رابطه میان شکل چشم حیوانات با رفتار آنها


محققان دریافتند ارتباط هایی میان ساختار چشم حیوانات و رفتار آنها وجود دارد. اگر دقت کنید خواهید دید مردمک چشم برخی حیوانات گرد، بسیار باریک، عمودی، افقی و... است. با ما همراه شوید تا ببینیم این رابطه جالب چطور است.

محققان دریافتند ارتباط‌هایی میان ساختار چشم حیوانات و رفتار آنها وجود دارد. اگر دقت کنید خواهید دید مردمک چشم برخی حیوانات گرد، بسیار باریک، عمودی، افقی و... است. با ما همراه شوید تا ببینیم این رابطه‌ جالب چطور است.

مردمک چشم حیوانات چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

محققان در پروژه‌ای، چشمان 214 حیوان مختلف که از مهره‌داران زمینی بودند را مورد بررسی قرار دادند. این حیوانات شامل: مارهای استرالیایی، تمامی گونه‌های سگ و گربه، کفتار،‌ اسب آبی و خوک‌ها بودند. آنها با بررسی چشمان این حیوانات، ارتباط جالبی بین شکل مردمک چشمان آنها با جایگاه زیست محیطی‌شان کشف کرده‌اند. محققان دانشگاه کالیفرنیا معتقند چشم‌ها قادرند رویکرد حیوانات را در رفتارهای اجتماعی‌شان تعیین کنند، به این معنی که شکل چشم حیوانات می‌تواند تعیین کننده شکارچی بودن و یا شکار بودن آنها باشد. محققان دانشگاه برکلی نیز با همکاری دانشمندان دانشگاه دورهام، طی بررسی‌هایی متوجه شدند مردمک چشم حیوانات اطلاعات زیادی درباره رفتار آنها می‌دهد.

رابطه میان شکل چشم حیوانات با رفتار آنها

انواع مردمک چشم حیوانات:

شکل مردمک چشم گربه‌ها عمودی، مردمک چشم اسب، گوسفند و آهوها افقی است. از آنجایی که چشم انسان‌ها، شیرها و ببرها هنگام راه رفتن از زمین فاصله دارد، آنها دارای مردمک‌هایی گرد هستند.

مردمک‌های کشیده افقی چه ویژگی‌ای دارند؟

به گفته مارتین بنکز استاد اپتومتری دانشگاه برکلی،در حیواناتی که مردمک‌های کشیده افقی دارند، تحت نظر داشتن محیط اطراف از اهمیت زیادی برخوردار است. این حیوانات زمانی که سر خود را پایین می‌اندازند، مردمک خود را با چرخشی 50 درجه‌ای همچنان افقی نگه می‌دارند. به گفته‌ او: اولین نیاز بینایی برای حیواناتی که مردمک‌های کشیده افقی دارند، ردیابی شکارچیان مهاجمی است که به سوی آنها هجوم می‌برند،‌ بنابراین آنها باید از قابلیت دید پانوراما برخوردار باشند تا میدان دید آنها از کمترین نقطه کور برخوردار باشد. بعد از دیدن شکارچی، آنها باید مسیر فرار را هم ببینند.

مردمک‌های عمودی چه ویژگی‌ای دارند؟

آنها متوجه شدند مردمک شکارچیان کمین کننده با اندازه کوچک به صورت عمودی باریک می‌شود. در واقع شکارچیانی که شب‌ها و روزها برای شکار پرسه می‌زنند دارای مردمک خیلی باریکی هستند تا بیشترین استفاده را از نور خورشید ببرند و ضمن این تشعشعات مزاحم نوری به درون چشم‌شان وارد نشود. آنها همچنین دریافتند، دید دوبینی و مردمک‌های عمودی حملات جهشی را به واسطه استفاده از تفاوت میان تمرکز تصویری روی شکار و فضای پس‌زمینه شکار را برای شکارچیان کوچک‌تر آسان می‌کند.

رابطه میان شکل چشم حیوانات با رفتار آنها

آیا اندازه مردمک تغییر می‌کند؟

جالب است بدانید گربه‌های خانگی که به دنبال صید موش‌ها می‌روند، قادرند محیط مردمک چشم خود را تا 135 برابر تغییر دهند. این توانایی در مارمولک‌های حشره‌خوار 300 برابر است. در انسان نیز توانایی تغییر اندازه مردمک چشم‌ها 15 برابر است.

منبع: همشهری آنلاین



1398/02/02 | کد مطلب: 2962
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
رابطه میان شکل چشم حیوانات با رفتار آنها
رابطه میان شکل چشم حیوانات با رفتار آنها مهناز قاضی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی