عملیاتی شدن گلاب، خشک‌شدن زاینده‌رود را در پی دارد


عملیاتی شدن گلاب، خشک‌شدن زاینده‌رود را در پی دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: در حال حاضر میزان دبی آب رودخانه زاینده‌رود 11 متر مکعب بر ثانیه است که با راه‌اندازی تونل گلاب، نه تنها رودخانه خشک می‌شود، بلکه تمام آب‌هایی که در منطقه وجود دارد به سمت گلاب سرازیر شده و منطقه بن، سامان و مناطقی که در مسیر آب رودخانه قرار دارند، خشک خواهد شد و مردم با بحران مواجه می‌شوند.

مهدی پژوهش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به باز شدن آب سد زاینده‌رود از سال گذشته، اظهار کرد: میزان دبی آب خروجی از سد، ۷۰ متر مکعب بر ثانیه بود و این امر در زمان مناسبی اتفاق نیوفتاد.

پژوهش گفت: باز شدن آب سد زاینده‌رود در ایام نوروز با هدف جذب توریست و گردشگر انجام شد، در حالی که تأمین آب شرب از جذب توریست مهم‌تر بود.

وی با اشاره به مطلوب بودن بارندگی‌ها در اسفندماه سال گذشته و فروردین‌ماه سال جاری، تصریح کرد: با این وجود باید حجم آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود به دو برابر افزایش می‌یافت که با وجود طرح‌های غیر قانونی برداشت آب، آب پشت سد کاهش پیدا کرد و در کمترین حجم خود باقی ماند.

عضو کمیته ملی کارون گفت: مسئولان استان اصفهان با وجود باز شدن سد زاینده‌رود، با کم آبی در فصل تابستان مواجه خواهند شد و از این رو خواهان احداث تونل بهشت‌آباد هستند.

وی اضافه کرد: وجود مقدار کم آب در سی و سه پل اصفهان، ناشی از این است که حق آبه‌ای از سد زاینده‌رود برای صنعت اصفهان مشخص کرده‌اند و با هدف آباد کردن تالاب گاوخونی، قصد دارند صنعت را آباد کنند، بنابراین آن‌ها با این اقدام به دنبال احداث تونل بهشت‌آباد هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه بیان کرد: برخی علت جاری شدن سیلاب در استان خوزستان را مخالفت با احداث تونل بهشت‌آباد می‌دانند در حالی که توجه نکردن به لایروبی رودخانه‌ها و احداث شهرها و روستاهایی در نزدیکی رودخانه‌ها موجب مشکلات پیش آمده در خوزستان شد که این امر هزینه‌های جبران‌ناپذیری به اراضی کشاورزی، مردم و اقتصاد کشور وارد کرد.

پژوهش تاکید کرد: مسیر سد کارون با دز و کرخه متفاوت است که با بارش‌هایی که در اسفند و فروردین‌ماه صورت گرفت به جز سد کارون ۴، که تنها برای چندین روز سرریز شد، ظرفیت سایر سدهای احداث شده بر روی کارون تکمیل نشد و بحرانی در کارون رخ نداد.

وی اضافه کرد: کرخه در استان ایلام و دز در استان لرستان قرار گرفته است با این وجود اگر مسئولان کشور به دنبال مدیریت سیلاب‌ها هستند، باید تدابیری برای دز و کرخه بیندیشند، زیرا چهارمحال و بختیاری آبی برای انتقال و فعال شدن بهشت‌آباد و گلاب ندارد.

پژوهش اظهار کرد: در حال حاضر میزان حجم آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود به ۲۲۷ میلیون متر مکعب رسیده است، حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید در این مقطع زمانی، گلاب آبگیری شود؟ در حالی که در شرایطی که بارندگی رخ داده است باید میزان حجم آب پشت سد زاینده‌رود ناشی از ذوب شدن برف‌ها و بارندگی به حدود یک میلیارد متر مکعب رسیده باشد.

عضو کمیته صیانت از آب استان در خصوص صحیح یا اشتباه بودن احداث سدهای بیشتر در کشور، تصریح کرد: دولت باید به جای صرف هزینه‌های بسیار در احداث سد، به دنبال انجام عملیات آبخیزداری و تثبیت پوشش گیاهی در استان‌های بالادست باشد، اگر در شرایط ۱۰ ساله خشکسالی از سوی مسئولان و مدیران بحران، رودخانه‌ها لایروبی شده بود این مشکلات پیش نمی‌آمد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گلاب بعد از سد زاینده‌رود قرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر لوله‌هایی که برای انتقال آب متصل شده، بسیار بزرگ‌تر از برآوردها بوده است، همچنین طبق گزارشات، این لوله‌ها می‌توانند، دبی آب رودخانه را با ۲۴ متر مکعب بر ثانیه انتقال دهند.

پژوهش گفت: در حال حاضر میزان دبی آب رودخانه زاینده‌رود ۱۱ متر مکعب بر ثانیه است که با این خروجی آب، نه تنها رودخانه خشک می‌شود، بلکه تمام آب‌هایی که در منطقه وجود دارد به سمت گلاب سرازیر شده و منطقه بن، سامان و مناطقی که در مسیر آب رودخانه قرار دارند، خشک خواهد شد و مردم با بحران مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: مهاجرت مردم و ناامنی از دیگر عواقب راه‌اندازی تونل گلاب است و آبگیری آن زنگ خطری برای امنیت کشور محسوب می‌شود.

پژوهش گفت: لازم است مسئولان چهارمحال و بختیاری احقاق حقوق مردم را اولویت کاری خود قرار دهند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !