بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک منتشر شد / پیشنهادهایی در خصوص اینترنت اشیاء به حاکمیت و شرکت‌ها


کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک، در قالب بیانیه‌ای، مواردی را به حاکمیت، دولت، سازمان‌ها و تشکل‌های خصوصی پیشنهاد کرد. به گزارش فاوانیوز به نقل از راه پرداخت، سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک 29 فروردین‌ماه و با حمایت شرکت پارس سداد، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.یو جانگ هیان، سفیر کره جنوبی در ایران، مهدی...

بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک منتشر شد / پیشنهادهایی در خصوص اینترنت اشیاء به حاکمیت و شرکت‌ها
کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک، در قالب بیانیه‌ای، مواردی را به حاکمیت، دولت، سازمان‌ها و تشکل‌های خصوصی پیشنهاد کرد.

به گزارش فاوانیوز به نقل از راه پرداخت، سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک ۲۹ فروردین‌ماه و با حمایت شرکت پارس سداد، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
یو جانگ هیان، سفیر کره جنوبی در ایران، مهدی تکبیری، مدیرعامل شرکت پارس سداد، مهدی فقیهی، رئیس هیات مدیره هلدینگ داده‌ورزی سداد، مصطفی ثابتی، مدیر مرکز فین‌تک بانک انصار و جمعی از صاحبان فن در زمینه ارزهای رمزنگاری‌شده و اینترنت اشیا در این رویداد حاضر بودند.
در پایان این رویداد، کمیته علمی کنفرانس، در قالب بیانیه‌ پایانی کنفرانس، موارد زیر را به حاکمیت، دولت، سازمان‌ها و تشکل‌های خصوصی پیشنهاد کرد:
۱- اینترنت اشیاء مولفه اصلی برای تحقق انقلاب صنعتی چهارم است و در صنایع مختلف و صنایع مادر کاربرد دارد و انتظار می‌رود در حوزه‌های اولویت‌دار کشور نظیر مدیریت بحران، کشاورزی هوشمند، مدیریت منابع آب، بهینه سازی مصرف انرژی، محیط زیست هوشمند و اینترنت اشیاء صنعتی اقدام‌های اولیه صورت پذیرفته در سال‌های گذشته در سال ۹۸ بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و شاهد دستاوردهای اینترنت اشیاء برای کشور که بهینه سازی فرآیندها، افزایش بهره وری و راندمان تولید و کاهش هزینه‌هاست، باشیم.
۲- قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۷ دی ۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی با توجه به توسعه فناوری‌های نوظهور در کشور نظیر اینترنت اشیاء و بلاک‌چین نیازمند بازنگری است.
۳- جلسه پنجاه و سوم شورای عالی فضای مجازی مصوب ۳۰ مهر ۱۳۹۷ با موضوع «الزامات حاکم بر اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات»، که طی نامه شماره ۹۷/۱۰۳۶۲۷ در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد، خوشبختانه سند بالادستی حوزه اینترنت اشیاء در کشور در زمان مناسب (قبل از فراگیر شدن اینترنت اشیاء در کشور) سیاست‌های کلان کشور در این حوزه را تشریح می‌کند که توصیه می‌شود تمامی فعالان حوزه اینترنت اشیاء، خدمات و محصول‌های خود را مطابق الزامات مطرح شده در این سند توسعه دهند.
۴- از طرف دیگر توسعه محصولات و خدمات اینترنت اشیاء نیازمند قوانین حمایتی مناسب است که نیاز به تدوین با همکاری بخش خصوصی توسط مراجع مربوط است و اعضا کمیته علمی این کنفرانس اعلام آمادگی خود را برای مشارکت در این موضوع مهم اعلام کردند.
۵- با توجه به فراگیر شدن اینترنت اشیاء در دنیا در سال ۲۰۱۴ و ورود به موقع از سمت دولت و بخش خصوصی به این حوزه، امروز کشور ایران در حوزه اینترنت اشیاء در عرصه بین المللی مطرح است و در سال ۱۳۹۷ افتخار آفرین نیز بوده است و آکادمی اینترنت اشیاء از ایران موفق به کسب جایگاه مرکز تعالی (Center of Excellence) اینترنت اشیاء در آسیا و اقیانوسیه در ITU به مدت چهار سال (۲۰۲۲-۲۰۱۹) شده است و کشور ایران را صاحب دو کرسی ارزشمند (این آکادمی و دولت ایران به واسطه انتخاب مرکز تعالی از ایران) در آسیا و اقیانوسیه کرده است.
قطعا با برنامه ریزی مناسب در سال ۹۸ و حمایت حاکمیت و دولت محترم می‌توان شاهد افتخارات بین المللی ارزشمند بیشتری در این عرصه بود.
۶- با توجه به وجود شرکت‌های دانش بنیان و فناور توانمند در حوزه اینترنت اشیاء و فراهم بودن شبکه اینترنت پر سرعت در سراسر کشور به عنوان زیر ساخت ارتباطی اصلی برای توسعه اینترنت اشیاء، انشا ا… به همت بخش خصوصی و سیاست‌های حمایتی دولت خدمتگذار در حوزه اینترنت اشیاء که نیاز به تقویت دارد، رسالت تعیین شده توسط مقام معظم رهبری با نامگذاری سال ۹۸ به عنوان سال «رونق تولید» می‌تواند در این عرصه محقق شود.
۷- با توجه به توان علمی متخصصین داخلی کشور در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و ماهیت اینترنت اشیاء، توصیه می‌شود رویکرد شرکت‌های داخلی در توسعه محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت اشیاء و بلاکچین، با رویکرد صادرات این محصولات و خدمات باشد.
قطعا نهادها و سازمان‌های قانونی در این حوزه به همراه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان پارلمان بخش خصوصی که نقش مهمی در توسعه تجارت الکترونیک در کشور داشته و دارد و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان سازمان متولی بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند در تحقق این موضوع، نقش کلیدی را ایفا کنند.
۸- با توجه به نرخ تبدیل ارز و وجود نیروی انسانی جوان، خلاق و تحصیل‌کرده در کشور و پایین بودن هزینه نیروی انسانی کیفی در ایران در مقایسه با سایر کشورها، انتظار می‌رود سال ۹۸ سال خوبی برای توسعه کسب و کارهای حوزه اینترنت اشیاء و بلاک چین که دارای رویکرد صادرات محصول به بازارهای بین‌المللی هستند، باشد.
۹- توسعه اینترنت اشیاء و بلاک چین در کشور نیازمند فرهنگ‌سازی در سطوح مختلف است. فعالیت‌های مختلفی در چند سال اخیر در کشور در قالب برگزاری رویدادها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی به همت بخش خصوصی آغاز شده است که نیازمند تداوم و تقویت توسط دولت محترم و دیگر نهادهای مربوطه است.
۱۰- با توجه به اعلام آمادگی سفیر کره جنوبی برای میزبانی یکی از دوره‌های بعدی این کنفرانس در کشور کره جنوبی، مقرر شد کمیته علمی و اجرایی کنفرانس اقدام‌های لازم را انجام دهند. لازم به ذکر است که نهمین و دوازدهمین دوره کنفرانس بین‌المللی تجارت الکترونیک به ترتیب در کشورهای مالزی و آلمان برگزار شده است.
۱۱- با توجه به ارتباطات دانشگاه اصفهان، دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت با چندین دانشگاه آلمانی، اتریشی و کره جنوبی و علاقه‌مندی آن‌ها به توسعه همکاری‌های مشترک، مقرر شد کمیته‌های علمی و اجرایی کنفرانس جهت برگزاری دوره‌های بعدی کنفرانس در کشورهای اروپایی و آسیایی همچون گذشته اقدام لازم را انجام دهند.
۱۲- با توجه به نقش مهم اپراتورهای مخابراتی نظیر اپراتورهای تلفن همراه در توسعه شبکه‌های اینترنت اشیاء مبتنی بر ۵G، مقرر شد همچون این دوره از کنفرانس که از مشارکت همراه اول استفاده شد، در دوره‌های بعدی نیز از تجربیات اپراتورهای تلفن همراه استفاده شود.
گزارش راه پرداخت از این کنفرانس را اینجا بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...