به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر زینب محمدی، دبیر اندیشکده اقلیم و آمایش سرزمین و عضومرکز مطالعات ناحیه‌ای و آمایش دانشگاه شهید بهشتی گفت: بر اساس آخرین ویرایش انجام شده از وضعیت بارش استانی توسط سایت هواشناسی کشور تقریبا تمام استان‌ها بارشی بیش از نرمال طولانی‌مدت خود را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: پدیده تغییر اقلیم ممکن است در طولانی مدت سبب افزایش بارش‌ها در یک منطقه اقلیمی‌و یا کاهش بارش‌ها در منطقه دیگری شود ولی اینکه اثر ناگهانی در افزایش یک باره بارش‌ها و یا کاهش یک باره بارش‌ها شود، محل تردید است اما اینکه پدیده تغییر اقلیم در تشدید شرایط فعلی نقش داشته است منطقی‌تر به نظر می‌‌رسد.

محمدی افزود: استان‌های لرستان،کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام در صدر این افزایش بارش قرار دارند و استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان در انتهای این نمودار قرار دارند ولی همان طور که دیده می‌شود این افزایش در همه ایستگاه‌ها یکسان نبوده است، بطوری‌که بسیاری از ایستگاه‌ها هنوز نتوانسته‌‌اند از رکورد سال‌های گذشته خود عبور کنند و حتی برخی ایستگاه‌ها زیر نرمال طولانی‌مدت خود قرار دارند. همچنان که بسیاری از ایستگاه‌ها نیز رکوردهای بارشی بسیار بالایی داشته اند.

وی توضیح داد: براساس نقشه‌های هواشناسی یک موج جریان حاکم در تراز مثلا ۵۰۰ هکتوپاسکال طولی بیش از ۵ تا ۶ هزار کیلومتر و عرضی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر دارد. این جریان یک سیال است. چگونه ممکن است جریانی با این عظمت را با بازتابش مقدار کمی‌ارتعاش بر هم زد ؟! و یا در مسیر حرکت آن تغییر یا اختلال ایجاد کرد. بنابر این چنین تصوری هیچ‌گونه پشتوانه علمی‌ندارد.

وی تصریح کرد: این که سال آبی کنونی یک سال پربارش و یا در ترسالی به سر می‌بریم،کاملا درست است و بر اساس شاخص‌های موجود در ترسالی شدید هستیم. ولی اینکه وارد یک دوره ترسالی طولانی مدت شده‌ایم، قطعاً به مطالعه بیشتر و بررسی دقیق‌تر علمی‌نیاز دارد. اینکه در سال پیش رو در شرایط بارشی مناسبی قرار خواهیم داشت قابل قبول‌تر است. چرا که هم اکنون در فاز مثبت پدیده جوی نوسان جنوبی (ال‌نینو) قرار داریم و پیش‌بینی‌ها بیانگر تداوم این شرایط تا اواخر پاییز امسال هست. بنابراین بارش‌ها تا پایان اردیبهشت ماه با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت.حتی وقوع بارش در نیمه غربی، جنوب غربی و مرکزی در ماه خرداد نیز دور از انتظار نیست. پیش‌بینی‌های جهانی نیز بیانگر دریافت بارش بیش از نرمال حداقل در نیمه شمالی کشور است.(فارس)