گردهمایی روسای شوراهای استانی سازمان نظام روان‌شناسی کشور برگزار شد


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: این سازمان جلوی هر فردی که بدون دارا بودن تحصیلات مرتبط در کارهای روان‌شناسی و مشاور دخالت کند را با اقتدار خواهد گرفت.

میگنا: گردهمایی یک روزه رؤسای شوراهای استانی، روز جمعه، ۳۰ فروردین ماه با حضور ریاست جدید سازمان، اعضای شورای مرکزی، هیأت بازرسان و معاونان سازمان برگزار گردید.
در این مراسم دکتر غلامعلی افروز، رئیس شورای مرکزی، با ابراز خرسندی از تعیین تکلیف ریاست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، تصریح کرد: دکتر حاتمی در چند سال گذشته نسبت به همه ما بیشترین وقت را برای سازمان می‌گذاشتند و این پرچم را با قوت و اقتدار حفظ کرده اند. اکنون امیدواریم که اقتدار سازمان در سطح ملی و جهانی حفظ شود.

وی افزود: اگر تعهد حرفه‌ای ما بیشتر شود، به طور قطع اقتدار ما در سطح ملی و به تبع آن بین المللی افزون می‌شود و کشورهای مختلف می‌دانند که کشور ما صاحب چنین سازمانی است و اکنون نیز پروانه‌های ما را اکثر کشورهای جهان قبول دارند و تعدادی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، پروانه اشتغال تخصصی خود را از این سازمان گرفته‌اند.

رئیس شورای مرکزی با تأکید بر گذشتن از برخی تفاوت نظرها، گفت: حفظ و تداوم صلاحیت حرفه‌ای و اخلاقی ما باعث دوام، قوام، انسجام و در یک کلام "اقتدار" سازمان می‌شود.

وی ادامه داد: ما ابتدا مناطق و سپس شوراهای استانی را ایجاد کردیم، اما حدود اختیارات و وظایف شوراهای ما روشن نبود و هر استان برای اقتدار خود کار می‌کرد. باید منشور و آئین‌نامه منسجمی برای شوراهای استانی داشته باشیم. زمانی در نظر گرفته شد تا بررسی اولیه پرونده‌ها در استان ها صورت بگیرد، اما به دلیل ملاحظات فرهنگی و بومی از این اختیار استقبال نکردند.

افروز گفت: باید همه استان‌ها در این مورد اتفاق نظر داشته باشند که این رسالت‌ها چگونه باشد. بهترین روش اظهار نظر خود شوراهای استانی است.

دکتر شکوه نوابی نژاد، نائب رئیس شورای مرکزی، با ابراز خرسندی از حضور روسای شوراهای استانی، اظهار داشت: جمع ما می‌تواند به نتایج پرباری برسد و تصمیم‌های خوبی را برای سازمان بگیرد. یکی از آرزوهای بنده این است که با ریاست و صدارت دکتر حاتمی شرایطی فراهم شود سازمان به جایگاه اصلی خود برگردد و مطمئنم دکتر حاتمی این توانمندی را دارد.

وی افزود: امیدوارم این جلسات که به منزله اتاق فکر ما می‌باشند، بیشتر به وقوع بپیوندد.

نائب رئیس شورای مرکزی ضمن تشکر از دکتر حاتمی برای قبول این مسئولیت برای ایشان آرزوی موفقیت کرد و اظهار داشت: در دوره‌ای که سازمان با مشکلاتی مواجه بود، دکتر حاتمی در سازمان حضور و چراغ آن را روشن نگه داشتند و جای قدردانی و تشکر دارد، همچنین از شوراهای استانی برای تلاش‌شان در این مدت سپاسگزارم. خدا را شکر به سلامت از این مرحله گذشته‌ایم.

وی افزود: با شناختی که از ریاست جدید سازمان دارم و با همکاری شوراهای استانی افق اعتلای سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره خواهیم دید.

دکتر جواد خلعتبری، عضو هیأت بازرسان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، نیز در این همایش، اظهار داشت: با وجود اتفاقاتی که در چند سال اخیر صورت گرفت خوشبختانه با تدبیری که صورت گرفت، حکم برادر ارجمندم جناب دکتر حاتمی از سوی ریاست جمهوری تنفیذ شد و سازمان جان دوباره گرفت و اکنون با سرعت قابل قبولی پیش می‌رود.

وی افزود: در همین دو ماه که از تنفیذ حکم دکتر حاتمی می‌گذرد، کارهای بزرگی و اتفاقات بسیار میمونی رقم خورده است.

عضو هئیت بازرسان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، گفت: شورای مرکزی مصوبه‌ای مبنی بر تشکیل شورای نظارت حرفه‌ای مصوب نموده‌است و این شورا نیز توانست ترمیم کمیسیون ها را انجام دهد زیرا یکی از معضلات اصلی ما این بود که افراد زیادی در صف طولانی نوبت دهی می‌مانند.

وی ادامه داد: این شورا کمیسیون های روان‌شناسی عمومی و بالینی را ترمیم کرد و خوشبختانه روز پنجشنبه 30 نفر در یک روز مصاحبه شدند و ان شاء الله قولی که دکتر حاتمی برای به روز شدن مصاحبه‌ها تا مهر سال جاری داده‌اند محقق خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد، با اشاره به تفاهم نامه‌های در پیش با سازمان بهزیستی کل کشور و قوه قضائیه، تصریح کرد: درست است که ما یک سازمان غیردولتی هستیم، اما مورد تایید نظام قانونی کشور هستیم و مصوبه مجلس را دارد. تمام کارهای روان‌شناسی و مشاوره‌ای که در کشور اتفاق می‌افتد باید در چارچوب قوانین سازمان باشد.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم شوراهای استانی، کما فی سابق پشتیبان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور باشند.

در ادامه جلسه دکتر محمد حاتمی، مقام عالی سازمان ضمن قدردانی از فعالیت این شوراها طی چند سال اخیر با وجود چالش‌های سازمان، اظهار داشت: این همایش با هدف هم‌اندیشی جهت فعال شدن شوراهای استانی ترتیب داده شده است، زیرا ما اعتقاد داریم ستاد باید ناظر باشد و این شوراهای استانی هستند که باید امور اجرایی را انجام دهند.

وی گفت: راه اندازی، نظارت و خودکفایی به ویژه در مباحث مالی بر عهده شوراهای استانی است. در بحث مالی سازمان بودجه‌ای ندارد و استان‌ها باید با امضاء تفاهم نامه‌ها برای استان خود و سازمان درآمدزایی داشته باشند. امیدواریم با تشکیل کمیته اقتصادی و اشتغال وضعیت مالی سازمان و اعضاء را بهبود دهیم. امکانات ما محدود و مسائل‌مان نامحدود است. باید کم کاری‌های گذشته را جبران کنیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با ابراز امیدواری مبنی بر تشکیل شورای استان تهران پس از تصویب شورای مرکزی، افزود: باید سازمان را بازسازی کنیم تا اقتدار دوباره را به دست آوریم. خوشبختانه در این ۳۵ روز کاری مسئولیت بنده تلاش کردیم سازمان را ساختارمند کنیم. بنده فردی " قانون مدار" و "برنامه محور" هستم و در چارچوب قانون حرکت می کنم. مدیرانی را به کار می گیرم که برای ارتقاء سازمان تلاش کنند و رئیس سازمان، معاونت انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای را مهم ترین معاونت سازمان برشمرد و تصریح کرد: دکتر حسین مصباح، معاون وزیر اسبق دفاع بوده و معاون نیروی انتظامی دارای تجربیات ارزشمندی است. اکنون ساختمانی مجزا در خیابان فاطمی در اختیار ایشان قرار داده‌ایم تا بحث نظارت و بازرسی با کیفیت بالا و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.


حاتمی گفت: به منظور رسیدگی به تخلفات فضای مجازی و نظارت بر تبلیغات، یک بخش مجزا در این معاونت به طور اختصاصی به رصد فضای مجازی می پردازد و این برایمان اهمیت دارد. بخش نظارت استان‌ها باید بر عهده استان ها باشد و ما در تهران کار پشتیبانی را انجام دهیم. در اصل فرآیند را معاونت تعیین کرده ولی اجراء بر عهده شوراهای استانی است.

وی با اشاره به لغو سمینار شهرام اسلامی در نوشهر، گفت: نقش شورای استان مازندران در لغو این سمینار مهم بود. سازمان نظام با اقتدار جلوی هر فردی که تحصیلات روان‌شناسی و مشاوره نداشته باشد را خواهد گرفت. جای تاسف دارد که بلیت های سمینار شهرام اسلامی توسط مهدکودک‌هایی یک سازمان دولتی به فروش رسیده است که خوشبختانه پس از لغو آن وجوه به شرکت کنندگان پس داده شد.

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی افزود: شوراهای استانی باید بر برگزاری کارگاه ها نیز نظارت داشته باشند، همچنین در بحث استعلام افرادی که می خواهند پروانه اشتغال تخصصی بگیرند یا پروانه شان را تمدید کنند از شوراهای استانی کمک خواهیم گرفت.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، خاطر نشان کرد: از دکتر محمد ولی درینی که عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور هستند نیز برای معاونت اجرائی و پشتیبانی دعوت شده است.

وی افزود: دکتر اصغر عبدالهی نیز که معاونت پارلمانی شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده دارند، با حفظ سمت در سازمان نظام نیز معاونت پارلمانی، حقوقی و امور استان ها را بر عهده گرفته اند که امیدوارم با کمک وزارت کشور، در بحث شوراهای استانی ما را یاری کند و از طریق دانشگاه ها و جهاد دانشگاهی فضای فیزیکی برای استقرار شوراهای استانی در نظر گرفته شود تا ضمن ایجاد ثبات، زیرساخت مناسب جهت مصاحبه کمیسیون های تخصصی داشته باشند.


وی افزود: خانم ژیلا آهنگرزاده را نیز به عنوان مسئول اداره روابط عمومی سازمان جهت پوشش خبری و تهیه خبرنامه در نظر گرفته ایم و به ایشان تاکید کرده ایم که اخبار شوراهای استانی را در الویت قرار دهد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، با بیان اقدامات برون سازمانی، اظهار داشت: یکی از دغدغه های اصلی ما سازمان بهزیستی کل کشور بود. متاسفانه مجوزهای زیاد این سازمان در صدور پروانه فعالیت و مراکز خدمات مشاوره به افراد غیر واجدالشرایط موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی و روانی شده‌است. خوشبختانه در جلسه‌ای که با رئیس این سازمان و اعضاء کمیسیون اجتماعی مجلس داشتیم بر تصحیح این فرآیند تاکید شد و دکتر قبادی دانا در حضور نمایندگان مجلس قول دادند، بزودی با تفاهم مسأله مجوزها را حل و فصل می‌کنند.

وی ضمن قدردانی از اعضاء خانه ملت به ویژه کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: با وزارت ورزش و جوانان نیز مکاتبه و نشست داشته ایم و امیدواریم به زودی با رئیس محترم قوه قضائیه نیز نشستی داشته باشیم تا درباره صدور مجوز از سوی این قوه نیز تعین تکلیف شود.

حاتمی افزود: با نهادها، دستگاه ها و سازمان های مختلفی مکاتبه کرده ایم تا مرجعیت سازمان را احیاء کنیم.

وی درباره تشکیل کمیسیون تلفیق، اظهار داشت: با اختیاراتی که شورای مرکزی به شورای نظارت حرفه ای داده است، کمیسیون به صورت هفتگی تشکیل جلسه خواهد داد. در مورد ۴ استان آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی و فارس نیز با توجه به زیر ساخت مناسبی که این استان ها از بابت تامین اعضاء هیئت علمی و دانشگاه های مطرح دارند، می‌توانیم کمیسیون تلفیق را راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: اعضاء کمیسیون ها را ترمیم می کنیم تا کار نوبت دهی سریع تر انجام شود و ان شاء الله تا مهر سال جاری آن را به روز می کنیم، همچنین برای اعضاء کمیسیون های تخصصی نیز امتیازاتی از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری مانند ترفیع در نظر گرفته خواهد شد.

دکتر حاتمی، تصریح کرد: البته پرونده متقاضیان دریافت پروانه اشتغال تخصصی به دلایل متعدد در تهران تکمیل می‌شود و براساس نوبت به استان‌هایی که کمیسیون تلفیق دارند، ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر بحث حرفه ای در کمیسیون ها، اظهار داشت: ما همچنان بحث کیفیت را مد نظر قرار می دهیم و برای مان فرقی نمی کند در یک نوبت تشکیل کمیسیون تخصصی چند نفر موفق به دریافت مجوز شوند. آن چه برای سازمان اهمیت دارد، صلاحیت اخلاقی و حرفه ای است.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، خاطر نشان کرد: سطح بندی مراکز نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت، اکنون اسامی روان‌شناسان و مشاورانی که از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور مجوز فعالیت دریافت کرده اند بر روی سایت رسمی این سازمان قرار داده شده است تا افرادی که متقاضی دریافت خدمات روانشناختی و مشاوره‌ای هستند بدانند چه کسانی مورد تائید این سازمان هستند. هر چند این بخش با اشکالات فنی رو به رو است و در آینده نزدیک اصلاح خواهد شد.


به گفته رئیس سازمان، هم اکنون سازمان ۲۶ هزار عضو دارد و برای ۵ هزار عضو پروانه اشتغال حرفه‌ای صادر و به ۸5۰ مرکز مجوز ارائه خدمات روان‌شناسی و مشاوره‌ای داده شده است.

دکتر حاتمی، گفت: اولین امتیاز اعضاء سازمان این است که به محض عضویت می توانند وارد دوره کارورزی شوند و زیر نظر استاد ناظر فعالیت کنند، از طرفی با تصویب شورای مرکزی سازمان، به اعضایی که ۳ سال عضو سازمان هستند امتیاز کاهش زمان نوبت دهی جهت حضور در کمیسیون های تخصصی داده می شود، همچنین خبرنامه داخلی تا کمتر از ۱۰ روز دیگر منتشر و برای اعضاء ارسال خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری برای تشکیل جلسات متعدد با شوراهای استانی به صورت موضوعی و منطقه ای، گفت: امیدواریم با اعضاء شورای هر استان حداقل هر ۶ ماه یک بار جلسه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: کمیته تدوین قوانین را شکل داده ایم تا با توجه به مشکلاتی که برای سازمان ایجاد شده بود، کار آسیب شناسی را انجام دهد، همچنین درصدد بررسی اساسنامه سازمان نیز هستیم و امیدواریم با تصویب شورای مرکزی از این پس در برخی مسائل مشکل نداشته باشیم.


دکتر حسین مصباح؛ معاون انتظامی و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای، دکتر اصغر عبدالهی؛ معاونت پارلمانی، حقوقی و امور استان ها، دکتر محمد ولی درینی؛ معاونت اجرایی و پشتیبانی، دکتر فریبرز درتاج؛ معاون پژوهش و دکتر محمد ابراهیم مداحی؛ معاون آموزش سازمان از دیگر سخنرانان این همایش بودند که به بیان نقطه نظرات و برنامه های خود پرداختند.
در پایان این نشست، رؤسای شوراهای استانی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود و همچنین انتظارات شان از ریاست سازمان پرداختند. که وی نیز پاسخگویی سئوالات همکاران خود شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...