چند سوال کلیدی درباره صنعت دارو که وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد


چند سوال کلیدی درباره صنعت دارو که وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد

سلامت نیوز:وزیر بهداشت دیروز در مراسم افتتاحیه خط تولید جدید شرکت اکتوور تاکید کرد که صنعت دارویی کشور نیازمند رویکر جدید است. وی این شرکت را از افتخارات نظام دارویی کشورمان دانست و گفت : بنده 16 بهمن ماه سال گذشته از مجلس رای اعتماد گرفتم و در برنامه ام به مجلس اولین گام، قبل از فرمایش و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، حمایت از تولید داخلی...

سلامت نیوز:وزیر بهداشت دیروز در مراسم افتتاحیه خط تولید جدید شرکت اکتوور تاکید کرد که صنعت دارویی کشور نیازمند رویکر جدید است.

وی این شرکت را از افتخارات نظام دارویی کشورمان دانست و گفت : بنده 16 بهمن ماه سال گذشته از مجلس رای اعتماد گرفتم و در برنامه ام به مجلس اولین گام، قبل از فرمایش و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، حمایت از تولید داخلی بود و در اولین روز سرپرستی وزارت بهداشت، اولین اقدامات را در سازمان غذا و دارو و هیات امنای ارزی انجام دادم.

وزیر بهداشت پیشتر هم در خصوص چرخه اقتصاد و قیمت ‌گذاری دارو و پاکیزه کردن مراکز رانت و صحه گذاشتن بر بی طرفی خودش در ارتباط با شرکت‌های تولید کننده دارویی و سهیم نبودن در هیچ یک از شرکت‌های تولید کننده دارویی و پاک نبودن عملکرد روسای قبلی سازمان غذا و دارو نطق آتشینی را ایراد کرده بود .

در ارتباط با همین موضوع خطاب به وزیر بهداشت چند سوال مطرح است که امید می‌رود جناب وزیر به صورت شفاف و در پیشگاه ملت به آنها پاسخ دهند و نمایندگان و رسانه‌ها نیز سوال‌ها و پاسخ‌ها را مورد توجه قرار دهند.

آقای نمکی خیلی شفاف بفرمایید که شما مدیریت چه شرکت‌های دارویی را در بخش دولتی در سالهای گذشته برعهده داشتید و در اداره آن شرکت‌ها چه موفقیت‌هایی را کسب نمودید؟

لطفاً تراز مالی آن شرکت‌ها را در سال‌هایی که شما مدیریت آنها را برعهده داشتید منتشر نمایید تا نماینگر دیدگاه حرفه‌ای و سابقه موفق شما در صنعت دارویی و توان اداره یک بنگاه اقتصادی باشد خصوصاً که خود را دراین مقوله مدعی دانسته‌اید و مخصوصا اکنون که برای نجات کشتی صنعت دارو آن چنان سینه چاک شده‌اید که مانع تراشان را تهدید به بیرون انداختن می‌کنید.

موضوعی که متاسفانه نمایندگان مجلس در بررسی سوابق شما موردتوجه عمیق قرار ندادند و نشان دادند نه در رای اعتماد و نه در استیضاح و سوال از وزرا مصالح و همه جوانب مملکت را در نظر نمی‌گیرند و با مسائل مهم و سرنوشت ساز سطحی برخورد می‌کنند.

شما که می‌فرمایید بیمه‌های فشل پول شرکت‌های پخش را نمی‌دهند و شرکت‌های پخش پول تولیدکننده‌ها را نمی‌دهند . مگر شما در 6 سال قبل در کسوت معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت نبودید؟

مگر بخشی از عملکرد صنعت دارو به عملکرد خود شما برنمی‌گردد ؟مگر شما نبودید که به جای پول،اوراق مشارکت را به صنعت دارو هدیه کردید. آیا این ژست‌های ساختگی برای ایجاد زمینه افزایش قیمت دارو در بخش خصوصی و به نفع برخی تولید کننده‌های خاص دارویی نیست ؟

وقتی بیمه‌ها نمی‌توانند پول تامین کنند و بدهی خود را پرداخت نمی کنند چرا از هم اکنون به فکر افزایش قیمت دارو هستید ؟

اول مطالبات خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنید. نتیجه این اقدام احتمالا می‌شود افزایش پرداختی از جیب مردم و نگران شدن داروهای مورد مصرف عموم مردم.

شما گفتید که در هیچ کارخانه‌ای که تولیدکننده است سهم ندارید ولی در دو دهه گذشته سهامدار و رییس هیئت مدیره و مدیر عامل بیش از 5 شرکت خصوصی وارد کننده دارویی و مکمل دارویی بوده‌اید.

خوب است بفرمایید این شرکت‌ها اکنون چه سرنوشتی دارند؟ آیا شرکت‌های خصوصی تحت مدیریت شما موفق بوده اند؟

اگر موفق بوده‌اند تراز مالی آن را منتشر کنید؟

آقای نمکی علاوه بر پاسخ به سوالات فوق بفرمایید شرکت پ الف که واردکننده مکمل دارویی است و حداقل فروش آن از ابتدای امسال 30 میلیارد تومان بوده است چگونه و طی چه فرآیندی و با وساطت چه کسانی به نام افراد دیگری واگذار شده است ؟آیا شما در این شرکت با واسطه شریک نیستید؟

شرکت اکتوورکو صاحب کارخانه‌های تولیدکننده دارو می‌باشد و قرار بود فقط یک روز بعد از رای اعتماد گرفتن از نمایندگان مجلس برای افتتاح رسمی این کارخانه حضور داشته باشید .

گواه این خبر پیامکی است که از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت برای خبرنگاران رسانه‌ها ارسال شد و حتی اتوبوس هم برای انتقال خبرنگاران از جلوی ساختمان وزارت بهداشت به مقصد کارخانه پیش بینی شده بود. آیا شما که رابطه قدیمی و صمیمی با صاحبان کارخانه (که یکی از قطب‌های صنعت داروی کشور می‌باشند و حداقل 10% ارز 4200 سهمیه دارو را در سال 97 دریافت نموده است) دارید عادلانه و بی طرفانه اقدام کردید ؟

آیا شما که در جایگاه معاون سازمان مدیریت بودید و قدرت و نفوذ داشتید در سفارش کردن و توصیه کردن‌های پی در پی برای رفع مشکلات اکتورکو عادلانه و بی طرفانه برخورد کردید؟ آیا حق دیگر شرکت‌های تولید کننده دارو به نفع این شرکت ضایع نگردید ؟آیا بیت المال ضایع نشد؟

آیا عضویت شما در انجمن دولتی ایران و اسپانیا ربطی به ارتباط قدیمی و صمیمی و شما با صاحبان این شرکت دارویی ندارد؟

صراحتاً بفرمایید موضع شما در ارتباط با عملکرد کارخانه‌های اکتورکو چیست؟ از سال 91 چقدر ارز مرجع و مبادله‌ای و از ابتدای سال 97 چه میزان ارز 4200 گرفته‌اند؟

آیا همه این ارزها به واقع در چرخه تولید داروی کشور مصرف شده است؟ بخشی از آن در مسیر پول شویی و رانت خواری مصرف نشده است؟


به چه دلیل شما در اولین افتتاحیه به عنوان وزیر برگزیده بهداشت آن هم فقط یک روز بعد از رای اعتماد تصمیم گرفتید خط جدید تولید دارو اکتورکو را افتتاح کنید؟ و چه شد که افتتاحیه لغو شد و به ناگهان روابط عمومی خبر لغو افتتاحیه را برای خبرنگاران ارسال نمود؟!

آیا شما که سالها در سازمان مدیریت نقش دیده‌بانی را داشتید ، مسئولیت خود را درست انجام ندادید و برای برخی از تولیدکنندگان دارو مادر بودید و برای برخی دیگر از تولیدکنندگان نقش دایه را ایفا نمودید؟

پای خود را کنار نکشید که باید پاسخگو عملکرد خود باشید . فعلاً در حضور ملت و اصحاب رسانه به این سوالات پاسخ دهید تا در آخر پاییز سال بعد که جوجه‌ها شمرده خواهد شد سوالاتی دیگر از شما پرسیده شود.

9 ماه وقت دارید فرصت زیادی است برای اصلاح چرخه معیوبی که خود ذکر کردید .

بهتر است اول طلب خود را از سازمان‌های بیمه دریافت کنید و بعد اول به دست شرکت‌های پخش دارویی پول برسانید و آنها هم به داد کارخانه‌های دارویی کوچک و بزرگ خود برسند و نه فقط یک شرکت که از همه گونه رانت ارزی به نام تولید داخل بهره‌مند شود و شما هم بدایند و سکوت کنید و چشم فرو بندید.

آقای وزیر صراحتا بفرمائید برای اصلاح چرخه معیوب در صنعت دارو چه راهکارهایی دارید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403