خیرینی که اصرار دارند گمنام بمانند


خیرینی که اصرار دارند گمنام بمانند

گرگان - ایرنا - این روزها در سطح مناطق سیل زده استان گلستان آدم هایی را می توان دید که نه دنبال نام هستند و نه نشان، فقط آمده اند کمک کنند، بی منت و در نهایت گمنامی، یکی با تخصص و دیگری با مال و پولش مانند بانویی که خود را بازنشسته دانشگاه های انگلیس معرفی می کند.

در رستوران متعلق به مقر آستان قدس در شهر گمیشان با چند نفری از خیرین آشنا شدیم که با مسوولان این مقر سرگرم هماهنگی برای انتقال و توزیع کمک ها بودند. یکی از آنها بانوی 82 ساله ای است که می گفت، استاد بازنشسته دانشگاهی در لندن است.
خواستم خود را معرفی کند، گفت : بنویس 'وطن' ، بزن 'ایران'. وقتی هم که دست به دوربین شدیم اجازه عکس گرفتن نداد و گفت: ما که برای عکس و فیلم و نشان دادن خودمان اینجا نیامده ایم.
او که در سن 82 سالگی خیلی قبراق و سرحال نشان می داد، گفت: از وقتی که به وطن بازگشته در روستای آبا و اجدادی ساکن شده و حالا هم 2 روزی است که در منطقه سیل زده بسر می برد.
او به همراه پسر و عروسش مقادیر زیادی بسته های ضروری شامل پتوی پشم شتر، چکمه ساق بلند، چای، قند، نوار بهداشتی، پوشک، کنسرو، برنج و حلوا ارده با خود آورده و با هماهنگی نهادهای مستقر در منطقه آنها را میان سیل زدگان توزیع کرده و می کند.
همراهانش گفتند که این خانم همیشه در امور خیریه و کمک رسانی بویژه به اقشار ضعیف و نیازمند فعال است و خودش هم می گوید از این کار لذت می برد.
خانم دیگری هم در جمع آنها بود که او هم اصرار داشت نامش ذکر نشود و مقادیری کمک مالی با خود به منطقه آورده بود.
این خانم هم گفت که بزودی همراه همسرش دوباره به این منطقه برخواهد گشت و نیز به استان های لرستان و خوزستان هم سفر می کند.
این بانوی نیکوکار بعد از 2 روز حضور در منطقه گفت، وقتی اینجا آمدم نظرم نسبت به نیروهای جهادی و دستگاه های اجرایی متولی که داوطلبانه و یا مسوولانه به خدمت رسانی مشغول هستند، عوض شد و از کار جهادی آنها لذت بردم و بعد هم افزود: من دنبال تظاهر نیستم و دوست ندارم بخاطر کاری که می کنم مطرح شوم.
آن روز برای آگاهی بیشتر از فعالیت های این خیرین با یکی از مسئولان مجموعه ای که موکب امام رضا (ع) و شهدای مدافع حرم را شامل می شود، گفت و گو کردیم که او نیز نخواست نامش را ذکر کنیم.
این جهادگر داوطلب در توضیح بیشتر گفت، مجموعه ما شامل موکب امام رضا و شهدای حرم است که آستان قدس رضوی و استانداری خراسان رضوی را نیز در کنار خود دارد و بانیانی که شما امروز یکی دو نفر از آنان را ملاقات کردید، بانیانی هستند که با مجموعه ما در مشهد همکاری دارند.
6 خیریه مجموعه خیرین این گروه را تشکیل می دهند که هم اکنون علاوه بر استان گلستان در کرمانشاه نیز همچنان حضور دارند و به تازگی به استان های لرستان و خوزستان هم شتافته اند.
مسوول قرارگاه تشکیلات موکب امام رضا (ع) و شهدای حرم مستقر در شهرستان سیل زده گمیشان گفت؛ هم اکنون همه این خیرین در استان گلستان حضور دارند و کمک های خود را با هماهنگی نهادهای متولی از جمله هلال احمر توزیع می کنند.
یکی از این خیرین در شهر آق قلا مبلغ 200 میلیون تومان کمک مالی به سیل زدگان کرده است که وقتی نام او را هم جویا شدیم، گفتند که اجازه ندارند.
این خیرین در همان محل با احمد تجری نماینده ویژه استاندار گلستان در گمیشان هم دیدار کردند. تجری که مدیرکل پدافند غیر عامل استان هم هست، بعد از گفت وگو با خیرین به خبرنگار ما گفت: سیل بی سابقه اخیر باوجود خسارات و تهدیدهایی که برای استان به همراه داشت اما برکاتی هم داشت و فرصت های جدیدی خلق کرد که مهمترین فرصت ایجاد فضای همدلی و وحدت در میان مردم کشور است.
وی اضافه کرد: کمک ها واقعا عالی بود؛ بدون ملاحظات قومی و مذهبی همه آمدند و کمک کردند، آن هم در شرایطی که دشمن بعد از 40 سال تلاش برای ضربه به انقلاب و کشور، امروز تحریم های ظالمانه ای را به ملت ایران تحمیل کرده است.
تجری به این نکته تاکید کرد که حضور سپاه، ارتش و نهادها و دستگاه های اجرایی کشور در کنار مردم و یاری رساندن به سیل زدگان، یک نقطه قوت بود و مایه دلگرمی مردم.
نماینده ویژه استاندار در گمیشان کمک های مردمی را بسیار عالی توصیف کرد و گفت که ما هم سعی کردیم در قالب های قانونمند این کمک ها را سازماندهی کرده و با محوریت هلال احمر بصورت عادلانه توزیع کنیم؛ یعنی رعایت کامل عدالت در توزیع کمک ها.
این مسوول استانی در خصوص هدفمند کردن کمک ها در چارچوب اولویت ها نیز گفت: اکنون که با مساله بناهای آسیب دیده با توجه به قرار داشتن در آستانه فصل گرما روبه رو هستیم، پیشنهاد مشخص ما این است که کار ارزیابی منازل جهت شروع بازسازی، تعمیر و نوسازی هرچه سریعتر انجام شود و اولویت اول و اصلی در این بخش متمرکز شود.
وی گفت؛ در همین چارچوب از خیرین خواسته شده است در حوزه مسکن کمک کنند تا هزینه های ساخت برای مردم کاهش یابد.
تجری با بیان اینکه 'در نشست ها و جلسات ستادهای مردمی با هلال احمر' تلاش می کنیم تا خیرین را نسبت به اولویت ها توجیه کنیم، افزود: در همین راستا اولویت بعدی را تامین لوازم و وسایل زندگی سیل زده ها تعیین کرده و به خیرین هم توصیه کرده ایم که در تامین کالاهای ضروری زندگی مردم مشارکت کنند.
این روزها خیلی دیگر از مردم کشورمان هستند که در گمنامی کامل سرگرم خدمت رسانی هستند؛ در طول مدتی که در گمیشان بودیم از بچه های داوطلب از عسلویه شنیدیم که در منطقه ای حدودا 2 کیلومتر دورتر از شهر سرگرم انحراف آب از حرکت به سمت کانال های منتهی به شهر با استفاده از دستگاه های پمپ فشار قوی هستند.
یکی از بچه های آب و فاضلاب که آنها را در همین محله شمال شرق گمیشان دیدیم ، می گفت: ما آنها را فقط شب ها در مقر می بینیم، آنها بی سر و صدا و شلوغ کاری سرگرم خدمت هستند و حتی آنها را اهالی گمیشان هم نمی بینند.
به هرحال این روزها خیلی ها آمدند، کمک کردند، یاری رساندند و رفتند و دوباره بازگشتند، آنها از نقاط مختلف کشور هستند، برخی از همین استان و برخی از استان های دوردست که نخواستند دیده شوند و یا نامشان در جایی ثبت و ضبط شود.
1770//2729

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022