اخلاق قرآنی همان اخلاق نبی مکرم اسلام(ص) است


اخلاق قرآنی همان اخلاق نبی مکرم اسلام(ص) است

نماینده عمان در بخش حفظ سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران، گفت: در قرآن کریم به مسایل اخلاقی بسیار تاکید شده است، مهمترین نکته این کتاب آسمانی، مزین شدن به اخلاق قرآنی است، زیرا «اخلاق قرآن یعنی اخلاق پیامبر اکرم(ص).

«محمد بن درویش بن جمیل » حافظ قرآن کریم و نماینده عمان در سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ، در پاسخ به این پرسش که از قرآن کریم چه چیز فراگرفته اید، گفت: از قرآن کریم بسیار و بسیار و بسیار آموختم که مهمترین آن اخلاق قرآنی است. «اخلاق قرآن یعنی اخلاق نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم)». زمانی از یکی از همسران پیامبر اکرم(ص) درباره اخلاق ایشان می پرسند که می گوید: " اخلاق پیامبر، اخلاق قرآن است". همچنین خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم(ص) می فرماید: « إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»(توای پیامبر دارای اخلاق بزرگی هستی).

جمیل ادامه داد: حقیقتا بسیاری از افراد قبل از حفظ قرآن کریم، نمازشان به تاخیر می افتاد و برخی از اعمال سبک را انجام می دادند، اما پس از حفظ قرآن کریم و درک مفاهیم این آیات آسمانی، زندگی شان به طور کامل تغییر کرد. زیرا اخلاق شان را به اخلاق قرآنی مزین کردند.

این نماینده عمان درباره اهمیت برگزاری مسابقات قرآنی، گفت: برگزاری این مسابقات اهمیت بسیار زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها، آشنا شدن متسابقین با یکدیگر و کسب تجربه از یکدیگر است. به طوری که من در این مسابقات با بسیاری از حافظان و قاریان کشورهای دیگر ارتباط برقرار کردم و از تجربه آنها در زمینه تدبر آیات، متشابهات، محکمات آیات قرآنی و مسایل دیگر استفاده کردم. همین برقراری ارتباطات و استفاده از تجربه حافظان و قاریان دیگر باعث شد تا مرا به تداوم در تثبت قرآن تشویق کند.

وی تاکید کرد: انسان باید همیشه به طور جمعی باشد تا بتواند از تجربه دیگران برای پیمودن راه استفاده کنند، زیرا اگر تنها باشد، امکان دارد حفظ قرآن کریم را ادامه ندهد و یا به کندی این مسیر طی شود.

جمیل درباره زمان آغاز حفظ قران کریم، گفت: من حفظ قران کریم را خیلی دیر آغاز کردم، به طوری که در سال 2011 با عنایت و لطف خداوند آغاز این کتاب الهی را شروع کردم و توانستم در مدت دو سال حافظ کل قرآن کریم شوم. در این مدت در بسیاری از مسابقات داخلی شرکت کردم و رتبه های بالایی را کسب کردم، تنها در دو مسابقه بین المللی قران کریم یکی مسابقه مسکو و دیگر مسابقه امسال تهران شرکت کردم و تاکنون موفق به کسب رتبه نشدم.

این حافظ کل قران کریم از عمان درباره بهترین روش حفظ قران کریم، گفت: برای حفظ قرآن کریم، راههای بسیاری وجود دارد که از دیدگاه من مهمترین و بهترین روش، «حفظ جمعی» است؛ کسانی که قصد حفظ قرآن کریم را دارند، باید در کلاس های قرآنی و در محضر یک استاد حافظ وعالی قران کریم به فراگیری آن بپردازد. در این کلاس ها آیات قرآن کریم بارها و بارها شنیده می شود و این مسئله به روند حفظ آیات کمک می کند و در مدت کوتاهی قرآن را حفظ می کنند.اما اگر بخواهیم به طور انفرادی به حفظ قرآن کریم اقدام کنیم، نمی گویم که سخت است، اما حفظ آیات قران کریم با تاخیر انجام می گیرد.

جمیل درباره زمان فراگیری قرآن کریم، گفت: قبل از فجر و قبل از عصر بهترین زمان است. این دو دوره زمانی مهمترین زمان برای حفظ قرآن کریم به شمار می آید، زیرا انسان خواب یا بیدار است. اگر انسان بخواهد در صبح یا اواخر شب قرآن را حفظ کنند، به علت مشغله و هیاهوی ذهنی ، حفظ با تاخیر انجام می گیرد، اما اگر انسان، شب زود بخوابد و قبل از فجر بیدار شود، ذهن خالی از مشغله های روزمره است و به راحتی می تواند قرآن را حفظ کند. همچنین روز خود را با آیات کلام الله مجید آغاز می کند و قرآن را به سرعت حفظ می کند.

این نماینده عمان درباره اهمیت فراگیری مقامات تلاوت(مقامات صوتی)، گفت: قاری تطابق مقامات تلاوت را بین صوت، تدبر و تاثیر آیات انتخاب می کند، مثلا برخی از آیات قرآن کریم درباره عذاب جهنم است، بنابراین قاری باتوجه به درک و موقعیت آیات، از مقام خاصی برای تاثیرگذاری این آیات بر شنونده استفاده می کند، به همین دلیل قاری براساس آیات و مضامین آن، مقامات را در مکان مناسب خود به کار می گیرد.

این حافظ عمانی درباره نقش رسانه ها در نشر قرآن کریم، گفت: رسانه ها درگذشته در نشر قرآن کریم قوی عمل نکردند، اما امروز رسانه ها در حفظ و توجه به قرآن کریم نقش مهمی ایفا می کند، به طوری که تولید برنامه های قرآنی و انتشار اطلاعات قرآنی درباره کشورهای دیگر اقدام می کنند.

جمیل سطح مسابقات قرآن کریم تهران را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: مسئله مهم در این مسابقه بین المللی که با بسیاری از مسابقات قرآنی در کشورهای دیگر متفاوت است، بخش هیئت داوران است. داوران، اسم قاری را نمی دانند، تصویر وی را نمی بینند و نمی دانند از کدام کشور است. آنها فقط صدای قاری را می شنوند و صوت را ارزیابی می کنند و امتیاز خود را ارایه می دهند. به همین دلیل در این مسابقات عدالت در تمام داوری دیده می شود و با انصاف رای داده می شود.

سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ماه در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می شود. گفتنی است که در این رویداد بزرگ قرآنی ، از مجموع ۶۳۷ شرکت کننده از ۶۲ کشور جهان جهت حضور در مرحله نهایی برگزیده شدند.۶۷ نفر از برجسته ترین اساتید قرآن شامل ۴۵ داور ایرانی و ۲۲ داور خارجی از ۱۴ کشور جهان به عهده دارند.

در مجموع ۳۲۹ تن از اهالی قرآن کریم از ۶۷ کشور جهان شامل متسابقین ، داوران و مهمانان ویژه از جمله وزرای اوقاف و شئون دینی ، شخصیت های دینی و مذهبی ، مسئولان مسابقات بین المللی و جمعی از اساتید و مترجمان قرآن و فعالان قرآنی جهت حضور در این رویداد بین المللی دعوت شده اند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس