در سوگ فیلسوف و عرفان شناس ایرانی


در سوگ فیلسوف و عرفان شناس ایرانی

تهران- ایرنا- زنده یاد محسن جهانگیری استاد فلسفه دانشگاه تهران، پژوهشگرعرفان ابن عربی و فلسفه اسپینوزا در حالی یکم اردیبهشت ماه 98 و در سن 90 سالگی پس از دوره ای بیماری چشم از جهان فروبست که آثار و تالیفات او مرجع مهمی برای پژوهشگران عرفان و فلسفه به شمار می رود.

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه ایرنا، مرحوم جهانگیری عرفان ابن عربی را اقیانوسی پر از افکار بدیع و تخیلات خلاق تعبیر می کند که ذهن فرهنگ دوستان را به سوی خود جذب می کند.

عرفان ابن عربی از نگاه حهانگیری
وی پیشتر در گفت وگویی در باره پژوهش میان وحدت وجود ابن عربی و وحدت جوهر اسپینوزا عنوان کرده بود : پس از مدتی دریافتم موضوع وسیع و دامنه داری است. عرفان ابن عربی را اقیانوسی یافتم پر از افکار بدیع و نوظهور و تخیّلات خلاق و سازنده، که ذهن هر انسان معارف خواه و فرهنگ دوست و نوگرا را به خود جلب می کند. فلسفه اسپینوزا را هم دریایی بیکران دیدم که به راستی وسیع و عمیق است. هر اندازه تحقیق و بررسی شود باز هم نیاز به تحقیق و پژوهش جدید دارد.
زنده یاد جهانگیری در سال 1308 شمسی در ضیاءآباد قزوین به دنیا آمد و پس از مدتی برای تحصیل علوم اسلامی راهی شهر قم شد. وی در قم از محضر استادان بزرگی چون آیات عظام سید احمد خوانساری، محمد حجت کوه کمره ای، سید حسین طباطبایی بروجردی و در اصفهان در محضر آیت الله مفید بهره جست و سپس برای ادامه به تهران بازگشت و در رشته فلسفه غرب در دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد.
استاد فلسفه دانشکده ادبیات در تهران نیز از محضر استادانی چون حمیدی سبزواری، یحیی مهدوی و سید جلال الدین آشتیانی استفاده کرد و همراه با امام موسی صدر، شهید مطهری و شهید بهشتی از شاگردان برجسته علامه طباطبایی بودند.
به اندوخته های جهانگیری باید یادگیری قرآن و علوم پایه را که در سنین کودکی آموخت، افزود. وی تسلط چشمگیری به زبان عربی داشت.
استاد فقید فلسفه دانشگاه تهران در مقام استاد تمام، به تدریس درس فلسفه غرب از بیکن تا هیوم، عرفان نظری در دوره کارشناسی و تدریس فلسفه اسپینوزا، فلسفه دکارت و عرفان نظری در دوره‌ های عالی ‌تر پرداخت.

**آثار برجسته
از زنده یاد جهانگیری آثار برجسته ای برجای مانده است؛ فلسفه دکارت و تفکرات مابعدالطبیعی، بررسی تمایزهای فقهی زن و مرد، ترجمه کتاب اخلاق اسپینوزا، تالیف کتاب فرانسیس بیکن، رابطه اجتهاد و اخباریگری، تالیف کتاب ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی و ترجمه شرح اصول فلسفه دکارت و تفکرات مابعدالطبیعی از جمله این آثار است.
جهانگیری در حوزه تحقیق فلسفی برای فارسی زبانانی که به گونه ‌ای به عرفان ابن عربی علاقه مند هستند از یکسو و برای کسانی که در زمینه فلسفه ‌های جدید به ویژه پایه گذران تفکر جدید یعنی فرانسیس بیکن و رنه دکارت پژوهش می‌کنند، نامی شناخته شده است.
به باور عده ای تعبیر هگل فیلسوف آلمانی مبنی اینکه «یا باید اسپینوزایی باشی و یا هرگز فیلسوف نباشی» در باره جهانگیری صدق می کند.
به تمامی آثار برجای مانده از جهانگیری در زمینه عرفان، اندیشه و فلسفه باید طرح پژوهشی عرفان ابن سینا و طرح پژوهشی تاملات فلسفی در اسلام را افزود.

**افتخارات
جهانگیری در سال 1368 در دانشگاه تربیت مدرس به عنوان استاد نمونه، در سال 1377 به عنوان پژوهشگر فرهیخته و در سال 1381 به عنوان یکی از چهره‌ های ماندگار شناخته شد.
همچنین از دیگر نشان های علمی کسب شده توسط این استاد فقید فلسفه دانشگاه تهران می توان به نشان پژوهشگر فرهیخته - وزیر فرهنگ و آموزش عالی در سال 77، عضو هیات علمی نمونه در سال 73 و عضو هیات علمی نمونه دانشگاه اشاره کرد.

**9283**1601**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر مرد جذابی که با پولدار ترین خانم مدل اینستاگرام ازدواج کرد! + عکس ها و بیوگرافی