«مسابقات قران کریم»، خود یک «رسانه» است


«مسابقات قران کریم»، خود یک «رسانه» است

حافظ کل قرآن کریم از کشور چاد در سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران، گفت: رسانه های نقش مهمی در ترویج فرهنگ قران کریم دارند؛ این مسابقات قران کریم، خود یک رسانه برای نشر فرهنگ قرانی در میان اقشار مختلف جامعه است.

«قالل حافظ» حافظ کل قرآن کریم از کشور چاد در سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، درباره آموزش قران کریم در کشور چاد، گفت: مردم کشور چاد از قدیم توجه ویژه ای به حفظ و تلاوت قران کریم داشته است؛ به همین دلیل این کشور در این امر با سایر کشورها متمایز است و به سه عامل « تلاوت، حفظ و رسم» تکیه دارد.

حافظ که همراه یکی از متسابقین این مسابقات است، ادامه داد: دانش آموز پس از تلاوت آیات قران کریم، به حفظ آن اقدام می کند و سپس ایات را با قلم بر لوح می نویسد. استاد غلط های آن را تصحیح می کند و این فرایند بارها تکرار می شود تا دانش آموز بدون خطا این آیات را بر لوح بنویسد. اگرچه برخی از افراد پس از حفظ بدون هیچ خطایی آیات قران کریم را بر لوح می نویسند.

وی افزود: این فرآیند آموزش حفظ قران کریم است و یکی از راحت ترین راهها برای حفظ آیات کتاب الهی به شمار می آید؛ این روش به کشور چاد اختصاص دارد. هر کشوری روش و راهها و برنامه های متفاوت را برای حفظ و اموزش قران کریم به فرزندان جامعه خود را دنبال می کند.

این حافظ قرآن کریم درباره نقش رسانه در تشویق به حفظ قران کریم، گفت: رسانه ها نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ حفظ قران کریم دارد. همچنین می توان گفت که این مسابقات قران کریم نیز خود یک رسانه هستند؛ چرا که علاوه بر متسابقین ، بسیاری به عنوان مستمع در این مسابقات شرکت می کنند که نخستین گام برای نشر فرهنگ قرانی بین اقشار جامعه است؛ به خصوص که اصحاب رسانه نیز به انعکاس این رویداد عظیم اقدام می کنند و بازتاب آن علاقه مندی کودکان و جوانان را به فراگیری و حفظ قران کریم همراه دارد.

وی ادامه داد: برگزاری سفرهای دینی نیز می تواند باعث تحریک کودکان و نوجوانان به سمت فراگیری قران کریم و حفظ آن شود؛ اگرچه والدین نیز باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند و فرزندان خود را تشویق به فراگیری این کتاب الهی و درک و تدبر در آیات قران کریم و مفاهیم آن بکنند.

حافظ همچنین سطح این مسابقات را بالا و عالی ارزیابی کرد و گفت: این مسابقات از سطح بالا و هماهنگی خوبی برخوردار بوده است، اگرچه در برخی بخش ها اشکالاتی نیز به آن وارد است؛ اما در کل برگزاری مسابقات به نحو احسن انجام گرفته است.

این حافظ قران کریم که سه سال پیش در مسابقات قرآنی تهران شرکت کرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین المللی قرآن کریم توجه ویژه و بالایی دارد، با احترام به سایر کشورها، ایران در برگزاری این مسابقات به همه جنبه ها توجه داشته است، به طوری که می بینم این مسابقات در بخش نابینایان، بخش طلاب دینی، بخش دانش آموزان، بخش حفظ و بخش تلاوت برگزار می شود. اما در کشورهای دیگر مسابقات قرانی تنها در یک یا دو بخش مربوط به حفظ و تلاوت برگزار می شود. به همین دلیل از ایران به علت برگزاری این مسابقات در سطح مطلوب و بالا تشکر می کنیم.

سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ماه در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می شود. گفتنی است که در این رویداد بزرگ قرآنی ، از مجموع ۶۳۷ شرکت کننده از ۶۲ کشور جهان جهت حضور در مرحله نهایی برگزیده شدند.۶۷ نفر از برجسته ترین اساتید قرآن شامل ۴۵ داور ایرانی و ۲۲ داور خارجی از ۱۴ کشور جهان به عهده دارند.

در مجموع ۳۲۹ تن از اهالی قرآن کریم از ۶۷ کشور جهان شامل متسابقین ، داوران و مهمانان ویژه از جمله وزرای اوقاف و شئون دینی ، شخصیت های دینی و مذهبی ، مسئولان مسابقات بین المللی و جمعی از اساتید و مترجمان قرآن و فعالان قرآنی جهت حضور در این رویداد بین المللی دعوت شده اند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش