صلوات شعبانیه یک غوغای بزرگ معنوی است


صلوات شعبانیه یک غوغای بزرگ معنوی است

صلوات شعبانیه از نگاه بزرگان غوغاست و بزرگان برخی از فرازهای این صلوات را در قنوت های نماز شب خود می خواندند.

خبرگزاری شبستان _ گروه قرآن و معارف: «معصومین ما مرکزی برای اتصال به پروردگار عالم هستند آن ها همان حبل اللهی هستند که در آیه شریفه می فرماید وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا. این اعتصام و پیوستن به خداوند به واسطه همان حبل و ریسمانی است که حضرات معصومین هستند و یکی از دلایلی که این همه فضایل برای صلوات شعبانیه ذکر شده به خاطر این است که این اتصال میان ما و پروردگار عالم را برقرار می کند. صلوات شعبانیه از نگاه بزرگان غوغاست و بزرگان برخی از فرازهای این صلوات را در قنوت های نماز شب خود می خواندند.»

آنچه در ادامه می آید بخش دوم گفتگوی خبرنگار قرآن و معارف شبستان با آیت الله روح الله قرهی رییس حوزه علمیه امام مهدی حکیمیه، درباره فضایل و ویژگی های ماه مبارک شعبان به مناسبت قرار گیری در این ماه بزرگ معنوی است.

در بخش پیشین گفتگو به اهمیت روزه گرفتن در ماه مبارک شعبان به عنوان یکی از نردبان های مهم در تقرب الهی یاد کردید. چه تعبیری از معصومان در این باره وارد شده است؟

در رابطه با فضیلت روزه در شعبان المعظم یکی از یاران امام صادق (ع) می گوید من خدمت امام صادق علیه السلام بود. امام فرمود آیا می دانی پیامبر (ص) وقتی هلال ماه شعبان را می دید کسی را می فرستاد نزد مردم که به آن ها بگوید کسی که مرا در این ماه یاری کند من او را فردای قیامت یاد خواهم کرد؟ مردم می گفتند با چه یاری کند؟ و پیامبر می فرمود با روزه گرفتن.

نکته دیگر در این باره استغفار است. همچنان که اشاره شد ماه شعبان و رجب مقدمه ضیافت الله است و خداوند به این وسیله می خواهد که ما در این ماه به یاد خدا باشیم و از جلوات دنیا رویگردان شویم بنابراین فرموده اند که اگر هر کس هفتاد مرتبه استغفرالله کند مثل این است که در ماه های دیگر هفتاد هزار مرتبه استغفار کرده است.

شاید این بیان برای برخی غلوآمیز باشد.

این عبارات و بیان ها به خاطر این است که مردم را به این سمت بکشند بنابراین جوایز قابل اعتنا و بزرگی قرار داده شده است که به این وسیله بندگان لذت بندگی را در این ماه بچشند و فرد بتواند لذت استغفار را آرام آرام در زبان و بعد هم قلبش بچشد وقتی کسی مرتب بگوید که "استغفر الله الذی لا اله الا هو الحی القیوم الرحمن الرحیم و اتوب" آرام آرام آن رحمانیت و حی و قیوم بودن خداوند را در درون خود می چشد و لمس می کند لذاست که فرموده اند که 70 مرتبه استغفار در این ماه با 70 هزار مرتبه استغفار در ماه های بعد برابری می کند.

موضوع دیگر در این ماه صدقه است و این تعبیر هم در این باره خیلی عجیب است که فرمودند صدقه در این ماه ولو به اندازه نصف دانه خرما باشد حق تعالی بدن آن فرد را از آتش جهنم دور می کند و بسیار باارزش است چون صدقه ای که انسان از مال خود می دهد او را مستعد اعراض از مال دنیا و دل نبستن به تمتعات دنیوی می کند. مرحوم ابوی می فرمودند بعضی ها در سجده به جای آن که سبحان ربی الاعلی و بحمده بگویند در حقیقت می گویند سبحان ربی الاعلی و به من ده، یعنی به جای بحمده حقیقت حال آن هاست که به من ده و مرتب به فکر منافع خودشان هستند در حالی که صدقه و صدق انسان را از افتادن در دام خودپرستی و خودخواهی رهایی می دهد. انسان ها متاسفانه درگیر منیت و انانیت هستند و همین منیت و انانیت اجازه نمی دهد که انسان ها طعم بندگی را بچشند اما این اعمال که در ماه مبارک شعبان توصیه شده آن ها را از آن انانیت و منیت بیرون می کشد.

چه ذکری در این ماه بیشتر توصیه شده است؟

ذکر "لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ لا نَعْبُدُ إِلا إِیَّاهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ" هزار مرتبه در این ماه توصیه شده و ثواب آن به اندازه هزار سال عبادت در نظر گرفته شده است و سر و راز آن هم در این است که انسان به این واسطه آرام آرام قلب خود را از یاد غیر خدا در این ماه خالی کند و آماده و مهیای ضیافت الله شود. چون حقیقت آن است که خداوند دنیا را آفریده است که مختص انسان و در خدمت او باشد نه این که انسان مختص دنیا و در خدمت او قرار گیرد اما مع الاسف بسیاری از افراد به گونه ای زندگی می کنند که انگار دنیا برای آن ها نیست بلکه آن ها به خاطر دنیا آفریده شده اند در این میان ذکر خدا و یاد او در قلب ها می تواند این رابطه را به جایگاه درست آن برگرداند و انسان متوجه باشد که اگر در دنیا قرار دارد به خاطر آخرت و کسب فضایل است.

جایگاه صلوات فرستادن در ماه شعبان چگونه است؟

علاوه بر صلوات هایی که ما به صورت یومیه می فرستیم و در حقیقت به واسطه این صلوات ها با کسانی در ارتباط قرار می گیریم آن ها مرکز طهارت هستند، صلوات شعبانیه مختص ماه شعبان وارد شده است. اهل بیت شجره طیبه الهی و در حقیقت اصل درخت طوبی هستند و به واسطه صلوات بر محمد و آل محمد ما نیز به شاخه های این درخت طیبه ملحق می شویم. بنابراین کسی که در میان دو مسلمان آشتی برقرار می کند کسی که مشکل کسی را حل می کند در حقیقت به این درخت طیبه می پیوندد. شجره طوبی همان حضرات معصومین هستند. این بزرگواران معدن نبوت هستند و انسان فقط در صورتی می تواند مطمئن شود که راه را درست طی می کند که متصل به وحی باشد. اگر بخواهیم به مقام این حضرات اشاره کنیم همین بس که انبیا به واسطه این بزرگواران آمدند و در روایات داریم که هیچ نبی ای نیامد مگر این که پیش تر ولایت امیرالمومنین و حضرات معصومین علیهم السلام را پذیرفت. معصومین ما مرکزی برای اتصال به پروردگار عالم هستند آن ها همان حبل اللهی هستند که در آیه شریفه می فرماید وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا. این اعتصام و پیوستن به خداوند به واسطه همان حبل و ریسمانی است که حضرات معصومین هستند و یکی از دلایلی که این همه فضایل برای صلوات شعبانیه ذکر شده به خاطر این است که این اتصال میان ما و پروردگار عالم را برقرار می کند. صلوات شعبانیه از نگاه بزرگان غوغاست و بزرگان برخی از فرازهای این صلوات را در قنوت های نماز شب خود می خواندند.

پایان پیام/187

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟