از داغی تازه بر دل فلسفه تا آمادگی علوم انسانی اسلامی برای حضور در نمایشگاه کتاب


از داغی تازه بر دل فلسفه تا آمادگی علوم انسانی اسلامی برای حضور در نمایشگاه کتاب

درگذشت «محسن جهانگیری»، چهره ماندگار فلسفه، برگزاری کرسی های «عدم استفاده صحیح از ظرفیت حاکمیت در زمینه قرآن» و «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» و حضور پررنگ علوم انسانی اسلامی در نمایشگاه بین المللی کتاب از مهمترین اخبار دوم اردیبهشت ماه است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار دومین روز از اردیبهشت ماه ۹۸ در حوزه فکر و اندیشه:

چهارمین سالگرد درگذشت چهره ماندگار تاریخ اسلام برگزار می‌شود

مراسم گرامیداشت چهارمین سالگرد درگذشت «صادق آئینه‌وند»، چهره ماندگار تاریخ اسلام و رییس فقید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.


این مراسم از سوی بنیاد آئینه‌وند و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، روز پنجشنبه، ۵ اردیبهشت ساعت ۳ بعدازظهر با سخنرانی «محمد سروش محلاتی» با موضوع «آئینه‌وند و دغدغه اتصال به ریشه و انطباق با نیاز» و جمعی از اصحاب علم و فرهنگ، در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.


صادق آئینه‌وند دانش‌آموخته دکترای تاریخ اسلام از دانشگاه القدیس یوسف لبنان، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. از او در حدود ۱۰۰ مقاله و ۳۳ ترجمه و تألیف به یادگار مانده است.آئینه‌وند در ۱۶ دی ۱۳۹۲، چند ماه پس از آغاز کار دولت حسن روحانی، طی حکمی به عنوان رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منصوب شده بود.


او همچنین به‌عنوان عضو هیئت علمی نمونه کشوری، چهره فرهیخته استان همدان و چهره ماندگار در سال ۱۳۸۵ انتخاب شده بود.

صادق آئینه‌وند، چهره ماندگار تاریخ و استاد دانشگاه در رشته تاریخ اسلام که ریاست پژوهشگاه علوم انسانی را به‌عهده داشت، در اردیبهشت ۹۴ پس از یک دوره کوتاه بیماری، درگذشت.

چهره ماندگار فلسفه درگذشت

از داغی تازه بر دل فلسفه تا آمادگی علوم انسانی اسلامی برای حضور در نمایشگاه کتاب

«محسن جهانگیری»، فیلسوف و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، یکشنبه، اول اردیبهشت ماه در سن ۹۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی متولد ۱۳۰۸ بود و در سال ۱۳۸۱ در دومین همایش چهره‌های ماندگار به عنوان چهره ماندگار در رشته فلسفه برگزیده و معرفی شده بود.

از آثار این مولف و مترجم پیشکسوت کشورمان می توان به ترجمه «اخلاق»، «شرح اصول فلسفه دکارت و تفکرات مابعدالطبیعی» آثار بندیکت اسپینوزا، و تالیف «احوال و آثار و آراء فرانسیس بیکن»، «بررسی تمایزهای فقهی زن و مرد»، «محیی الدین ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی»،«در عرفان ابن‌عربی؛ گفتگوی تمدنها» و... اشاره کرد.

تدارک ویژه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای نمایشگاه کتاب

از داغی تازه بر دل فلسفه تا آمادگی علوم انسانی اسلامی برای حضور در نمایشگاه کتاب

دو روز تا بزرگترین رویداد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است. حضور فعال سازمان انتشاراتپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان ناشر برتر فرهنگ و اندیشه اسلامی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ما را بر آن داشت تا ضمن گفتگو با «سیدغلامرضا حسینی»، مدیرعامل این سازمان از کیفیت حضور امسال این انتشارات در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جویا شویم.

در ادامه شما را به خواندن این گفت‌وگوی کوتاه دعوت می‌کنیم:

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را چگونه ارزیابی کنید؟

نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی کشور محسوب می‌شود، سال‌هاست که متولیان برگزاری نمایشگاه تلاش می‌کنند این رویداد صرفاً یک فروشگاه بزرگ کتاب نباشد و به نوعی تبدیل به یک جشنواره فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی شود، در عین حال تولید کتاب به عنوان یکی از شاخص‌های پیشرفت در جهان محسوب می‌شود.

هرچند تا برگزاری «نمایشگاه مطلوب» هنوز فاصله وجود دارد، ولی در وضعیت فعلی نیز نقش مؤثری در شکوفایی و بالندگی و سرزندگی فرهنگی کشور ایفاد می‌کند.

سازمان انتشارات در این دوره از نمایشگاه چه کار ویژه‌ای دارد؟

ارائه‌ی بسته ویژه‌ی مطالعات انقلاب اسلامی و کارنامه انقلاب، به صورت خاص در غرفه و همچنین تخفیف ویژه‌ی 30 درصدی برای کتاب‌های آن به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی و در طلیعه‌ی گام دوم انقلاب به عنوان کارویژه‌ی سی و دومین نمایشگاه ‌بین‌المللی کتاب تهران تدارک شده است.

در سال‌های قبل برخی کتاب‌های منتشر شده‌ی پژوهشگاه نایاب بود، در نمایشگاه امسال چگونه است؟

در فاصله‌ی نمایشگاه سال 97 تا امسال نزدیک 150 عنوان از کتاب‌هایی که شمارگان آنها به اتمام رسیده بود تجدید چاپ شدند و این روند با توجه به نیاز مخاطب ادامه می یابد، امیدوارم در نمایشگاه امسال مخاطبان دست خالی از غرفه‌ی ما نروند، و کتاب هایی را که در نظر دارند بتوانند تهیه کنند.

چند عنوان کتاب چاپ اول دارید؟

فارغ از وضعیت اقتصادی حاکم بر نشر کشور و مضیقه‌های تهیه‌ی مواد اولیه و… از نمایشگاه تا نمایشگاه با نزدیک 50 عنوان کتاب چاپ اول میزبان علاقمندان به کتاب و کتابخوانی هستیم.

نشانی غرفه سازمان انتشارات و کانون اندیشه جوان مشخص شده است؟

بله، غرفه‌ی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شبستان روبروی راهروی 25 غرفه 573 و غرفه‌ی کانون اندیشه جوان در شبستان راهروی 17 غرفه‌ی 813 واقع شده است.

همکاران سازمان انتشارات از مدت‌ها قبل با برنامه‌ریزی و تدارک امور در تلاش هستند در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان شایسته‌ای برای علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشند.

برگزاری کرسی آزاداندیشی «عدم استفاده صحیح از ظرفیت حاکمیت در زمینه قرآن»

نخستین کرسی آزاد اندیشی دانشجویی «گفتمان قرآنی» به همت کانون قرآن و عترت(ع) دانشگاه مذاهب اسلامیبرگزار می شود.

بنابر این گزارش، «عدم استفاده صحیح از ظرفیت حاکمیت در زمینه قرآن» موضوعی است که در این کرسی با حضور محمد خواجوی، رییس اسبق دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی، لاله افتخاری، رییس اسبق فراکسیون قرآن و عترت(ع) مجلس و پژوهشگر و فعال برجسته قرآنی و فرهنگی وحجت الاسلام سید مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به بحث و بررسی گذاشته می شود.

گفتنی است، این کرسی ششم اردیبهشت ماه در دانشگاه مذاهب اسلامی به نشانی تهران، خیابان فلسطین جنوبی، خیابان روانمهر، سالن همایش ها برگزار می شود.

کرسی ترویجی «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» برگزار می شود

کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» توسط مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

این نشست چهارشنبه، ۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷:۳۰ در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار می‌شود. در این رویداد علمی «شریف لک زایی» و «عماد افروغ» به ارایه مباحث خود می پردازند.

از داغی تازه بر دل فلسفه تا آمادگی علوم انسانی اسلامی برای حضور در نمایشگاه کتاب

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت