راه‌اندازی 21 مهدکودک در مناطق سیل‌زده لرستان


راه‌اندازی 21 مهدکودک در مناطق سیل‌زده لرستان

بعد از گذشت یک ماه شرایط استان سیلزده لرستان کم کم دارد به روال عادی بازمی گردد هنوز مشکلاتی چون خاموشی قطع آب و نبود سرپناه وجود دارد اما خدماتی چون احداث راههای جدید توزیع غذا و پوشاک احداث مهدکودک و ارائه خدمات اجتماعی و روانشناسی تا حدودی در کاهش آلام و خسارات و بازگشت امید به زندگی مردم این منطقه موثر بوده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان از راه‌اندازی ۲۱ مهدکودک در مناطق سیل‌زده استان خبر داد.

فاطمه توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کودکان جز کسانی هستند که در بلایا و حوادث آسیب بیشتری می‌بینند و یکی از خدمات ما ارائه خدمات به کودکان بود که در این راستا ۲۱ مهدکودک در این مناطق که درگیر سیل بودند برپا شد.

وی تصریح کرد: در این راستا ۱۲۸۰ کودک در این مهدها خدمات دریافت می‌کنند و غذای گرم می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی لرستان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن سعی شده لحظات شادی را برای کودکان با اعزام گروه‌های نمایشی ایجاد کنیم که مورد استقبال قرار گرفته شده است.

توکلی اضافه کرد: با توجه به مشارکتی که از سایر استان‌ها داشته‌ایم توانستیم ۵ دستگاه کانکس برای همین مهدهای کودک در شهرهای معمولان، پل‌دختر و نورآباد جذب کنیم.

وی بیان کرد: همچنین یک نانوایی سیار اعزام شده بود که در نورآباد مستقر شد.

مدیرکل بهزیستی لرستان ادامه داد: خدمات سازمان تا زمانی‎که احساس شود شرایط تثبیت شده و شرایط بهتری حکم‌فرما شده است ادامه خواهد داشت.

توکلی اظهار کرد: امید می‌رود کمک‌ها همچنان ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم که نیازهای جدید مردم را بعد از بحران در مرحله با مشارکت خیرین و سایر همکاران در سایر استان‌ها در این مناطق تامین و توزیع کنیم.

عروسی در سیل

استاندار لرستان گفت: احداث راه و ساخت منازل سیل‌زدگان نیازمند زمان است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، سید موسی خادمی بیان کرد: مردم در وضعیت پس از سیل اُمید به زندگی دارند.

وی افزود: پیشنهاد تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی لرستان به رئیس‌جمهور ارائه شد.

استاندار با بیان اینکه بر اثر سیل خسارات زیادی به لرستان وارد شده است، افزود: برخی مردم اکنون سرپناه ندارند، برخی دیگر اقتصاد و کشاورزی‌شان از بین رفته و برخی دیگر که در مسیر جاده‌ها تجارت و شغلی داشتند کُل امکاناتشان از بین رفته و یا دچار رکود شده‌اند.

وی با بیان اینکه به‌طور طبیعی یک سری مشکلات را سیل برای لرستان به وجود آورده و خسارات سیل بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه روحیه مردم خوب است و روال عادی زندگی جریان دارد.

استاندار یادآور شد: خرم‌آباد هم جزو شهرهایی است که بخش‌هایی از آن براثر سیل خسارت‌دیده است اما مردم با روحیه در حال زندگی هستند.

خادمی با اشاره به اینکه در روستای چم‌مهر پل‌دختر مراسم عروسی هفت زوج برگزار شده است، تصریح کرد: امروز هم روز نیمه شعبان و ولادت امام زمان (عج) است و از آن‌جایی که ما به انتظار اعتقاد داریم همین باعث شده که امیدواری در بین مردم بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: سفر آقای رئیس‌جمهور به لرستان نیز به امید مردم کمک کرد چراکه رئیس‌جمهور با مردم سیل‌زده صحبت کرد به آن‌ها قول داد که هم نظام هم دولت مشکلات مردم را حل می‌کنند.

استاندار لرستان با بیان اینکه کارهایی که از دست استان برمی‌آمده تاکنون انجام شده است، اظهار داشت: اما بخش مشکلات بلندمدت وجود دارد، مثلاً پل‌هایی داریم که طول آن ۱۳۰ متر بوده و از بین رفته است لکن باید این پل‌ها را تأمین اعتبار، طراحی و مجدد احداث کنیم.

خادمی گفت: البته برخی از آن‌ها به‌صورت موقت در حال اتصال هستند اما روال بازسازی پل‌ها نیازمند زمان است.

وی ادامه داد: جاده پل‌دختر که دچار مشکل شده به‌طور موقت و امدادی وصل کرده‌ایم اما این جاده ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد اعتبار می‌خواهد که برای احداث آن، تونل بزنیم جاده را اصلاح کنیم و... این‌ها زمان می‌برد!

استاندار لرستان گفت: موضوع اسکان سیل‌زدگان بسیار اهمیت دارد و اما ساخت منازل نیاز به زمان دارد.

خادمی افزود: برخی از نقاط برای تأمین مسکن بایستی زمین هم تأمین بکنیم چراکه زمین برخی نقاط از بین رفته است.

استاندار با بیان اینکه برخی از امورات زمان‌بر است و مردم باید تحمل کنند، افزود: سرعت عمل ما نیز بایستی بیشتر شود اما به‌هرحال طبع برخی از کارها نیازمند زمان است و در کوتاه‌مدت قابل انجام نیست.

وی اظهار کرد: سیل سال‌ها لرستان را عقب برده است اما اگر کمک‌هایی که هست بیشتر شود و مردم هم کمک کنند امیدواریم بتوانیم ظرف مدت یک سال آینده بحث اسکان و برخی موارد اساسی را حل بکنیم و سرعت آن‌ها را بیشتر بکنیم که عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

وی گفت: به ریاست جمهور پیشنهاد داده‌ایم بودجه عمرانی لرستان در ۶ ماهه نخست سال‌جاری تخصیص ۱۰۰ درصدی داشته باشد که سرعت امورات ساخت منازل و زیرساخت‌ها بیشتر شود.

چهار روستای لرستان همچنان بی‌برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان آخرین آمار وضعیت برق‌رسانی روستاهای بی‌برق شده ناشی از سیل استان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، مهندس فریدون خودنیا گفت: از مجموع ۱۱۴۵ روستای بی‌برق شده در سیل اخیر سطح استان ، ۱۱۴۱ روستا برق‌دار شده د است.

وی ادامه داد: ۸ اکیپ اجرایی جهت برق‌رسانی به روستاهای بی‌برق مشغول انجام وظیفه هستند.

خودنیا تعداد خانوارهای بی‌برق در روستاها را ۲۰ خانوار اعلام کرد و گفت: متأسفانه تنها مشکل سر راه ما برای تأمین برق ۴ روستای باقیمانده نبود جاده برای تردد وسایل نقلیه سنگین مانند جرثقیل و تریلر است که بتوانیم تیرهای برق و دیگر تجهیزات را به آن‌سوی رودخانه منتقل کنیم.

این مسئول اظهار کرد: اگر این مشکل مرتفع شود این چهار روستا برق‌دار خواهند شد.

۲۰ محوطه تاریخی لرستان زیر آب رفته است

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان گفت: بیشترین آسیب به محوطه‌های باستانی در حاشیه رودخانه سیمره وارد شده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا محمدیان بیان کرد: از آنجا که ارتفاع آب در سد سیمره بالا آمده، بسیاری از آثاری که در شهرستان کوهدشت قرار دارند، زیر آب رفته‌است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰ محوطه تاریخی لرستان در سیمره زیر آب رفته است، افزود: در میان محوطه‌ها و آثاری که در نزدیکی سیمره زیر آب رفته‌اند ۱۷ محوطه و اثر ثبت ملی هستند و ۳ محوطه هنوز به ثبت ملی نرسیده‌اند.

این مسئول با تاکید بر اینکه خوشبختانه هیچ مشکلی برای سنگ نگاره‌های کوهدشت به وجود نیامده است، افزود: با وقوع سیل تپه‌های تاریخی زیر آب می‌روند، دچار آب‌شستگی می‌شوند و لایه‌های باستانی آنها نیز از بین می‌رود.

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان ادامه داد: نفوذ آب سبب آشفتگی لایه‌های باستانی می‌شوند و از آنجا که بسیاری از این محوطه‌ها کاوش نشده‌اند، دیگر امکان کاوش در آنها وجود ندارد هرچند سال‌های گذشته و پیش از آبگیری سد سیمره، شاهد کاوش‌های اضطراری در منطقه بودیم.

محمدیان همچنین درخصوص وضعیت سایر محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی لرستان که هم اکنون زیر آب هستند و دچار رانش شده‌اند، گفت: به غیر از کوهدشت که بیشترین میزان خسارت را در این زمینه متحمل شده است، در سایر شهرستان‌ها نیز شاهد آب‌شستگی و رانش آثار تاریخی بودیم چنانکه یک اثر در پل دختر و دو اثر در روستای فهره الیگودرز که دربرگیرنده تپه و قلعه تاریخی بود، دچار ریزش شد.

وی ادامه داد: همچنین ، ۵ اثر در تپه ده محسن خرم آباد، ۴ اثر در درود، ۴ اثر همچون تپه سراب چنار در الشتر و ۲ اثر از جمله تپه شرف آباد در نورآباد با مشکلات سیل زدگی روبه‌رو شدند که البته آسیب ندیدند.

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان، ریزش قلعه تاریخی بابا بهرام پل‌دختر و نیز ریزش تپه‌های بزازنا و طنجور بروجرد را از آسیب های ناگوار به آثار شاخص و ارزشمند لرستان در سیل اخیر یاد کرد و گفت: در این رویداد تلخ، خوشبختانه به آثار و محوطه‌های تاریخی رومشگان و ازنا آسیبی وارد نشده است.

ادامه دارد.....

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد