گزارش لحظه ای دما در اختیار کشاورزان آذربایجان غربی قرار می گیرد


گزارش لحظه ای دما در اختیار کشاورزان آذربایجان غربی قرار می گیرد

ارومیه - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: مسوولان تا پایان بارندگی ها گزارش لحظه ای دما را به کشاورزان اطلاع رسانی می کنند تا اقدامات پیشگیری از سرمازدگی انجام گیرد.

به گزارش ایرنا رضا حسینی روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت محصولات کشاورزی با توجه به سرمای اخیر در آذربایجان غربی افزود: دهیاران و شوراها بهترین ابزار اطلاع رسانی و رابط برای کشاورزان هستند و باید در مدت بارندگی، آماده باش باشند.
وی ادامه داد: روش کردن آتش در کنار زمین های زراعی و پوشاندن شکوفه های درختان با نایلون و عواملی از این قبیل می تواند سرمازدگی را کنترل کند.
وی اظهار داشت: در این موقعیت باید اطلاع رسانی صریح، دقیق و به موقع صورت گیرد و این امر در اولویت مسوولان باشد.
وی بیان کرد: جهاد کشاورزان باید با کارشناسان خبره خود در اسرع وقت میزان خسارت باغ ها را ارزیابی کند و برای جبران بخشی از خسارت کشاورزان کشت جایگزین اجرایی شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به میزان خسارت پیش بینی شده در سرمای اردیبهشت امسال گفت: با توجه به این بارندگی ها و افت دما پیش بینی می شود میوه های هسته دار 90 درصد و میوه های دانه دار 60 درصد خسارت ببینند.
رسول جلیلی با اشاره به اقدامات کنترل سرمازدگی باغ ها افزود: کشاورزان دقت کنند که اوج کاهش دما در اراضی از ساعت 12 نیمه شب تا 4 بامداد است و در این ساعت اقدام به روش کردن آتش کنند.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: تاکنون دمای هوا به زیر صفر نرسیده است و پیش بینی می شود تا 2 روز آینده کاهش 3 تا 5 درجه ای دمای هوا را شاهد باشیم.
حبیب عبدلی افزود: متوسط بارش در استان 428.4 میلی متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 48 درصد افزایش دارد.
به گزارش ایرنا در این جلسه مقرر شد تا مسوولان دستگاه ها با اطلاع رسانی مناسب برای کشاورزان و باغداران بخشی از خسارت سرمازدگی را کاهش دهند.
بارش برف شدید که از صبح امروز، استان را فرا گرفته، موجب حیرت و غافلگیری شهروندان ارومیه ای و شمال استان و کشاورزان شده است.
9918/2093

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس