100 میلیون مترمکعب آب از پروژه های آبخیزداری خراسان رضوی استحصال شد


100 میلیون مترمکعب آب از پروژه های آبخیزداری خراسان رضوی استحصال شد

مشهد - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: درپی بارندگی های امسال 100 میلیون متر مکعب آب از آبگیری پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری این استان استحصال شد.

محمود روشندل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مزایای اصلی طرح های آبخیز داری، کنترل سیل و رسوب در بالادست حوزه های آبخیز سدهای استان است.
وی اظهار داشت: اجرای این پروژه ها با جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل رسوبات در داخل مخازن سدها باعث افزایش عمر مفید سدها می شود.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه های آبخیزداری از سیلاب های مخرب در خراسان رضوی جلوگیری کرده است گفت: این پروژه ها در کنترل سیلاب ها و جلوگیری از آسیب جدی آب در مناطق مختلف و همچنین جلوگیری از هدر رفت سیلاب تاثیر مهم داشته است.
روشندل افزود: از مجموع بیش از 11 میلیون هکتار مساحت خراسان رضوی بیش از هشت میلیون هکتار عرصه های مخلتف زیرپوشش منابع طبیعی و آبخیزداری است که معادل 4.2 میلیون هکتار این سطح دارای توان سیل خیزی بحرانی و فوق بحرانی است.
وی اظهار داشت: سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی 320 میلیارد ریال برای اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری پرداخت شد که با مشارکت مردم در 95 حوزه آبخیز و بیش از هشت هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی، عملیات بذرکاری، کپه کاری و نهال کاری به منظور حفظ و احیای پوشش گیاهی انجام شد.
وی گفت: همچنین در این مدت بیش از 113 پروژه آبخیزداری و آبخوان داری در این حوزه ها اجرا و به بهره برداری رسید.
روشندل افزود: این پروژه ها در بالادست 600 رشته قنات در شهرستانهای استان اجرا شده است .
هم اکنون حدود پنج میلیون و 554 هزار هکتار و معادل بیش از 49 درصد از مساحت 11 میلیون و 300 هزار هکتاری استان خراسان رضوی را عرصه های بیابانی تشکیل می دهد و 18.4 درصد بیابانهای کشور در خراسان رضوی قرار دارد.
7496 / 6053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند