سران آفریقا فردا درباره سودان تشکیل جلسه می‌دهند/ تعلیق مذاکرات مخالفان و شورای نظامی انتقالی


سران آفریقا فردا درباره سودان تشکیل جلسه می‌دهند/ تعلیق مذاکرات مخالفان و شورای نظامی انتقالی

سخنگوی شورای نظامی انتقالی در سودان اعلام کرد سران آفریقا تصمیم دارند فردا (سه‌شنبه) نشستی درباره وضعیت سودان برگزار کنند. از سوی دیگر، ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر ضمن متهم کردن شورای نظامی به ادامه رویکرد نظام عزل شده این کشور، تصمیم گرفت مذاکرات با این شورا را به حالت تعلیق درآورد.

سران آفریقا فردا درباره سودان تشکیل جلسه می‌دهند/ تعلیق مذاکرات مخالفان و شورای نظامی انتقالیبه گزارش فانوس، شمس الدین کباشی، سخنگوی شورای نظامی انتقالی در سودان تاکید کرد: شورای نظامی برای موسی فکی، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا که به سودان سفر کرده است، شرح داد که "آنچه رخ داده کودتا نبوده؛ بلکه جانبداری از مردم بوده است" و موارد مورد توافق بسیاری با گروه‌های سیاسی سودان وجود دارند و شورا امیدوار است که موارد اختلاف نیز پشت سر گذاشته شوند.

کباشی با اشاره به اینکه دیدارها با گروه‌های مختلف سودانی برای این شورا اهمیت دارد، تاکید کرد: اتحادیه آفریقا نشان داد که وضعیت جاری در کشور را درک می‌کند.

او افزود: هیات شورای انتقالی امروز یا فردا به آمریکا خواهد رفت.

موسی فکی رایزنی‌های گسترده‌ای با شورای نظامی، برخی از احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی انجام داد.

در بیانیه منتشر شده از سوی کمیساریای اتحادیه آفریقا ضمن اعلام همبستگی با مردم سودان و اعلام حمایت از دموکراسی در این کشور، همه گروه‌های سودانی به توافق با انتقال قدرت به رهبری مدنی مورد توافق آنها دعوت کردند.

همچنین در این بیانیه تاکید شد، لازم است تلاش‌های مستمری برای برقراری صلح در سودان و تقویت آشتی میان تمامی گروه‌ها انجام شود.

پس از آنکه ارتش در تاریخ ۱۱ ماه جاری؛ عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان را در پی اعتراضات برکنار کرد، شورای صلح و امنیت آفریقا ۱۵ آوریل جاری به شورای نظامی ۱۵ روز برای تحویل قدرت به دولتی مدنی فرصت داد و تاکید کرد در صورتی که در مهلت اعلام شده این انتقال انجام نشود، عضویت سودان در اتحادیه آفریقا به حالت تعلیق درخواهد آمد.

در مقابل ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر شورای نظامی انتقالی را به استمرار رویکرد حاکمیت بر کنار شده متهم کرده و تصمیم گرفت مذاکرات با این شورا را به حالت تعلیق درآورد.

اعضای این ائتلاف که در مقابل دفتر فرماندهی ارتش در خارطوم تحصن کرده‌اند، تصمیم گرفتند تنش‌ها علیه شورای نظامی را افزایش داده و با این شورا به عنوان ویترین حاکمیت مخلوع و نسخه جدیدی از آن برخورد کنند.

صدیق یوسف، یکی از رهبران این ائتلاف به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: شورای نظامی سودان هنوز درباره تحویل قدرت قانع نشده است. چهره‌های اصلی فساد بازداشت نشده‌اند و بازداشت‌های فعلی تنها تسویه حساب هستند، همان کسانی که در دوره ریاست عمر البشیر دستور تیراندازی به سمت تحصن‌کنندگان را دادند، اکنون رهبران شورای نظامی هستند.

یوسف افزود: شورای حاکمیت مدنی هرگز یک رئیس نخواهد داشت بلکه مجموعه رهبرانی دارد که مسئولیت آنها حاکمیتی است نه اجرایی.

این رهبر ائتلاف آزادی و تغییر بر تصمیم برای خارج کردن سربازان سودانی از یمن در دوره انتقالی تاکید کرد.

محمد الامین عبدالعزیز، سخنگوی جمعیت شاغلین سودان نیز در این رابطه گفت: نشست روز گذشته جدی نبودن شورای نظامی را نشان داد.

عبدالعزیز تاکید کرد: ما هرگز درباره خواسته‌مان برای انتقال قدرت به مردم چانه‌ نخواهیم زد و به تحصن خود ادامه می‌دهیم و مذاکره با شورای نظامی را تعلیق می‌کنیم، ما از امروز به بعد شورای نظامی انتقالی را به رسمیت نمی‌شناسیم.

سخنگوی جمعیت شاغلین سودان در ادامه فاش کرد کار تشکیل تمامی ساختارهای قدرت انتقالی آغاز شد.

عبدالفتاح البرهان، رئیس این شورا نیز در گفتگویی تلویزیونی بر آمادگی ارتش برای انتقال فوری قدرت و بازگشت به پایگاه‌های خود در صورت توافق گروه‌های سیاسی درباره دوره انتقالی تاکید کرد.

کباشی نیز گفت: کمیته ویژه کار تجدیدنظر در یگان عملیات در دستگاه امنیتی و اطلاعاتی را آغاز کرده و در این رابطه چند تن از چهره‌های برجسته دولت سابق از جمله عبد الرحیم محمد حسین، نافع علی نافع و احمد هارون بازداشت شدند، همچنین الولید سید احمد، دادستان مکلف دستور مصادره املاک و دارایی‌های مسئولان سابق دولت خلوع را صادر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان