آبادانی قلب ویران شده با صلوات و مناجات شعبانیه


آبادانی قلب ویران شده با صلوات و مناجات شعبانیه

آیت‌الله جاودان گفت: دعای‌های ماه شعبان نظیر صلوات و مناجات شعبانیه از جمله دعاهایی است که در آن از خداوند می‌خواهیم که قلب خراب ما را آباد کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی جاودان به مناسبت اعیاد شعبانیه در حسینیه شیخ زاهد به سخنرانی پرداخته و گفت: هنگام دعا برای استجابت آن باید حاجت شخص مشروع باشد و به مردم بدهکاری نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه افزود: شاید گاهی شخصی به خدا چیزی بگوید که دعای او مستجاب شود اما در کل باید مقدمات دعا درست باشد پاکدامنی فعلی و درست کردن خرابیهای گذشته لازم است که دعای شخص مستجاب شود.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه گاهی برخی افراد ادعا دارند که نمی‌توانند غیبت را ترک کنند، عنوان کرد: در این حالت دعا کردن ممکن است به شما توفیق بدهد که گناه نکنید اما حاجت شما برآورده نمی‌شود، حق مردم و حق الهی جلوی استجابت دعا را می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از خوبیهای ماه شعبان صلوات و مناجات شعبانیه است که مضامین عالی و ممتازی دارند؛ اظهار کرد: ما نمی‌توانیم عمق این مضامین را درک کنیم امثال حضرت ابوالفضل(ع) عمق آن را درک کردند اما با این وجود به میزان درک و فهم آن را بخوانیم.

وی با اشاره به فقراتی از دعاهای ماه شعبانیه مبنی بر اینکه خدایا مرا در جایگاه اهل ولایت خود قرار ده جایگاه کسی که به محبت تو امید دارد و در دل او هر روز افزون شود؛ الهی تا زمانی که تو کسی را بیدار نکنی از گناه دوری نمی‌کند، گفت: طبیعت انسان حیوانی و به سوی گناه مایل است، قرآن می‌فرماید وقتی انسان ایمان می‌آورد همچون مرده تازه زنده می‌شود، اگر ایمان زیاد شده و قوت بگیرد این حیات تازه را احساس خواهد کرد گویا آن را لمس می‌کند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه ادارک و فهم ثمره زندگی تازه است؛ ابراز کرد: کسی که ایمان آورده این را احساس می‌کند در حیات حس و حرکت وجود دارد و یک کارهایی از آن برمی‌آید. در داستان کربلا آن هنگام نماز وقتی تیر و سنگ می‌آید به طور طبیعی شخص باید خود را کنار بکشد اما آنها یک توانایی پیدا می‌کنند که به سوی تیر می‌روند به خاطر آنکه حیات ایمانی آنها قدرت یافته است.

وی با بیان اینکه حیات ایمان مقتضیاتی دارد، عنوان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند اگر همه عالم به همدیگر تکیه بدهند و به سوی من بیایند نمی ترسم؛ این حالت امام در اثر حیات ایمانی ایشان است. انسان در دنیای طبیعی مرده حساب می‌شود وقتی ایمان آورده به حیات رسیده و چراغ دارد.

استاد حوزه علمیه افزود: اگر کسی در زندگی اشتباه می‌کند در دست چراغ ندارد کسی که ایمان آورده چراغ به دست آورده است هرچه ایمان او بیشتر باشد چراغ او قوی تر است، برخی با ایمان قوی عالم آخرت را هم مشاهده می‌کنند.

آیت‌الله جاودان با توصیه اینکه تا عمر باقی است تلاش کنید به حیات طیبه دست پیدا کنید، تصریح کرد: اگر انسان همت کند از آنچه در دنیا است چشم پوشی کند زیبایی‌هایی عالم دیگری را خواهد دید که بی‌نهایت است و با دنیایی که نهایت دارد به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، همه زیبایی‌های این دنیا خیالی است که شیطان آن را برای ما زینت داده است اگر از این رنگ‌آمیزی بگذرید رنگ آمیزی‌های واقعی و فوق حد و مرز را خواهید دید.

وی با بیان اینکه مقام ولایت الهی یعنی خدایا من تحت تربیت تو باشم، گفت: در این دنیا ولی انسان که پدر است سعی می‌کند به میزان توانایی خود بهترین‌ها را برای فرزند خود انتخاب کند، در این دعا هم ما از خداوند می‌خواهیم که او ولی ما باشد.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: وقتی رذایل اخلاقی در وجود انسان برطرف شود نقص‌های او از بین می‌رود دعای‌های ماه شعبان نظیر صلوات شعبانیه و مناجات شعبانیه از جمله‌های است که در آن از خداوند می‌خواهیم که قلب خراب ما را آباد کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


7 راه برای اینکه سرکه سیب بیشتری استفاده کنید