بهشتی‌پور: آمریکا به دنبال ایجاد اختلاف در ایران است


بهشتی‌پور: آمریکا به دنبال ایجاد اختلاف در ایران است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اقدام آمریکا علیه سپاه گفت: باید از نظر حقوقی در مراجع حقوقی از جمله در سازمان ملل و دیوان لاهه علیه آمریکا شکایت کرده و در عرصه بین‌الملل دفاعیه خوبی تنظیم کنیم.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که اقدام آمریکا علیه سپاه باید از وجوه مختلف بررسی شود، گفت: این‌که چرا آمریکا چنین کاری را انجام داده؟ اثر این کار چیست؟ و ایران چه حرکتی در مقابل این اقدام آمریکا باید انجام دهد؟ از جمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، در بحث این‌که چرا آمریکا چنین کاری انجام داده، دیدگاه‌ها و بحث‌های مختلفی مطرح شده اما تحلیل بنده این است که در این شرایط آمریکا علاوه بر سایر موضوعات می‌خواهد عرصه تحریم را بیش‌تر کند لذا این موضوع بیش‌تر یک عملیات روانی است.

وی تصریح کرد: در واقع قصد آمریکا این است تا فضا را به‌گونه‌ای نشان دهد که می‌خواهد آماده جنگ شود و تا آخرین مرحله پیش برود، مانند تئوری بازی‌ها که دو اتوبوس به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند و اقداماتی را متقابلا انجام می‌دهند، تا طرف مقابل اصطلاحا ترسیده و مسیر را تغییر دهد، اما فکر می‌کنم ایران دست طرف آمریکایی را خوانده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد:‌ حتی رئیس جمهور آمریکا معترف است که 7 هزار میلیارد دلار در عراق و افغانستان هزینه کرده‌اند، اما نتوانستند به اهدافی که طراحی کرده بودند، برسند، چندین بار تاکتیک و راهبردشان را هم تغییر دادند و اکنون فردی مانند ترامپ این مساله را به صراحت هم در دوره انتخابات و هم بعد از آن اعلام کرده و دائما این انتقاد را داشته که عملا چیزی نصیب آمریکا نشده جز این که چهره آمریکا خراب شده است.

بهشتی‌پور خاطرنشان کرد:‌ اکنون در این شرایط ایران کاملا می‌داند، آمریکا آماده جنگ با ایران نیست، دنبال این است که به نوعی در داخل ایران اختلاف ایجاد کند، در واقع با یک عملیات روانی وسیع رسانه‌ای به نوعی فروپاشی از درون را طراحی می‌کند.

وی ادامه داد:‌ بنابراین آمریکا به دنبال ایجاد اختلاف در داخل ایران است، اما برعکس آن اتفاق افتاد و دیدیم که از گروه‌ها و جناح‌های مختلف همه از سپاه حمایت کردند حتی آن‌هایی که منتقد سپاه بودند،‌ ایرانی‌ها این هوشمندی را دارند که در برابر دشمن خارجی با یکدیگر متحد هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین اظهار کرد:‌ مشاهده کردیم که آمریکا، سپاه را تحریم کرد برای این‌که بتواند فشار و عرصه را بر ملت ایران تنگ‌تر کند و به هدف خودش که فروپاشی داخلی است برسد، اما نتیجه عکس داد.

وی درباره این‌که آیا اقدام آمریکا اثر اقتصادی دارد یا خیر؟ گفت: پیش از این هم واحدهای متعددی از سپاه و اشخاص حقیقی از سپاه تحریم شده بودند و در لیست تحریم‌ها قرار داشتند. اما این اقدام به نظر یک اقدام حقوقی است برای این‌که ترامپ به دنیا بگوید بخشی از ارتش یک کشور تروریست است. با توجه به این‌که ایران هم بخشی از ارتش آمریکا که در خاورمیانه حضور دارد را تروریست خوانده، این مساله می تواند به افزایش نگرانی‌ها در سطح بین‌المللی دامن بزند و درگیری‌های مقطعی در خلیج فارس،‌ عراق، ‌منطقه و .... به وجو د آید.

بهشتی‌پور افزود:‌ بنابراین اگر به صورت مقطعی درگیری‌هایی پیش آید،‌ به دلیل این‌که عملا دو کشور رو در رو قرار می‌گیرند، ضریب ایجاد بحران افزایش می‌یابد و همین مساله بر جو روانی در سطح منطقه و بین‌المللی تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه حال با این اقدام آمریکا چه کاری می‌توان انجام داد؟ گفت: به صرف این‌که آمریکا را تحریم کنیم یا به‌عنوان تروریست اعلام کنیم، کفایت می‌کند؟ آیا اصولا آن‌ها را تروریست اعلام کنیم موضوع مهمی برای طرف مقابل است. تصور می‌کنم باید از نظر حقوقی در مراجع حقوقی از جمله در سازمان ملل و دیوان لاهه علیه آمریکا شکایت کرده و در عرصه بین‌الملل دفاعیه خوبی تنظیم کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان اظهار کرد:‌ همچنین از نظر رسانه‌ای همان‌طور که آن‌ها روی افکار عمومی ما از طریق شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ها و ...کار می‌کنند، ما هم باید در رسانه‌ها و امکاناتی که داریم روشنگری کنیم و نقش ایران را در مبارزه با تروریسم به صورت دقیق، فکت و آدرس صحیح به مخاطبان نشان دهیم و بتوانیم افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار دهیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها