظیمی در انرژی‌های تجدید پذیر انجام داده و انرژی‌های فسیلی را ذخیره کند.
وی توضیح داد: چنانچه امسال در تهران مطرح کرده و به‌شدت مورد استقبال قرارگرفته، طرح‌هایی مانند تهاتر بین‌المللی منابع انرژی مانند برق برابر گاز یا نفت برابر کالا، باید در کنار «تعهد اعتباری انرژی» Energy Credit Obligation موردتوجه قرار گیرد. 'این کار ایران را قادر به سرمایه‌گذاری در اقتصاد مبتنی بر انرژی‌های تجدید پذیر و سپس «فناوری‌های مالی»، Fintech خواهد کرد. '
این کارشناس مسائل نفتی تصریح کرد که به‌این‌ترتیب انتظار می‌رود ایران به‌سرعت بتواند پیوندهای تجارت انرژی با کشورهای همسایه ازجمله عراق، پاکستان و ترکیه ایجاد کرده و حتی بتواند بر 'رقابت‌های تاریخی منطقه‌ای' فائق آمده، علاوه بر آن تحریم‌های آمریکا را نیز بی‌اثر کند.
به گزارش ایرنا، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا عصر دوشنبه باوجود نگرانی جامعه جهانی از اختلال در بازار نفت، همچون گذشته در اقدامی یکجانبه و در دشمنی دیرینه با جمهوری اسلامی، تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران را اعلام کرد.
وی افزود: با شرکا و کشورهای خریدار عمده نفت ایران صحبت کردیم که از نفت خام ایران دور شوند. با تولیدکنندگان بزرگ نفتی مذاکره کرده‌ایم تا بازار نفت جهان کمبود نداشته باشند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تضمین کرده‌اند که بازار نفت را جبران کنند.
وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد که مجوز معافیت تحریم‌ها از اول ماه «می» پایان خواهد یافت و هیچ مجوزی برای تمدید این معافیت‌ها وجود ندارد.
شبد**اروپام ** هـ ن **1379

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید