کتیبه های هخامنشی تنها یادگاری زبان فارسی باستان است


کتیبه های هخامنشی تنها یادگاری زبان فارسی باستان است

تهران-ایرنا- عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: زبان‌های ایران باستان شامل فارسی باستان، اوستایی، مادی و سکایی می شود، از زبان‌های فارسی باستان کتیبه‌های هخامنشی و از زبان اوستایی بخشی از کتاب دینی ایرانیان باستان، یعنی اوستا باقی مانده است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محمود جعفری دهقی در نشست علمی سرگذشت زبان و ادبیات فارسی گفت: زبان‌های ایرانی شاخه‌ای از زبان‌های هند و ایرانی هستند و زبان‌های هند و ایرانی نیز شاخه بزرگ‌تری از زبان‌های هند و اروپایی به شمار می‌روند.
نشست علمی «سرگذشت زبان و ادبیات فارسی» از مجموعه نشست‌های گفت‌وگوی ماه این دانشکده با سخنرانی علی اشرف صادقی، استاد برجسته زبان‌شناسی، 28 برگزار شد.
وی افزود: زبان‌شناسان زبان‌های ایرانی را به سه دوره ایرانی باستان، ایرانی میانه و ایرانی نو تقسیم کرده‌اند، این امر در حالی است که این تقسیم‌بندی چندان دقیق به نظر نمی‌رسد و صرفاً به منظور سهولت در یادگیری انجام شده است.
این استاد در توضیح این زبان‌ها گفت: از زبان‌های مادی و سکایی تنها لغاتی در دیگر کتیبه‌ها و آثار مورخین یونانی به چشم می‌خورد. زبان‌های ایرانی میانه شامل دو گروه ایرانی میانه غربی و ایرانی میانه شرقی است. ایرانی میانه غربی شامل دو زبان پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی است از این دو زبان کتیبه‌ها و متون متعددی موجود است. ایرانی میانه شرقی نیز شامل چهار زبان سغدی، بلخی، ختنی و خوارزمی است که از هرکدام آثار قابل توجهی در دست است.
در ادامه مراسم علی اشرف صادقی، عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، به عنوان سخنران اصلی این نشست ضمن تاکید بر اهمیت آثار مکتوب که جزء اسناد زبانی به شمار می‌روند، گفت: تا دوره ساسانی اسناد مکتوب وجود ندارد، زبان پارسی ساسانی، پارسیک است و زبان پارسی پهلوی، پهلویک اما امروز وقتی می‌گویند پهلوی، منظور پهلوی ساسانی است و پهلوی را در معنی کهنه و قدیمی استفاده می‌کنند، زبان امروزی را فارسی دری می‌گویند.
**9491**1601**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش