غفلت از واقعیت‌ها چرا؟


غفلت از واقعیت‌ها چرا؟

شفقنا- روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت، یکی از موضوعاتی که با جاری شدن سیل در کشور مطرح شده و هنوز هم مورد بحث و جدال است، کمک‌رسانی‌های خارجی به سیل‌زدگان است. به این موضوع، از چند منظر می‌توان پرداخت. اقدامات دولت‌ها یکی از نکاتی است که می‌تواند مورد توجه باشد. در خبرها آمده است که چندین دولت […]

غفلت از واقعیت‌ها چرا؟

شفقنا- روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود نوشت، یکی از موضوعاتی که با جاری شدن سیل در کشور مطرح شده و هنوز هم مورد بحث و جدال است، کمک‌رسانی‌های خارجی به سیل‌زدگان است. به این موضوع، از چند منظر می‌توان پرداخت.
اقدامات دولت‌ها یکی از نکاتی است که می‌تواند مورد توجه باشد. در خبرها آمده است که چندین دولت با ارسال کمک‌هائی از اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان و تحویل آنها به هلال‌احمر کشورمان در کمک‌رسانی شرکت کرده‌اند. این اقدام، با توجه به اینکه هلال احمر در هر کشوری، چه با همین نام و چه با نام صلیب‌سرخ، فارغ از روابط سیاسی کشورها خود را موظف به کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان می‌داند، بطور طبیعی قابل قبول و پذیرش است. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران از هر کشوری که دارای دولت مشروع و هویت قانونی باشد، می‌تواند کمک‌های انسان‌دوستانه در حوادث طبیعی از قبیل زلزله، طوفان و سیل را بپذیرد و تنها از کشورهائی که اصل موجودیت آنها را به رسمیت نمی‌شناسد، چیزی نمی‌پذیرد.
منظر دوم، کمک‌های مجامع بین‌المللی و موسسات خیریه جهانی است. این مجامع و موسسات هم می‌توانند به حادثه‌دیدگان کشورمان از طریق هلال‌احمر کمک نمایند به این شرط که وابسته به یک دولت نامشروع یا یک مجموعه تبهکار از قبیل صهیونیسم بین‌المللی یا گروه‌های تروریستی نباشند.
منظر سوم، گروه‌ها و موسسات و مجامع خیریه در کشورهای مختلف هستند که فارغ از دولت‌ها مایل هستند به حادثه‌دیدگان کمک کنند. این گروه‌ها و موسسات و مجامع نیز در صورتی که هیچ وابستگی به دولت‌های نامشروع یا مجموعه‌های تبهکار نداشته باشند می‌توانند اقدام به ارسال کمک نمایند و پذیرش آن توسط جمهوری اسلامی ایران نیز بلامانع است.
چهارمین منظر به افراد متمکن و اهل خیر خارج از کشور مربوط می‌شود. این افراد هم در صورتی که ثروت خود را از راه‌های نامشروع به دست نیاورده باشند یا به دولت‌ها و مجموعه‌های تبهکار و تروریستی وابسته نباشند، می‌توانند کمک نمایند و دریافت کمک از آنها برای جمهوری اسلامی ایران منعی ندارد.
این روزها افراد معدودی در کشورمان درباره ارسال کمک‌هائی توسط حشدالشعبی عراق برای سیل‌زدگان و آمدن بعضی از سران این نیروی مردمی عراقی نکاتی را مطرح کرده‌اند که با توجه به جایگاه مشخص این نیرو، مطرح کردن چنین نکاتی جای تعجب دارد. این افراد بدون آنکه دلیل روشنی برای ایراد و اعتراض خود داشته باشند، صرفا بر غیردولتی بودن حشدالشعبی و سم‌پاشی‌هائی که علیه آن شده تکیه کرده و این اقدام را نادرست قلمداد نموده‌اند. افرادی نیز با توجه به اقدامات مسلحانه این نیرو در مقابله با داعش آن را یک نیروی مسلح خارجی دانسته و کمک‌رسانی چنین نیروئی را غیرقابل قبول دانسته‌اند.
هرچند اظهارنظر درباره مسائل و موضوعات مختلف برای عموم آزاد است و نمی‌توان کسانی را که به اقدام حشدالشعبی در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان اعتراض دارند محکوم کرد، ولی لازم است واقعیت‌هائی به آنها گوشزد شود تا در اظهارنظرها دقیق‌تر عمل کنند.
نکته اول اینست که در هیچ قانون یا منشور و یا دستورالعملی مقرر نشده است که یک نیروی مسلح خارجی نمی‌تواند به حادثه‌دیدگان کشور ما کمک کند. حتی اگر ارتش عراق یا هر کشور دیگر، با موافقت دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام به کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان کشورمان نماید منعی وجود ندارد. بنابراین، اعتراض به اقدام حشدالشعبی بی‌مورد است.
نکته دوم اینکه حشدالشعبی یک نیروی مردمی باسابقه و عملکردی درخشان و کاملاً مثبت در مبارزه با داعش و تروریست‌های تکفیری است و از این جهت باید از آن تجلیل و تقدیر و از همراهی و همیاری آن با مردم ایران استقبال کرد.
نکته سوم اینکه توصیه اکید اسلام به اتحاد و همبستگی میان مسلمانان محدود به یک ملت و محصور در مرزهای یک کشور نیست. مردم کشورهای مختلف به‌ویژه اسلامی در قالب مجموعه‌هائی با رعایت ضوابطی که از چند منظر در آغاز همین مقاله یادآوری شد می‌توانند اقدام به کمک‌رسانی نمایند و این از زیباترین جلوه‌های اتحاد و همبستگی موردنظر اسلام است.
و آخرین نکته اینکه اعتراض به ورود کمک‌های حشدالشعبی، ابتدا از رضا پهلوی و پایگاه خبری العربیه وابسته به آل‌سعود و رسانه‌های صهیونیستی شروع شد. آنها حشدالشعبی را یک گروه تروریستی معرفی کردند در حالی که همه می‌دانند خود اینان تروریست هستند و افتخار حشدالشعبی اینست که با تروریست‌ها مبارزه کرده و پیروز شده است. بنابراین، اعتراض به کمک‌رسانی حشدالشعبی به سیل‌زدگان کشورمان، نوعی غفلت از واقعیت‌هائی است که در منطقه در جریان است.
دشمنان ملت‌های منطقه از اینکه حشدالشعبی یکی از عوامل تاثیرگذار در شکست خوردن داعش و تروریست‌های تکفیری در عراق است، عصبانی هستند و این عصبانیت را هر جا و به هر شکل که بتوانند نشان می‌دهند. ما نباید از این واقعیت غفلت کنیم و ناخودآگاه سخنی بگوئیم که خواست دشمنان ملت‌های منطقه را تامین می‌کند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز