ذخیره بندهای خاکی دامغان یک میلیون مترمکعب افزایش یافت


ذخیره بندهای خاکی دامغان یک میلیون مترمکعب افزایش یافت

سمنان- ایرنا- سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: ذخیره بندهای خاکی این شهرستان از ابتدای سال 98 تا کنون به دلیل بارش های فراوان، بیش از یک میلیون متر مکعب افزایش یافت.

علی اکبر عباسی راد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: شهرستان دامغان با احتساب سازه های بندی، دارای 40 بند خاکی است که ذخیره این بندهای خاکی در بارش های سال 98 تا کنون بیش از یک میلیون متر مکعب افزایش یافت.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان ادامه داد: بندهای خاکی این شهرستان در سیلاب های اخیر، به میزان هفت میلیارد ریال دچار خسارت شد، طرح های آبخیزداری دامغان با وجود این بندها تا حجم قابل توجهی از خسارت های سیلاب را مهار کرد.
عباسی راد تصریح کرد: احداث بند خاکی روستای مهماندوست با ظرفیت 30 هزار متر مکعب با صرف اعتبار بیش از 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در دست اجرا است که تا تابستان 98 به بهره برداری می رسد.
وی افزود: هدف از احداث بندهای خاکی، ذخیره سازی آب برای مصرف در بخش کشاورزی و باغداری است که با مشارکت بخش خصوصی ایجاد می شود.
عباسی راد اظهار داشت: ذخیره سازی آب، افزایش پوشش گیاهی، تولید علوفه، جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره‌ آب‌های زیرزمینی از فواید ایجاد بندهای خاکی است.
وی ادامه داد: در سال گذشته 15 بند سنگ و ملات در منطقه کلاته رودبار دامغان با حجم ذخیره 21 هزار متر مکعب آب احداث‌ شده است.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان خاطر نشان کرد: در سال جاری، احداث پنج بند خاکی در دستور کار قرار دارد که نیازمند 20 میلیارد ریال اعتبار است.
به گزارش ایرنا، شهرستان دامغان دارای یک میلیون و 489 هزار و 692 هکتار اراضی ملی است که تاکنون برای 98 درصد از آن در این شهرستان سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.
744 هزار و 765 هکتار از اراضی دامغان در حوضه های آبخیز و 121 هزار و 991 هکتار در حوضه آبخیز سد دامغان است.
شهرستان دامغان در فاصله 115 کیلومتری شرق مرکز استان سمنان و بیش از 94 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 21 هزار نفر جمعیت در روستاها ساکن هستند.
9856/6103

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته