تخلیه 8 روستا در مسیر سیلاب در هیرمند


پنج روستا در مجموع با 293 خانوار دچار آبگرفتی شده است و سه روستا با 187 خانوار هم در محاصره آب قرار دارد

این خبر در حال تکمیل است...
تخلیه هشت روستا در مسیر سیلاب در هیرمند
موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت:تمامی امکانات و نیرو‌ها برای جلوگیری از ورود آب به مناطق مسکونی شهرستان هیرمند بسیج شده اند.
اگر چنانچه با بکارگیری همه تجهیزات بازهم احتمال نفوذ آب به سمت روستا‌های هیرمند وجود داشته باشد، ساعت ۱۳ امروز مجبوریم با تخریب جاده هیرمند به زابل، آب را از این مسیر هدایت کنیم تا به منازل مسکونی سرایت نکند.

کرد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان هم گفت: هم اکنون پنج روستا در مجموع با ۲۹۳ خانوار دچار آبگرفتی شده است و سه روستا با ۱۸۷ خانوار هم در محاصره آب قرار دارند.

مصفا، معاون امداد و نجات هلال احمر استان هم گفت: این خانوار‌ها در منطقه نیاتک و روستای شندل اسکان داده شده اند.
احتمال تخلیه برخی روستا‌های اطراف نیاتک در روز‌های آینده
احتمال افزایش حجم ورودی سیلاب به منطقه سیستان در این دو روز وجود دارد.
معاون عمرانی استاندار: افزایش ارتفاع آب دیروز به ۴ متر رسید، احتمال افزایش ارتفاع آب برای امروز و فردا نیز وجود دارد.
کرد با بیان اینکه مسیر‌های در طول نیاتک دچار آبگرفتگی شده است، گفت: براثراین آبگرفتگی احتمال تخلیه برخی روستا‌های اطراف نیاتک نیز وجود دارد. تمامی نیرو‌های مردمی، سپاه، دستگاه‌های امدادی و اجرایی استان در منطقه حضور دارند و شرایط مهار سیلاب تحت کنترل است.
سردار طاهری جانشین فرمانده انتظامی استان هم از حضور فعال نیرو‌های انتظامی در روان سازی ترافیک در مناطق و محور‌های درگیر سیلاب خبر داد.

۲۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه، دبی سیلاب به سمت شمال سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از منطقه سیستان گفت: هم اکنون آب با حجم ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه و ارتفاع حدود ۴ متر در حال ورود به شمال استان است.
احمد‌علی موهبتی افزود: سیلاب غیر قابل کنترل کشور افغانستان، بدون خسارت در حال وارد شدن به رودخانه هیرمند است و نگرانی برای آن وجود ندارد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بارندگی‌های اسفندماه، ۳۱ نقطه آسیب‌پذیر در سیستان شناسایی شد، گفت: سه نشست مدیریت بحران استان در سیستان برای مدیریت سیلاب تشکیل شد و همزمان با افزایش آب در شب‌های گذشته، سیلاب در حال هدایت به مسیر‌های مورد نظر است و نگرانی وجود ندارد.
.photo_album_grid .photo_img_gride_item .photo_img_gride_item img @media(min-width:1200px) .photo_no_marg_md } @media(max-width:1200px)and (min-width:980px) .photo_no_marg_md } @media(min-width:767px) and (max-width:980px) .photo_no_marg_sm } @media(min-width:480px) and (max-width:767px) .photo_no_marg_ms } @media(min-width:320px)and (max-width:480px) } @media(max-width:320px) }
وی گفت: این سیلاب‌ها پس از بارندگی‌های هفته گذشته در حوضه آبریز رودخانه هیرمند و آب شدن برف‌های کوه‌های هندوکش در بالادست این رودخانه شدت بیشتری گرفته است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی‌شود.
استاندار سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد:با آورد خوب رودخانه هیرمند بتوان ذخیره لازم در چاه نیمه‌ها و تالاب بین‌المللی هامون برای جلوگیری از توفان‌های شن، بحث‌های زیست محیطی و رونق صید و دامداری در منطقه را داشته باشیم.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.

هیرمند- کمک مردم برای مهار سیلاب

اهواز
ترمیم سیل بند عین ۲ اهواز
سرپرست فرمانداری اهواز: روز گذشته در سیل بند عین ۲ اهواز آسیب دیدگی جزیی وارد شده بود که در حال حاضر ترمیم و بازسازی شده است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
جمال عالمی نیسی افزود: در پی سرریز کانال‌های چمران و سلمان، سیلاب کرخه از ۲۰ فروردین در خیابان‌های عین ۲ جاری شد و ۲ روز پس از آن با شکسته شدن سیل بند کوی گلدشت اهواز، آب به پشت سیل بند ملاشیه رسید.
پیش از آن سیل به اهواز رسیده و جاده اهواز -شوش به علت بالا آمدن آب مسدود شده بود. همزمان سیلاب دز نیز از سمت نیشکر دهخدا به اهواز جریان یافته بود.
استاندار خوزستان ۲۱ فروردین دستور تخلیه 5 محله اهواز (عین ۲، کوی گلدشت،کوی سلیم آباد،کوی سادات وکوی سیاحی) را صادر کرد.
مسئولان گفته اند که برای جلوگیری از آسیب سیل به شهر اهواز هدایت سیلاب از طریق کانال سلمان به رودخانه کارون و تالاب هویزه انجام شده است. همچنین یک دایک حفاظتی سراسری در غرب اهواز به طول ۲۶ کیلومتر ساخته شد.

آبگرفتگی پنج روستای حمیدیه
سرپرست فرمانداری حمیدیه گفت: پنج روستای این شهرستان دچار آبگرفتگی هستند.
شاهین هاشمی افزود: بر اثر وقوع سیل ۱۵ روستای این شهرستان دچار آبگرفتگی و معرض سیل قرار گرفتند.
وی ادامه داد: از این تعداد روستا، پنج روستای مسیر خسرج دچار آبگرفتگی هستند و آبگرفتگی سایر روستا‌ها در حال فروکش است. سرپرست فرمانداری حمیدیه گفت: با کاهش دبی رودخانه کار تخلیه آب در روستا‌های در معرض سیل افزایش می‌یابد.

کاهش خروجی سد‌های خوزستان
مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان ورودی به سد کرخه امروز به یک هزار و ۳۱۰ و خروجی آن به یک هزار و ۳۸۴ متر مکعب بر ثانیه رسید.
داریوش بهارلویی: همچنین امروز میزان ورودی به سد دز به یک هزار و ۳۰۰ و خروجی آن به یک هزار و ۱۳۰ متر مکعب بر ثانیه رسید.
وی همچنین میزان ورودی سد گتوند علیا را یک هزار و ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن را یک هزار و ۶۰ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد. مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان افزود: میزان دبی رودخانه کارون در اهواز نیز امروز به ۲ هزار و ۷۸۰ متر مکعب بر ثانیه رسید.

ترمیم و بازگشایی مسیر ریلی جنوب تا دو روز آینده
مدیرکل راه آهن جنوب، مسیر ریلی جنوب تا دو روز آینده کاملا ترمیم و بازسازی می‌شود.
عبدالکریم درویش زاده گفت: در پی سیلاب خوزستان خط راه آهن بین ایستگاه‌های بامدژ به آهودشت در چند نقطه قطع شده بود و بیش از ۲ کیلومتر در این بین دچار آب شستگی شد.
وی ترمیم ۲۵ متر خط ریلی در بین این ۲ ایستگاه را یکی از جبهه‌های کاری راه آهن برای بازگشایی مسیر جنوب دانست که در حال حاضر ترمیم شده و برای انجام بررسی‌های لازم قطار از روی این مسیر عبور داده شد.
مدیرکل راه آهن جنوب همچنین انجام عملیات تعمیر خط در ایستگاه نظامیه که بخشی از مسیر آن نیز دچار آب شستگی شده بود را جبهه دیگری از عملیات تعمیراتی جهت بازسازی مسیر جنوب اعلام کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود در این ایستگاه دبی ۶۰ متر مکعب بر ثانیه آب است.
درویش زاده تصریح کرد: به همین منظور کارشناسان فنی این اداره کل از طرحی ابتکاری برای انجام عملیات تعمیر استفاده کردند و در این راستا ۲ باکس در ۲ طرف جریان آب کاشته شد که بعد از آن موفق شدیم داخل آن‌ها را با سنگ پر و شاسی‌های موقت بر روی این سازه‌ها قرار داده دهیم.
مدیرکل راه آهن جنوب یادآور شد: این طرح فرصت بیشتری را به عوامل فنی می‌دهد تا بتوانند عملیات بازسازی خط را بر اساس استاندارد‌های تعیین شده انجام دهند.
وی با بیان اینکه مسیر ریلی جنوب در ۲ روز آینده بازگشایی می‌شود، خاطرنشان کرد: از چند روز گذشته کارگران راه آهن برای بازسازی این مسیر شبانه روز در حال کار و تلاش هستند.
مدیر کل راه آهن جنوب همچنین گفت:خط آهن اهواز - خرمشهر در ایستگاه حمید بر اثر سیلاب دچار آبگرفتگی شده و حرکت قطار‌ها در این مسیر را متوقف کرد.
عبدالکریم درویش زاده افزود: خط آهن اهواز - خرمشهر دیروز در کیلومتر ۸۷۱ پل ایستگاه حمید به اثر سیلاب ناشی از طغیان رودخانه کارون دچار آبگرفتگی شد و تردد قطار از این مسیر را با مشکل مواجه کرد.
بر اثر سیل کم سابقه در خوزستان مسیر ریلی جنوب در بلاک آهودشت به بامدژ از ساعت چهار روز پنجشنبه ۱۵ فروردین دچار شستگی زیرسازی شد تاکنون این مسیر ریلی مسدود است.
خطوط راه آهن جنوب ۶۹۹ کیلومتر طول دارد که ۲۶۴ کیلومتر خطوط فرعی، مانوری، صنعتی و تجاری دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک