قهر طبیعت، سال پر رونق آبی را هدیه داد


قهر طبیعت، سال پر رونق آبی را هدیه داد

اراک - ایرنا - جاری شدن سیلاب در برخی از شهرستان های استان مرکزی در کنار خسارت هایی که به محصولات کشاورزی، زیر ساخت ها و منازل مسکونی داشت، با اتفاقات خوبی نیز همراه شد که آبگیری کامل سازه ها و نوید سال پر رونق آبی یکی از این پیامدها است.

به گزارش ایرنا، سیل افزایش ارتفاع آب رودخانه و مسیل و بیرون زدن آب از آن و اشغال بخشی از دشت‌های حاشیه رودخانه است که با غرقاب کردن منطقه خسارهایی را برای ساختمان، تاسیسات و تلفات انسانی و دامی را به همراه دارد.
در هنگام بارش ها، مقداری از آب جذب خاک و گیاهان شده، درصدی تبخیر و باقیمانده آن جاری می شود.
سیلاب زمانی که خاک و گیاهان نتوانند بارش را جذب کنند و کانال طبیعی رودخانه کشش گذردهی رواناب ایجاد شده را نداشته باشد، روی می دهد.
به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی اگر چه وقوع سیلاب در استان مرکزی خسارت هایی را برای بخش های مختلف کشاورزی و دامی این استان به همراه داشت، اما تغذیه سفره های زیر زمینی، چاه های آب های کشاورزی و قنوات استان را فراهم کرده است که این مهم در سال رونق تولید، افزایش تولید محصولات کشاورزی را در استان به همراه دارد.
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: جاری شدن سیلاب در برآوردهای اولیه انجام شده تا کنون سه هزار و 500 میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرده است.
سید«رضا آل طاها» افزود: 2 هزار و 400 میلیارد ریال خسارت به 68 هزار هکتار از اراضی زراعی، 30 میلیارد ریال خسارت به چهار هزار هکتار از اراضی باغی، 990 میلیارد ریال خسارت به بخش آب و خاک و امور زیر بنایی و 80 میلیارد ریال به بخش دام، طیور و آبزیان استان مرکزی وارد شده است.
وی ادامه داد: 2 هزار و 592 راس دام سبک و سنگین در استان مرکزی بر اثر سیلاب تلف شده و یک میلیون و 325 هزار قطعه از آبزیان استان نیز تاکنون از بین رفته است.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: جاری شدن سیلاب در برخی شهرستان ها 10 تا 50 درصد خسارت در امور زیربنایی روستاهای استان به همراه داشته است که به بهسازی و بازسازی نیاز دارند.
آل طاها خسارت های وارد شده به جایگاه های دام و طیور در شهرستان های درگیر سیل را مربوط به جایگاه های سنتی و خشت وگلی دانست و افزود: به جایگاه های دامی که بر اساس استانداردهای موجود در این شهرستان ها ایجاد شده بود در سیلاب اخیر، آسیب جزیی وارد شده است.
وی یاد آور شد: با توجه به ماندگاری کمتر از یک هفتگی سیلاب در مزارع و باغ های استان و عدم خفگی بذرها در این مدت، خسارت های وارد شده به این بخش ها 100 درصدی نبوده و این خسارت ها بین 10 تا 40 درصد پیش بینی می شود.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: اکنون به دلیل وضعیت نامناسب مزارع و مانداب های حاصل از وقوع سیل امکان تردد در بعضی از مزارع و باغ های استان مرکزی امکان پذیر نبوده و برآورد دقیق خسارات این بخش ها تا 2 هفته آینده توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشخص و اعلام می شود.
آل طاها مزایای سیل در استان مرکزی را بیشتر از خسارت های آن دانست و خاطر نشان کرد: جاری شدن سیلاب علاوه بر تامین املاح و مواد مغذی اراضی کشاورزی نقش مهمی در تامین آب مورد نیاز سفره های زیر زمینی و تغذیه چاه ها و قنوات کشاورزی دارد.
وی ادامه داد: تغذیه تالاب و آبگیرهای استان مرکزی از جمله تالاب میقان اراک که به دلیل خشکسالی های اخیر با مشکلاتی مواجه شده بود، از دیگر مزایای جاری شدن سیل در استان به شمار می رود.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: با تغذیه تالاب ها و آبگیرها علاوه بر اینکه زمینه مهاجرت پرندگان و تولیدمثل این پرندگان در این تالاب ها فراهم می شود، کود این پرندگان زمینه رشد گیاهان و جلوگیری از ریزگردها را برای شهرستان های مختلف استان به همراه دارد.
آل طاها یاد آور شد: سرمازدگی سال گذشته 6 هزار میلیارد ریال به محصولات کشاورزی استان مرکزی خسارت وارد کرد و 100 درصد درختان میوه در برخی از شهرستان های استان را نابود کرد.
وی ادامه داد: خسارت سیلاب امسال سه هزار و 500 میلیارد ریال بین 10 تا 40 درصد از محصولات کشاورزی استان مرکزی برآورد می شود و خطر ریزگردها و کم آبی که بر اساس برخی پیش بینی ها عامل بعضی از مشکلات در سال های آینده در کشور و استان بود را از بین برده است.
رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به وقوع برخی بحران های طبیعی از جمله خشکسالی، تندباد و سیلاب هر ساله در استان، نیاز است فعالان بخش کشاورزی و دامپروری برای جبران خسارت ها و جلوگیری از بروز مشکل بیمه محصولات خود را در دستور کار قرار دهند.
استاندار مرکزی ذخیره سازی چهار میلیارد متر مکعب آب در استان را ارمغان بارش های اخیر دانست و گفت: 300 میلیون متر مکعب از این حجم پشت سدها و بندهای مختلف ذخیره شده است.
سید« علی آقازاده » افزود: ذخیره سازی این میزان آب های سطحی در پشت سدها استان برای نخستین بار در مدت 30 سال گذشته حاصل شده است.
وی ادامه داد: حجم تمامی سدهای استان مرکزی در پی بارندگی های اخیر پر شده و سد ساوه نیز پس از سالها سرریز کرد.
استاندار مرکزی ادامه داد: 250 میلیون متر مکعب با سرریز شدن سد ساوه برای نخستین بار در مدت 30 سال گذشته پشت این سد ذخیره سازی می شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: 100 درصد ظرفیت های سازه های آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری این استان آبگیری شده است.
« رضا عظیمی » افزود: 12 هزار و 700 سد، آبگیر سنگی، ملاتی و خشکه چین با ظرفیت 100 میلیون مترمکعب برای کنترل رواناب های سطحی در هربار بارش استان مرکزی وجود دارد که در روزهای گذشته 80 میلیون متر مکعب رواناب توسط این سازه ها کنترل و تغذیه شده است.
وی ادامه داد: با کنترل این میزان رواناب اکنون تمامی سازهای آبخیزداری استان مرکزی سرریز کرده اند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با یادآوری خسارت های جاری شدن سیلاب در برخی شهرستان های استان گفت: 2 بند « دپویی» که دهه 60 در شهرستان کمیجان ایجاد شده بود، تخریب و نیازمند بازسازی هستند.
عظیمی خاطر نشان کرد: در راستای مقابله سیلاب سال گذشته فعالیت های آبخیزداری در 31 حوزه آبخیز استان مرکزی انجام و چهار بند خاکی، یک مورد سنگ و ملات، 80 مورد گابیون بندی ایجاد و 2 مورد بند خاکی نیز بازسازی شد.
وی ادامه داد: با اجرای این عملیات ها 800 هزار متر مکعب به ظرفیت های آبخیزداری استان مرکزی افزوده شد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از اختصاص 400 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری در سال جاری به این استان خبر داد و گفت: با تختصیص این اعتبارات بقیه طرح های آبخیزداری برای مقابله با سیلاب در سطح 31 حوزه آبخیزداری استان اجرایی می شود.
عظیمی افزود: با توجه به اجرای طرح های آبخیزداری در سرشاخه رودخانه ها، ایجاد این سازه ها نقش مهمی در کاهش سرعت رواناب ها داشته و با ذخیرسازی رسوبات نقش مهمی در کاهش قدرت حمل و تخریب رواناب ها برعهده دارند.
وی یاد آور شد: با وجود بارندگی 70 میلیمتری در شهرستان اراک، ایجاد سازه های آبخیزداری در دره گردو و حوزه قره کهریز رواناب های این منطقه را کنترل و مانع از بروز تخریب در سطح این شهرستان شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: سیل به واحدهای پرورش دام، طیور و آبزیان این استان 80 میلیارد ریال خسارت وارد کرد.
دکتر«محسن شانقی» افزود: 365 راس دام سبک به ارزش هفت میلیارد و 300 میلیون ریال در 64 واحد دامداری استان مرکزی در شهرستان های خمین، فراهان، تفرش، آشتیان، کمیجان، خنداب و شازند در سیل اخیر تلف شدند.
وی ادامه داد: 9 راس دام سنگین نیز به ارزش یک میلیارد و 80 میلیون ریال در 2 واحد دامداری در شهرستان های فراهان و کمیجان تلف شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: جاری شدن سیل در این استان 150 میلیون ریال به 2 واحد طیور بومی در شهرستان کمیجان خسارت وارد کرده و 380 قطعه طیور در این مرغداری ها تلف شدند.
دکتر شانقی افزود: جاری شدن سیل 71 میلیارد ریال به 6 واحد پرورش آبزیان در شهرستان های خمین، خنداب، اراک و فراهان وخسارت وارد کرد و 906 هزار قطعه انواع آبزیان نیز در این واحدها تلف شدند.
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 40 ابنیه و ساختمان پرورش دام و آبزیان در شهرستان های کمیجان، آشتیان و خمین نیز تخریب شد.
وی ادامه داد: 12 کندوی عسل به ارزش 20 میلیون ریال نیز در یک واحد زنبورستان شهرستان اراک نیز در سیل اخیر دچار خسارت شد.
مدیر شعب بانک کشاورزی در استان مرکزی نیز گفت: 37 هزار و 835 هکتار از اراضی زراعی این استان در سال زراعی 97-98 در قالب 2 هزار و 660 فقره بیمه نامه تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است تا در صورت بروز خسارت از مزایای بیمه محصولات کشاورزی بهره مند شوند.
«مسعود رضایی» افزود: هفت هزار و 656 هکتار از باغات کشاورزی استان مرکزی نیز در این مدت در قالب چهار هزار و 418 فقره بیمه نامه تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند.
وی ادامه داد: یک هزار و 800 فقره بیمه نامه محصولات کشاورزی در سال زراعی 97-98 برای پوشش بیمه ای 39 هزار و 715 راس دام سبک و سنگین در استان مرکزی صادر شده است.
مدیر شعب بانک کشاورزی در استان مرکزی خاطر نشان کرد: 16 میلیون قطعه طیور استان نیز در این مدت در 800 واحد مرغداری و مراکز پرورش طیور تحت پوشش بیمه قرار دارند.
صندوق بیمه محصولات کشاورزی 153محصول کشاورزی تحت پوشش قرار می دهد.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع یک و هشت دهم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
19 درصد مساحت استان مرکزی را اراضی کشاورزی و 57 درصد آن را اراضی مرتعی تشکیل داده است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
استان مرکزی با 12 شهرستان و یک هزار و 539 روستا، دارای 899 واحد پرورش طیور، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
گزارش از: مهدی عظیمی
1955/3075

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا