نظریه پردازی قله فعالیت های علمی و آرمان برنامه های پژوهشی است


نظریه پردازی قله فعالیت های علمی و آرمان برنامه های پژوهشی است

استاد موسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ابعاد و تاثیر نظریه پردازی در پیشبرد مسیر علم و دانش گفت: نظریه پردازی قله فعالیت های علمی و آرمان برنامه های پژوهشی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان : مراسم رونمایی از دو اثر جدید مرکز پژوهش ‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، صبح امروز چهارشنبه با حضور حجج الاسلام «رضا غلامی»، «احمدحسین شریفی» و «فرزاد جهان بین» و «عطاءالله رفیعی آتانی» برگزار شد.

حجت الاسلام «احمدحسین شریفی» طی سخنانی با بیان اینکه نظریه پردازی، قله فعالیت های علمی و آرمان همه برنامه های آموزشی و پژوهشی است، اظهار کرد: طبیعتا صعود به این قله توانمندی علمی خاص و شرایط محیطی و اجتماعی ویژه ای را می طلبد و عوامل فراوانی نیاز است که افراد به این قله دست یابند.

نویسنده کتاب «روش نظریه‌پردازی اسلامی در علوم انسانی» ادامه داد: من از فصل هفتم این کتاب به بررسی این عللِ فرضیه ای نظریه پردازی اشاره کرده ام، حقیقت آن است که اگر همه این علل و شرایط علمی و اجتماعی و اقتصادی هم فراهم شود اما روشی برای نظریه پردازی نداشته باشیم احتمال صعود به قله ضعیف می شود و اگر هم برسیم با هزینه های سنگینی همراه است.

این محقق افزود: درباره راه و روش نظریه پردازی در سده ها و دهه های اخیر بساری از اندیشمندان کار کرده اند، درباره روش دست یابی و صعود به این قله، اندیشه ها و مدل های فراوانی ارایه شده است ضمن اینکه اغلب این مدل ها ترجمه شده و بسیاری از آن ها با فضا و مبانی حرکت علمی ما سازگار نیست. به طور اجمال در علوم انسانی، روش های متعددی اعم از گردآوری و تحلیل بیان شده است، همچنین در مورد روش نظریه پردازی مدل های انگشت شماری وجود دارد که من در این کتاب سه مدل مشهور را بررسی کرده ام.

حجت الاسلام شریفی اظهار کرد: ما در سنت اسلامی یک روش رایج برای تولید علم و اجتهاد داشته و داریم، از روش سنتی اجتهاد فقهی که اختصاصی هم به مقوله فقه ندارد و در موارد دیگر هم قابل استفاده است، به نظر این روش «اجتهاد» با وجود نقاط قوتی که دارد نمی تواند مشکل علوم انسانی را حل کند و بیشتر به فقه فردی اختصاص دارد اما برای فقه اجتماعی، فقه فرهنگ و حوزه های دیگر فقه مضاف این روش نمی تواند مشکلی را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: باید مدل دیگری که بتوانیم بر اساس آن از لحاظ علمی مطمئن باشیم طراحی کنیم، برای تامین این هدف در کتابم که محصول پژوهش های متعدد است مدلی را ارایه کرده ام. باید توجه داشته باشیم که نظریه پردازی به یک سری مبانی روش شناسی وابسته است. من در این کتاب گام های 9 گانه نظریه پردازی ارایه شده است.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس