بوعلی یک تنه جهان را فتح کرده است/ بورس‌های پژوهشی به نام ابن سینا اعطاء شود


بوعلی یک تنه جهان را فتح کرده است/ بورس‌های پژوهشی به نام ابن سینا اعطاء شود

رئیس بنیاد بوعلی سینا در دیدار با رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران، با اشاره به خدمات و جایگاه علمی ابن سینا گفت: بوعلی یک تنه جهان را فتح کرده است. بوعلی‌سینا ایرانی است و فلسفه او در کشور ما زنده و در حال تدریس و تحقیق است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: آیت‌الله «غیاث‌الدین طه‌محمدی» در دیدار با رئیس و مدیران مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اهمیت شناخت و معرفی فلسفه سینوی گفت: هر چند بوعلی‌سینا در جامعه ایران و جهان بیشتر به پزشکی و طب شهره شده است، اما ابعاد فلسفی و عرفانی شخصیت بوعلی‌سینا از این بعد مهم‌تر است و مراکز علمی مرتبط با حکمت سینوی بایستی با همکاری مضاعف با هم، عقب ماندگی‌های پژوهشی و کم‌کاری‌های گذشته را در مورد این شخصیت جهانی جبران کنند.

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در مورد معرفی جهانی شیخ‌الرئیس و مراودات علمی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سایر کشورها، گفت: ما در بنیاد بوعلی در حد وسعمان کوشیده‌ایم در زمینه ارتباطات بین‌المللی برای شناساندن ابعاد مهم فلسفی و پزشکی بوعلی فعالیت کنیم. ارتباط علمی این بنیاد با کشورهای آسیای مرکزی، تاجیکستان و ازبکستان و نیز کشورهای غربی مثل ایتالیا و آلمان، بلاروس، ژاپن و چین و دعوت و همکاری در همایش‌های مشترک، در سال‌های گذشته انجام شده است.

آیت‌الله طه‌محمدی با اشاره به عظمت علمی شیخ‌الرئیس پس از گذشت یک هزاره، افزود: بوعلی یک تنه جهان را فتح کرده است. عرب‌ها او را از خود می‌دانند و ترک‌ها و سایر ملل نیز او را منتسب به خود می‌پندارند، با این حال بوعلی‌سینا ایرانی است و فلسفه او در کشور ما زنده و در حال تدریس و تحقیق است.

رئیس بنیاد بوعلی‌سینا در پایان خواستار ادامه همکاری و مساعدت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با این بنیاد در دوره مسئولیت رئیس جدید مؤسسه شد.

در ادامه «غلامرضا ذکیانی»، طی سخنانی اظهار کرد: ما در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره شیخ‌الرئیس و پژوهش و چاپ و نشر آثار و اندیشه‌های وی، دغدغه داریم. اینجا مؤسسه‌ای پژوهشی است و کارهای تخصصی درباره فلسفه ابن‌سینا در جریان است.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: از همکاری با بنیاد بوعلی‌سینا برای معرفی و چاپ و نشر آثار شیخ‌الرئیس استقبال می‌کنیم و مناسب‌ترین جا برای فلسفه سینوی، همین مؤسسه است و وظیفه این مؤسسه در این راستا ایجاب می‌کند که در چاپ و نشر فلسفه ابن‌سینا کوشش و تحقیق کند.

در ادامه «اسماعیلی» نیز بیان کرد: انتظار می‌رود در همدان به عنوان شهر ابن‌سینا، رشته و گروه فلسفه دایر باشد اما تا جایی که مطلعم متأسفانه رشته فلسفه در بسیاری از استان‌های همجوار آن مثل ایلام و سایر نقاط وجود دارد ولی در همدان این رشته دایر نیست که بایستی در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد. امیدواریم بنیاد بوعلی بتواند قدرت پژوهشی بیشتری پیدا کند و بورس‌های پژوهشی به نام بوعلی داده شود و در همایش‌هایی که برگزار می‌کند بیش از گذشته نسبت به معرفی و شناخت آثار بوعلی اقدام پژوهشی انجام شود.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به هدیه بردن کتاب اول «القانون فی الطب» برای دانشمندان اروپائی در سفر علمی خود به فرانسه، گفت: در سفر به پاریس کتاب قانون را از طرف بنیاد بوعلی‌سینا به پروفسور ژولیانسن و مارون عواد هدیه دادم و قرار شد در تابستان سال 98، یادداشت معرفی انتقادی این کتاب از سوی پروفسور ژولیانسن منتشر شود.

همچنین در بخش دیگری از این دیدار،‌ «حسین موسویان»، عضو شورای علمی بنیاد بوعلی‌سینا و معاون اداری و مالی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز گفت: با توجه به تجارب سال‌های قبل و بودجه‌هایی که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بنیاد داده می‌شد، انتظار می‌رود این وزارتخانه برای توسعه فعالیت‌های بنیاد اهتمام بیشتری به خرج دهد و بودجه کافی برای پژوهش‌های ماندگار و نشر اختصاص داده شود.

در پایان «توکل دارائی»، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا گزارش کوتاهی از اقدامات انجام گرفته در زمینه پژوهش و تصحیح آثار بوعلی‌سینا ارایه کرد و خواستار مساعدت و همکاری بیشتر مؤسسه در راستای طرح تصحیح آثار فلسفی شیخ‌الرئیس شد و درخواست کرد در صورت امکان دفتر بنیاد در تهران در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران دایر شود.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس