روز جهانی زمین


در تمام کیهان، در سراسر کهکشان ها، در میان همه ستاره ها و سیاره های کهکشان راه شیری، فقط یک سیاره وجود دارد که نه آنقدر گرم است که همه چیز در آن مذاب باشد و نه آنقدر سرد که همه چیز در آن به حالت منجمد دربیاید. این سیاره تنها مکانی است که امکان حیات را، حداقل تا امروز، برای موجودات فراهم کرده: سیاره زمین، تنها خانه ما. باید مراقب این خانه بود،...

در تمام کیهان، در سراسر کهکشان‌ها، در میان همه ستاره‌ها و سیاره‌های کهکشان راه شیری، فقط یک سیاره وجود دارد که نه آنقدر گرم است که همه چیز در آن مذاب باشد و نه آنقدر سرد که همه چیز در آن به حالت منجمد دربیاید. این سیاره تنها مکانی است که امکان حیات را، حداقل تا امروز، برای موجودات فراهم کرده: سیاره زمین، تنها خانه ما. باید مراقب این خانه بود، زیرا اگر آن را از دست بدهیم، تا هزاران هزار سال نوری هیچ خانه دیگری برای زندگی نخواهیم داشت.

پیشینه روز جهانی زمین

روز 22 آوریل (2 اردیبهشت) نخستین بار در سال 1969، توسط جان مک‌کانل، فعال صلح، روز جهانی زمین نام گرفت. می‌گویند این تاریخ شروع حرکت مدرن زیست‌محیطی برای نجات زمین بوده است. شاید امروز تصورش برای ما سخت باشد، اما اولین روز جهانی زمین توجه بسیاری را جلب کرد تا مشکلات محیطی موثر بر روی این سیاره را جدی بگیرند و باعث شد گروه‌های بسیاری که تا آن زمان جداگانه در این مورد فعالیت می‌کردند، در کنار هم قرار بگیرند. این روز در اکثر کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود و در برخی کشورها این روز آغاز هفته‌ای است که مردم به فعالیت‌های زیست‌محیطی دست می‌زنند.

روز جهانی زمین

چرا روز جهانی زمین؟

آلودگی ناشی از کارخانه‌ها، پسماندها و فاضلاب، زباله‌های سمی، آفت‌کش‌ها، خطر نابودی حیات وحش، آلودگی هوا، انقراض گونه‌های جانوری، تغییرات آب و هوایی، از بین رفتن زیستگاه‌ها و صدها دلیل دیگر برای حفاظت از کره زمین وجود دارد. زمین و اکوسیستم آن خانه ماست. برای برقراری تعادل بین نیازهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی نسل‌های امروز و آینده باید بکوشیم تا هماهنگی میان طبیعت و زمین دوباره ایجاد شود.

چطور این روز را جشن بگیریم؟

22 آوریل (2 اردیبهشت) روز جهانی زمین است. این روز فرصتی است برای افزایش سواد زیست محیطی و آگاهی عمومی در سراسر جهان در مورد چالش‌های مرتبط با سلامت سیاره زمین و زندگی تمام موجوداتی که به این سیاره وابسته‌اند، از جمله خود ما. شاید بهترین راه برای جشن گرفتن این روز تصمیم برای حفاظت از تنها خانه‌مان در کل کهکشان‌ها باشد. کافیست تصمیم بگیریم از امروز بیشتر مراقب خانه‌مان باشیم. در مورد راه‌های حفاظت از کره زمین کمی مطالعه یا پرس و جو کنیم و بکوشیم شیوه زندگی‌مان را به نحوی تنظیم کنیم که سلامت زمین در آن اولویت داشته باشد.

در روز جهانی زمین این کارهای ساده را امتحان کنید:

سعی کنید از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنید. در سال، بیش از ۱۰۰هزار وال خوک آبی و لاک‌پشت بر اثر خوردن کیسه‌های پلاستیک یا گیر افتادن در آن از بین می‌روند. با حمل و نقل سازگار با محیط زیست به زمین کمک کنید. اگر برای‌تان مقدور است، از دوچرخه یا وسایلی برای رفت و آمد استفاده کنید که هوا را کمتر آلوده می‌کنند. با صرفه جویی در مصرف کاغذ از تعداد درختانی که قطع می‌شوند بکاهید. کاشت درخت و گیاه، به خصوص گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند به زمین کمک چشمگیری می‌کند. پسماند زباله‌ها، 1.5 برابر ظرفیت کره زمین است. سعی کنید تولید زباله را در زندگی‌تان به حداقل برسانید و حتما زباله‌ها را تفکیک کنید. ببینید زندگی کدام گونه‌های جانوری و کدام مناطق کره زمین در سال‌های اخیر در معرض خطر قرار گرفته یا از بین رفته است. فکر کنید احتمال اینکه انسان‌ها بتوانند در آینده نزدیک سیاره دیگری را برای زندگی پیدا کنند چقدر است! گاهی عادات زندگی‌مان بدون آنکه از آن آگاه باشیم خسارات جبران‌ناپذیری به زمین وارد می‌کند. آگاهی و کسب اطلاع در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. در مطالب زیر در مورد زمین بیشتر بدانید: چطور به زمین کمک کنیم؟ 8 گام برای دوستی با محیط زیست چگونه زباله کمتری تولید کنیم؟ حمل و نقل سازگار با محیط زیست

1398/02/02 | کد مطلب: 1727
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم