ساختار مردسالار دست نمایندگان زن مجلس را بسته است


ساختار مردسالار دست نمایندگان زن مجلس را بسته است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در آینده نوادگان ما تعجب می کنند بانوان ایران در مجلس چقدر تلاش کردند که «دختر 9 ساله ازدواج نکند» یا «حق حضور بیشتر در مجلس» را دارا باشند، این مسائل عقلی و منطقی درخواست زیادی نیست، اما امروز خیلی از افراد برای محقق نشدن آنها تلاش می کنند.

پروانه سلحشور در گفت و گو باخبرنگار ایمنا اظهار کرد: زنان نماینده از ابتدای مجلس دهم تصمیم داشتند طرحی با هدف گسترش مشارکت بانوان در جامعه مطرح کنند، زیرا نقشی که در حال حاضر در ساختار سیاسی ایران برای زنان در نظر گرفته شده قابل ملاحظه و چشمگیر نیست.

وی افزود: با مطرح شدن بحث استانی شدن انتخابات، فضای مطلوبی برای تحقق این طرح ایجاد شد؛ در لایحه ای که دولت با عنوان استانی شدن انتخابات به مجلس ارائه کرد، سهمی برای بانوان در مجلس شورای اسلامی نیز در نظر گرفته شد.

ظاهر برخی نمایندگان با عمل آنها متفاوت است

سلحشور تصریح کرد:با این وجود طرح ما با پیشنهاد دولت متفاوت بود؛ در طرح ما با مشورت بانوان مجلس بنا بر آن شد که پیشنهاد دهیم در طرح استانی شدن انتخابات، استان هایی که بیش از ۶ کرسی نمایندگی دارند، حداقل یک ششم این کرسی ها به زنان اختصاص پیدا کند، که البته در ابتدا به دلیل وجود برخی ابهامات، این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ارجاع شد تا از آن رفع ابهام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طرح ما دو پیشنهاد ارائه شده بود، اما در فرایند بررسی در کمیسیون یکی از پیشنهادات حذف شد و پیشنهاد دیگر که استان هایی که بیش از ۶ کرسی نمایندگی دارا هستند، شامل این طرح شوند، به صحن مجلس رسید.

وی افزود: در گفت‌و گو هایی که با نمایندگان مرد داشتیم به این طرح خوش بین بودند، فضای مجلس نیز در مدت رای گیری به گونه ای بود که تصور میشد این طرح با رای بالا به تصویب می رسد، اما در نهایت پیشنهاد اختصاص حداقل یک ششم فهرست‌های انتخاباتی به زنان در حوزه‌های انتخابیه بالای شش کرسی نمایندگی با تنها ۷۹ رای موافق و پیشنهاد دیگر که بر اساس آن در حوزه‌های دارای سه کرسی نمایندگی، یک نفر از فهرست انتخاباتی باید به زنان اختصاص یابد، با کسب تنها ۷۶ رای موافق ناکام ماندند و این نتایج نشان می دهد که ظاهر نمایندگان با عمل آنها متفاوت است.

سلحشور تصریح کرد:در حالی که کمیسیون مرتبط این طرح را تایید و دولت هم رضایت خود را از آن اعلام کرده بود، باز هم نمایندگانی که به فعالیت کارشناسی شده اعتقاد دارند به آن رای مثبت ندادند.

مردان همچنان حضور زنان در عرصه قدرت را برنمی‌تابند

نماینده مردم تهران تأکید کرد: قضیه این است که مردان همچنان حضور زنان در عرصه قدرت را برنمی‌تابند و خودشان هم به این موضوع واقف نیستند و این مسأله مشکلات بسیاری ایجاد می کند؛ تحقیقات نشان می دهد که زنان ایران در صورتی که به آنها میدان داده شود، می توانند نقش بسیار پر رنگی در اقتصاد کشور ایفا کنند؛ اما متأسفانه در حال حاضر مشاهده می کنیم دختران ایرانی به درجات عالی از علم می رسند، اما عرصه اشتغال برای آنها بسته است.

سلحشوری با بیان اینکه برخی منتقدان به نمایندگان زن مجلس می گویند شما در ارائه طرح های مفید به مجلس موفق نبوده اید و این نشان از ناتوانی زنان در مجلس دارد، گفت: مسئله اینجاست که مسائلی که در این مدت توسط بانوان مجلس مطرح شده به هیچ وجه در گذشته مطرح نبوده، ما در طرح‌هایی که به مجلس پیشنهاد دادیم مطالباتی را مد نظر قرار دادیم که جامعه پیش از این از آنها برخوردار نبود و خواستار تحقق این حق و حقوق بودند، اما متأسفانه این ساختار مردسالارانه موجود به بانوان مجلس اجازه نمی دهند پیشنهادات خود را به سرانجام رسانند.

نوادگانمان تعجب می کنند ما برای چه مسائلی جنگیدیم

سلحشور ادامه داد: مدتی پیش مباحثی از قبیل شفافیت آرا مطرح شد؛ من از مردم میخواهم که در مورد رای نمایندگان خود به این موضوع و این طرح شفافیت را خواستار شوند، زیرا جدای از ۳۰ نماینده تهران که موافق این طرح بودند حدود ۱۴ رای هم مختص بانوان مجلس بود که ۸ نفر از بانوان مختص به استان تهران هستند؛ یعنی حدود ۴۰ رای نمایندگان مشخص است، اما افرادی که رای مخالف دادند قبل از رای گیری تظاهر به موافقت با این طرح می کردند و حال باید پاسخگوی رای منفی خود به این طرح مهم و تاثیرگذار که در جهت توسعه پایدار است، باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چند این طرح در هفته گذشته متوقف شد، اما قطعا این تلاش و پویایی بانوان ادامه پیدا خواهد کرد و روزی فرا خواهد رسید نوادگان ما تعجب می کنند بانوان ایران در مجلس چقدر تلاش کردند که دختر نه ساله ازدواج نکند یا حتی حق حضور بیشتر در مجلس را دارا باشند، این مسائل عقلی و منطقی درخواست زیادی نیست، اما امروز خیلی از افراد برای محقق نشدن آنها تکاپو های فراوانی انجام می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی