اتحادیه آفریقا برای بررسی وضعیت سودان تشکیل جلسه می دهد


اتحادیه آفریقا برای بررسی وضعیت سودان تشکیل جلسه می دهد

تهران - ایرنا - 'شمس الدین کباشی' سخنگوی شورای نظامی سودان اعلام کرد که 'اتحادیه آفریقا' فردا(سه شنبه) جلسه ای برای بررسی وضعیت این کشور در مصر برگزار می کند .

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'الجزیره' قطر، کباشی با اشاره به سفر شنبه گذشته 'موسی فکی' رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا و دیدار وی با مقام های شورای نظامی و مخالفان سودانی، افزود: شورای نظامی برای رئیس کمیساریای اتحادیه توضیح داد که آنچه در سودان اتفاق افتاد، جانبداری از مردم بوده، نه کودتا. سخنگوی شورای نظامی سودان با اشاره به توافق های بسیاری که با گروه های سیاسی انجام شده، ابراز امیدواری کرد که اختلاف ها پشت سر گذاشته شود.
به گفته رسانه های سودانی، در این دیدار، نقش اتحادیه آفریقا برای کمک به سودان برای عبور از این مرحله مهم از تاریخ سیاسی این کشور تاکید شده است.
فکی در این دیدارها اعلام کرد: سودان یک کشور محوری در قاره آفریقا است و ما انقلاب مردمی در این کشور و نقش مهم نیروهای مسلح را به درستی دریافته ایم.
اتحادیه آفریقا در واکنش به حوادث جاری در سودان دوشنبه گذشته (26 فروردین ماه) این کشور را تهدید کرد که در صورتی که تا 15 روز، ارتش به نفع یک دولت سیاسی غیر نظامی کنار نرود، عضویتش در این اتحادیه تعلیق خواهد شد.

** تشکیل شورای حاکمیت مدنی به روزهای آینده موکول می شود
قرار بود رهبران گروه های مخالف در کنفرانسی مطبوعاتی تشکیل شورای مردمی سودان را اعلام کنند، اما این اقدام را به روزهای آینده موکول کردند.
رهبران گروه های مخالف نظامیان در سودان با تاکید بر ادامه تظاهرات برای تشکیل دولتی مردمی، اعلام کردند که مذاکرات با شورای نظامی به حالت تعلیق در می آید.
در همین راستا 'محمد الامین عبدالعزیز' سخنگوی 'اتحادیه اصناف' سودان که نقشی کلیدی در اعتراضات اخیر در این کشور داشته، در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که به اعتصاب ادامه می دهیم و مذاکره با شورای نظامی را تعلیق می کنیم.
سخنگوی 'نیروهای آزادی و تغییر' سودان نیز دیروز در تجمع معترضان در مقابل مقر فرماندهی ارتش این کشور در خارطوم پایتخت اعلام کرد که مذاکره با شورای نظامی را تعلیق می کنیم.
وی با اشاره به این که برکناری 'عمر البشیر' مرحله نخست مطالبات معترضان بوده، تاکید کرد: راه انقلاب ما طولانی است و شورای نظامی انتقالی در واگذاری قدرت به غیر نظامیان کارشکنی می کند.
سخنگوی نیروهای آزادی و تغییر سودان ادامه داد که در مرحله دوم، اعتراضات گسترده تر از قبل ادامه خواهد یافت و مرحله سوم آغاز تشکیل بدنه دولت مردمی در دوره گذار خواهد بود.
این تحولات یک روز بعد از توافق رهبران گروه های مخالف با شورای نظامی در خصوص ادامه دیدار و مذاکرات دو طرف برای انتقال قدرت به غیر نظامیان رخ داد.
رهبران گروه های مخالف و شورای نظامی سودان روز شنبه مذاکراتی در خصوص واگذاری قدرت به غیرنظامیان داشتند و قرار بر این بود که مذاکرات میان دو طرف ادامه داشته باشد.
'عبدالفتاح برهان' رئیس شورای نظامی انتقالی سودان نیز دیروز در گفت وگو با تلویزیون این کشور گفت: شورای نظامی در صورت توافق میان گروه های سیاسی بر سر یک دولت توافقی آمادگی انتقال قدرت به غیر نظامیان را دارد.

** وخامت وضعیت جسمانی البشیر
یک منبع آگاه پزشکی دیروز(یکشنبه) فاش کرد که 'عمر البشیر' رییس جمهوری مخلوع سودان چند روز پیش دچار سکته خفیف شده و برای معالجه به بیمارستان منتقل شده است.
این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، افزود که وضعیت جسمانی البشیر اکنون ثابت است، اما وضعیت روحی مناسبی ندارد.
این منبع آگاه ادامه داد: البشیر از خوردن غذا و دارو امتناع می کند و از طریق سرم تغذیه می شود.
منابع آگاه سودانی چند روز پیش فاش کردند که شورای نظامی رییس جمهوری مخلوع را به زندان 'کوبر' در خارطوم پایتخت سودان منتقل کرده است. این در حالی است که یک منبع آگاه نزدیک به البشیر پیشتر گفته بود که وی در خانه ای در خارطوم تحت حفاظت نیروهای امنیتی قرار دارد.
در پی اعتراض های مردمی در سودان که بیش از چهار ماه ادامه داشت، سرانجام ارتش این کشور در تاریخ 22 فروردین با صدور بیانیه ای برکناری البشیر را پس از 30 سال حکومت، تأیید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه ممنوعیت رفت و آمد را در این کشور اعلام کرد.
این شورا هشت عضو دارد که شش نفر آنها از افسران ارتش، دو نفر متعلق به نیروهای پلیس و یک تن نیز مربوط به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی سودان است.
در بیانیه 22 فروردین ماه ، مقرر شد؛ شورای نظامی انتقالی به ریاست 'عوض بن عوف' وزیر دفاع به مدت دو سال زمام امور را در دست گیرد.
اما بن عوف یک روز پس از سمت خود کناره گیری کرد و 'عبدالرحمن البرهان' برای این منصب تعیین شد.
با وجود برکناری البشیر مردم همچنان به اعتراضات خود در سودان ادامه می دهند، آن ها می ترسند نظامیان بر موج این انقلاب سوار شوند.
خاورم**3224**1651

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


"بسته مرگ" 61 میلیارد دلاری