هلن کلارک: ساختار سازمان ملل متحد به اصلاح نیاز دارد


هلن کلارک: ساختار سازمان ملل متحد به اصلاح نیاز دارد

هلن کلارک، مقام سازمان ملل متحد در امر توسعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت ساختار سازمان ملل به اصلاح نیاز دارد.

هلن کلارک: ساختار سازمان ملل متحد به اصلاح نیاز داردبه گزارش فانوس، هلن کلارک، مقام سازمان ملل متحد در امر توسعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت ساختار سازمان ملل به اصلاح نیاز دارد.

کلارک درباره آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت: او فردی معقول است. او روابط خوبی با کشور‌های عضو سازمان ملل دارد. من او را از گذشته می‌شناسم. او در مقام دبیر کلی سازمان ملل خوب رفتار و عمل کرده است. او حتی زمانی که نخست وزیر بود و زمانی که کمسیر عالی سازمان ملل بود، خوب کار کرد. او فردی شایسته برای مقام دبیر کلی سازمان ملل بود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: چرا هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ به ریاست جمهوری آمریکا نرسید، گفت: به نظرم او یکی از نامزد‌های شایسته برای مقام ریاست جمهوری آمریکا بود. او با چهار نفر دیگر از اعضای حزب دموکرات در دوره مقدماتی رقابت کرد. او حتی زمانی هم که وزیر امور خارجه آمریکا بود خوب عمل کرد و فردی شایسته برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا بود که این موضوع محقق نشد.

کلارک در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: شما اعلام کرده اید که ساختار کنونی سازمان ملل به دبیر کل این اجازه را نمی‌دهد که در مسایل مختلف تاثیرگذاری لازم را داشته باشد، شما اعلام کرده اید که قدرت برخی از اعضای شورای امنیت تصمیم گیری‌های وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شما خواهان افزایش اختیارات وی شده اید، آیا می‌توانید مواضع خود را بیشتر توضیح دهید، گفت: به نظرم لازم است که اوضاع بهتر و منصفانه‌تر باشد. در وضع کنونی که شاهد بحران‌های زیادی هستیم، لازم است که دبیر کل سازمان ملل از قدرت بیشتری برخوردار باشد. من و دیگر روسای نهاد‌های سازمان ملل معتقدیم که او باید اختیارات بیشتری داشته باشد. این موضوعی است که کشور‌های عضو باید بر روی آن پافشاری کنند تا به نتیجه لازم برسیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: شما اعلام کرده اید که دبیر کل سازمان ملل باید از آمادگی لازم برای ارتباط با برخی مقامات کشور‌های دچار بحران همانند بشار اسد در سوریه و نیکولاس مادورو در ونزوئلا برخوردار باشد، آیا آمریکا و انگلیس هم با شما هم نظر هستند، گفت: در منشور سازمان ملل به این موضوع اشاره شده است. به نظرم باید از این موضوع استفاده بیشتری کرد. اما تاکنون شاهد استفاده از آن نبوده ایم. من بسیار خوشحال می‌شوم که آنتونیو گوترش شخصا به طرابلس سفر و با ژنرال حفتر دیدار کند. شاید در زمان دشواری به سر ببریم، اما این موضوع می‌تواند کمک کننده باشد. به نظرم این موضوع مهمی است که می‌تواند ممکن شود.

مقام سازمان ملل در امر توسعه در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:سازمان ملل در جلوگیری از وقوع درگیری‌ها ناتوان بوده است و در برخی از موارد به آن‌ها دامن زده است. زمانی که این موضوع روی می‌دهد پنج عضو دائم شورای امنیت ماموریت خود را بر اساس منافع خود تعیین می‌کنند. آیا میتوان دبیر کل سازمان ملل را برای مقابله با این موضوع قدرتمند‌تر کرد، گفت: به نظرم سازمان ملل هرگز به دنبال دامن زدن به درگیری‌ها نبوده است. سازمان ملل برای حل و فصل منازعات و اختلافات ایجاد شده است. البته در شورای امنیت شاهد هستیم که همه اعضا به وظایف خود عمل نمی‌کنند و بر اساس منافع خود عمل می‌کنند. به نظرم حق وتو برخی اعضا سبب تضعیف سازمان ملل می‌شود. البته هیچ فردی خواهان این موضوع نیست. همه ما می‌خواهیم شاهد آن باشیم که سازمان ملل موفق عمل کند.

کلارک در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:اقدامات برخی از اعضای سازمان ملل سبب تضعیف آن شده است، آیا اینگونه نیست، گفت بله اینگونه است. باید بگویم که بدون حاکمیت قانون بین الملل هیچ چیز وجود نخواهد داشت. باید همه کشور‌ها نظر خود را بیان کنند.

این مقام سازمان ملل در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:من چند سوال درباره سوریه دارم. شما در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کردید که حکومت سوریه استبدادی است و به مردم این کشور در بخش‌های مختلف توجهی نمی‌کند، آیا شما در جهت منافع کشور‌های غربی گام برمی دارید، گفت:من در دورانی که در کشورم نخست وزیر بودم باید با کشور‌های دیگر تعامل می‌کردم. من با حکومت‌های مختلف جهان تعامل داشتم. من در آن دوران شاهد آن بودم که حکومت‌های استبدادی به مردم خود توجه کمتری نشان می‌دادند. ما شاهد نبود توسعه انسانی در این کشور‌ها هستیم. البته در برخی از کشور‌های دارای حکومت‌های استبدادی هم شاهد توسعه انسانی بوده ایم. اما در کل معتقدم که برای ایجاد توسعه پایدار مردم هر کشور باید نظر خود را بیان کنند. دموکراسی به دنبال امنیت و سلامت و رفاه مردم است. نگرانی من این است که مردم سوریه شانسی برای بیان نظر خود نداشته باشند. آن‌ها باید برای رسیدن به صلح در کنار هم جمع شوند.

کلارک در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: توسعه موضوعی نیست که یک شبه ایجاد شود. از سازمان ملل و شورای امنیت همیشه به خاطر وضع کنونی سوریه انتقاد شده است. سوریه بخشی از خانواده سازمان ملل است. آیا به نظر شما وضع کنونی سوریه ناشی از ناکامی سازمان ملل و شورای امنیت در عمل به وظایفشان است، گفت: سازمان ملل هیچگاه به خاطر اینکه کشوری در وضع بحرانی به سر می‌برد آن را طرد نمی‌کند. به نظرم باید زمینه گفتگو همیشه وجود داشته باشد. نماینده سوریه همچنان در سازمان ملل حضور دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: آیا می‌توان در سازمان ملل اصلاحاتی انجام داد که تاثیرگذاری بیشتر در حل منازعات بین المللی داشته باشد، گفت: سازمان ملل پس از جنگ‌های ویرانگر جهانی پایه گذاری شد. این جنگ‌ها برای روسیه و اروپای غربی ویرانگر بودند. سازمان ملل برای جلوگیری از این جنگ‌ها ایجاد شده است. سازمان ملل همیشه به دنبال راه حلی صلح آمیز است. به نظرم این موضوع می‌تواند با این اصلاحات ممکن شود.

مجری پرسید: همیشه تنها ما شاهد حرف بوده ایم تا عمل، برای مثال درباره موضوع سوریه همیشه شاهد پیشنهاد‌هایی برای مذاکره برای حل و فصل این منازعه بوده ایم. ما سه بار در زمان جنگ سوریه شاهد این پیشنهاد‌ها بودیم. اما همیشه برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل با این موضوع مخالفت کردند. این موضوع به وظیفه اصلی سازمان ملل آسیب وارد می‌کند، آیا اینگونه نیست؟

مقام سازمان ملل در امر توسعه در ادامه در پاسخ گفت: به نظرم ما باید با دیدی وسیع به مسایل نگاه کنیم. از زمانی که سازمان ملل ایجاد شده است ما شاهد جنگ‌های بزرگ نبوده ایم. حتی در روز‌های تاریک جنگ سرد شاهد جنگ نبودیم. همچنان زمینه گفتگو در سازمان ملل وجود دارد. البته طبیعت درگیری‌ها تغییر پیدا کرده است. ما دیگر شاهد جنگ بین کشور‌ها نیستیم. ما شاهد جنگ‌های داخلی هستیم. ما شاهد بازیگران خارجی در درگیری‌ها در کشور‌های دیگر هستیم. ما شاهد جنگ‌های نیابتی هستیم. به نظرم اعضای سازمان ملل باید همه تلاش خود را بر روی اثرگذاری بیشتر این سازمان قرار دهند. هم اکنون شاهد جنگ اتمی و جنگ‌های جهانی نیستیم. هم اکنون شاهد جنگ‌های داخلی در برخی کشور‌ها هستیم که برخی عوامل خارجی عامل آن‌ها هستند. این موضوع فجایع زیادی را برای غیرنظامیان این کشور‌ها به همراه داشته است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: اختلافات فرهنگی زیادی بین اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد، از نظر من مهترین اختلاف به میزان شکیبایی آن‌ها مربوط می‌شود. از نظر شما آیا اعضای محافظه کار یا اعضای آزادی خواه موثرتر هستند، گفت: زمانی که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل شد او اعلام کرد که پیشگیری از منازعات یکی از اهداف وی است. پیشگیری از منازعات در جریان توسعه پایدار به وجود می‌آید. شورای امنیت به دنبال ایجاد یک محیط امن است. ما همیشه شاهد آن هستیم که هزینه زیادی صرف جنگ می‌شود و هزینه کمتری صرف توسعه می‌شود. من از همه قدرت‌های جهانی می‌خواهم که از توسعه پایدار حمایت کنند.

مجری شبکه راشا تودی پرسید: بیشتر بحث‌های شورای امنیت به مسایل سیاسی کشورها، وجود دموکراسی در آن‌ها و سیستم‌های مستبد مربوط می‌شود. اگر شما نگاهی به کشور‌های روسیه و چین داشته باشید، آن‌ها به شدت به دنبال کاهش فقر هستند. ما شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در این کشور‌ها بوده ایم. اگر شما نگاهی به کشور‌های غربی داشته باشید، این کشور‌ها در امر مبارزه با فقر درست عمل نکرده اند. آیا به نظر شما زمان بازنگری در سیاست‌های کشور‌های غربی برای توسعه فرا نرسیده است؟

کلارک پاسخ گفت: روش‌های مختلفی برای توسعه وجود دارد. جهانی سازی در سال‌های اخیر به نابرابری در کشور‌های غربی منجر شده است. همچنین نگرانی‌هایی درباره نابرابری در چین ایجاد شده است. حتی در کشور روسیه هم شاهد این وضع هستیم. به نظر من توسعه خارج کردن مردم از فقر است. توسعه به معنای آن است که هر کودکی بتواند به مدرسه برود. این‌ها مسائل مهمی هستند. از نظر ما برای رسیدن به توسعه پایدار باید مردم بتوانند صدای خود را به گوش مقامات خود برسانند.

کلارک در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید:شما پیشتر نخست وزیر نیوزیلند بوده اید، کشور شما اخیرا به خاطر حملات به مساجد در صدر رسانه‌های جهان بود، آیا به نظر شما عملکرد نخست وزیر کنونی نیوزیلند که یک زن است خوب بوده است، گفت: او از تجارب زیادی برخوردار است. او در رابطه با فاجعه اخیر که در کرایست چرچ روی داد خوب عمل کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق