رشد هیجانی بازار سرمایه چه کسانی را متضرر می کند؟


رشد هیجانی بازار سرمایه چه کسانی را متضرر می کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در زمان رشد هیجانی بازار سرمایه، افراد از روی ناآگاهی اقدام به سرمایه گذاری در سهم هایی می کنند که در نهایت متضرر می شوند و زمینه ایجاد صف های طولانی فروش در بازار را فراهم می کنند.

ایران اکونومیست- «مهدی کباری» افزود: به شدت مخالف وجود رشد هیجانی در بازار سرمایه هستیم زیرا این موضوع در نهایت ضربه مهلکی را به بازار وارد می کند.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه رشد بازار سرمایه باید به صورت منطقی و پلکانی باشد، گفت: در زمان رشد هیجانی بازار سرمایه، افراد از روی ناآگاهی اقدام به سرمایه گذاری در سهم هایی می کنند که در نهایت متضرر می شوند و زمینه ایجاد صف های طولانی فروش در بازار را فراهم می کنند.

رشد هیجانی بازار سرمایه چه کسانی را متضرر می کند؟


وی گفت: تاکنون چندین بار شاهد این اتفاق در بازار سرمایه بوده ایم و همین موضوع باعث شد تا سرمایه گذاران به دلیل عدم اعتماد دیگر سرمایه های خود را وارد بازار سرمایه نکنند.
و به ضعف مدیریت نقدینگی های موجود در ایران اشاره و بیان کرد: نقدینگی های سرکش در اقتصاد ایران یک نوع بیماری هستند که به هر سمتی می روند آن قسمت را دچار نوسان می کنند؛ در حالی که بهتر است این نقدینگی ها با کنترل و برنامه ریزی های لازم وارد بازار شوند.
به گفته کباری، بازار سرمایه یکی از مکان های در نظر گرفته شده برای کنترل نقدینگی های سرکش است تا بتوان از این طریق سرمایه های خرد را جذب این بازار کرد.
این کارشناس بازار سرمایه همچنین به بررسی وضعیت معاملات بورس در فروردین ماه سال جاری پرداخت و گفت: روند رشد بازار امسال برخلاف سال های گذشته زودتر از موعد مقرر شروع شد.
وی با بیان اینکه رشد شاخص همیشه قبل از برگزاری مجامع اتفاق می افتاد اما امسال حرکت بازارهای موازی زمینه رشد شاخص در بورس را فراهم کرد، گفت: بازار سرمایه متناسب با نرخ تورم رشد نکرده است و همچنان جا برای رشد دارد.

* سرمایه گذاری با چشم باز در بازار سرمایه
کباری با بیان اینکه در تاریخ ١٤ و ١٥ اردیبهشت با برخی از مسایل سیاسی همراه می شویم که به طور حتم بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود، افزود: با توجه به چنین مساله ای سرمایه گذار باید با چشم باز به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه برود و اگر به دنبال سرمایه گذاری برای مدت کوتاه در بورس باشند در باتلاقی گیر خواهند کرد که جبران آن غیرممکن می شود.
وی با بیان اینکه دولتمردان باید برای مسایل مالی بازار سرمایه که مرتبط با سودآوری شرکت ها است یک سیاست کلی را در ابتدای سال در نظر بگیرند و دیگر تا پایان سال تغییری در آن ایجاد نکنند، گفت: تغییر سیاست ها باعث می شود تا سرمایه گذاران در هاله ای از ابهام قرار گیرند که در صورت برطرف شدن این ابهامات می توان شاهد بهبود وضعیت و نیز رشد متعادل بازار باشیم.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، هر چه بتوانیم نقدینگی سرکش را به سمت بازار سرمایه هدفمند با بازدهی بلند مدت پیش ببریم دولت می تواند بازارهای موازی را با هزینه های کمتر کنترل کند.
وی به صنایع برتر در فروردین ماه اشاره و بیان کرد: در ماهی که گذشت سیمان رشد بسیار عجیب و غریبی را تجربه کرد که در کنار آن معدنی ها و پالایشگاهی ها جزو صنایع برتر بودند.
کباری با بیان اینکه صنعت خودرو در سال ٩٧ تولید بسیار کمی را داشت و یکی از پر چالش ترین سال در ٢٠ سال گذشته بوده است، افزود: امسال به دلیل برنامه ریزی وزیر صنعت برای تولید خودرو، به نظر می رسد صنعت قطعه سازی و خودروسازی در بورس رشد خوبی را تجربه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر