10 خوراکی مفید برای سلامت چشم


10 خوراکی مفید برای سلامت چشم افراد اغلب بر این باور هستند که کاهش بینایی نتیجه اجتناب‌ناپذیرِ پیری یا فشار بیش از حد به چشم است. اما حقیقت این است که یک سبک زندگی سالم می‌تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری‌های چشم را کاهش دهد. یکی از اصول‌های داشتن یک شیوه زندگی سالم مربوط می‎شود به مسائل تغذیه. خوراکی‌های مختلفی وجود دارند که در سلامت...

۱۰ خوراکی مفید برای سلامت چشم

افراد اغلب بر این باور هستند که کاهش بینایی نتیجه اجتناب‌ناپذیرِ پیری یا فشار بیش از حد به چشم است. اما حقیقت این است که یک سبک زندگی سالم می‌تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری‌های چشم را کاهش دهد. یکی از اصول‌های داشتن یک شیوه زندگی سالم مربوط می‎شود به مسائل تغذیه. خوراکی‌های مختلفی وجود دارند که در سلامت چشم موثر هستند. در این مقاله خوراکی های مفید برای چشم را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

خوراکی های مفید برای چشم

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

روژان: یک مطالعه از بیماران مبتلا به بیماری چشم در ارتباط با سن (AREDS) که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، حاکی از آن بود که روی، مس، ویتامین ث، ویتامین E و بتاکاروتن ممکن است خطر عوارض مربوط به سن در سلامت چشم را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

این مطالعه در سال ۲۰۱۳ برای آزمایش نسخه‌های مختلفِ فرمول اصلی به روز و دچار تغییر شد. این تغییرات با اضافه شدنِ اسید چرب امگا۳، زاکسانتین، لووتیان و بتاکاروتن همراه بود. در این مطالعه محققان دریافتند که اضافه شدن این ترکیبات ممکن است در سلامت چشم موثر باشند.

مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شده و نتیجه‌ی آن مبنی بر این بوده است که اسیدهای چرب امگا۳ (ازجمله DHA) مس، لوتئین و زآگزانتین برای حفظ سلامت چشم ضروری هستند.

در این مقاله خوراکی های مفید برای چشم را معرفی می‌کنیم. همچنین درباره نکات دیگر برای چشم سالم و علائم هشدار دهنده سلامت چشم بحث می‌کنیم.

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

۱۰ مورد از خوراکی های مفید برای چشم

سازمان‌هایی از جمله انجمن بینایی آمریکا و آکادمی چشم‌پزشکان آمریکا مدام در گزارش‌های خود در مورد AREDS، مواد غذایی زیر را برای سلامت چشم پیشنهاد می‌کنند.

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

ماهی برای سلامت چشم:

همانطور که گفته شد امگا۳ برای سلامت چشم بسیار مفید است و بسیاری از ماهی‌ها منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. ماهی‌های چرب، ماهی هستند که در روده و بافت بدن خود چربی دارند. بنابراین خوردن آن‌ها سطوح بالاتری از چربی امگا ۳ را تامین می‌کند. ماهی هایی که دارای سطوح بالا و مفیدی از امگا ۳ هستند عبارتند از:

ماهی تن سالمون قزل آلا ساردین شاه‌ماهی

برخی مطالعات نشان داده‌اند که روغن ماهی می‌تواند خشکی چشم، ازجمله خشکی چشم ناشی از کار زیاد با کامپیوتر را از بین ببرد.

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

آجیل و حبوبات

دو نوع دیگر از خوارکی های مفید برای چشم که در سلامتی آن موثر هستند، آجیل و حبوبات می‌باشند. آجیل نیز سرشار از اسیده‌ای چرب امگا ۳ است. همچنین آجیل شامل سطح بالایی از ویتامین E است که می‌تواند چشم را از آسیب‌های ناشی از سن محافظت کند. آجیل و حبوباتی که برای سلامت چشم مفید هستند عبارتند از:

گردو آجیل برزیلی بادام هندی بادام زمینی عدس

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

دانه‌ها هم برای چشم مفید هستند:

مانند آجیل و حبوبات، دانه‌ها نیز دارای منابع بالایی از امگا ۳ و ویتامین E هستند. برخی دانه‌های سرشار از امگا۳ عبارتند از:

دانه‌ی چیا تخم کتان شاه‌دانه

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

مرکبات برای چشم:

مرکبات یکی از منابع غنی از وتامین ث هستند. درست مانند ویتامین E این ویتامین نیز یک آنتی‌اکسیدان بوده و توسط انجمن چشم پزشکان آمریکا برای مراقبت از آسیب‌های چشمی مرتبط با سن، توصیه می‌شود. میوه‌های مرکبات غنی از ویتامین C عبارتند از:

لیمو پرتقال گریپ فروت

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

سبزیجات برگ سبز:

یکی دیگر از خوراکی های مفید برای چشم سبزیجات برگ سبز است چرا که سبزیجات سبز برگ دارای مقادیر غنی از لوتئین و زاکسنتین هستند. همچنین این مواد غذایی منبع خوبی از ویتامین C هستند. این سبزیجات عبارتنداز:

اسفناج کلم کیل کولارد سبز

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

هویج یک خوراکی مفید برای چشم:

هویج سرشار از ویتامین A و بتا کاروتن است. بتاکاروتن ماده‌ای است باعث رنگ نارنجی هویج می‌شود. ویتامین A نیز نقش مهمی در خصوص بینایی ایفا می‌کند. تحقیقات روی نقش بتاکاروتن در بینایی نتیجه‌های مختلفی داشته است. چیزی که مشخص است این است که بدن برای ساخت ویتامین A به بتاکاروتن نیاز دارد.

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

سیب زمینی شیرین

مثل هویج، سیب زمینی شیرین نیز غنی از بتا کاروتن است. به علاوه آن‌ها منبع خوبی از ویتامین E هستند.

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

گوشت گاو مفید برای چشم:

گوشت گاو غنی از روی بوده و با سلامت چشم در دراز مدت مرتبط است. روی می‌تواند به تاخیر در کاهش بینایی با بالارفتن سن و تباهی لکه‌ی زرد کمک کند. چشم خود شامل سطوح بالایی از روی، به خصوص در شبکیه و بافت آوندی که محیط بر شبکیه چشم است. گوشت‌هایی مانند سینه‌ی مرغ هم حاوی روی هستند، اما مقدار روی آن در مقایسه با گوشت گاو کمتر است.

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

تخم مرغ

تخم‌مرغ منبع عالی لوتئین و زآگزانتین است که می‌تواند خطر اختلال بینایی مرتبط با سن را کاهش دهد. همچنین تخم مرغ منابع خوبی از ویتامین C،E و وری هستند.

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

آب برای چشم مفید است:

ممکن است زیاد تعجب آور نباشد که یک مایع ضروری برای زندگی برای سلامت چشم نیز ضروری است. نوشیدن مقدار فراوان آب می‌تواند نشانه‌های خشکی چشم را کاهش دهد.

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

مصرف روزانه‌ی توصیه شده

مصرف روزانه خوراکی های مفید برای چشم بر اساس توصیه انجمن چشم پزشکان آمریکا و به‌منظور کُندشدن سرعت پیشرفت بیماری چشم طبق لیست زیر است:

۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C؛ ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین E ۱۰ میلی‌گرم لوتئین ۲ میلی‌گرم ز‌اگزانتین ۸۰ میلی‌گرم اکسید روی ۲ میلی‌گرم اکسید مس

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

سایر نکات بهداشتی در مورد سلامت چشم:

با توجه به گزارش AAO، استراتژی‌های زیر می‌توانند به سلامت چشم کمک کنند:

در خارج از خانه از عینک آفتابی استفاده کنید. چرا که آفتاب بیش از حد می‌تواند منجر به آب مروارید شود. سیگار را ترک کنید. معاینه‌ی منظم چشم به‌ویژه اگر سابقه‌ی خانوادگی بیماری‌های چشمی دارید. در صورت کار با تحریک‌کننده‌های چشم و مواد شیمیایی خطرناک از محافظ چشم استفاده کنید. اگر از لنز استفاده می‌کنید، قبل از تماس دست با لنز، دستان خود را به خوبی بشویید. حتما از لنز چشم برای دوره‌های کوتاهی و به توصیه پزشک استفاده کنید. در هنگام کار با کامپیوتر از چشم خود محافظت کنید. نشانه‌های احتمالی که ممکن است فرد دچار مشکل بینایی شود عبارتند از: تغییرات مکرر در وضوح بینایی دیدن تصاویر درهم دیدن تصاویر شناور یا برق ناگهانی در زمینه‌ی دید کاهش دید پیرامونی

دیابت یکی از عوامل اصلی نابینایی است. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند باید قند خون را مرتب کنترل کنند و داروهایشان را به درستی مصرف کنند. این افراد باید مصرف کربوهیدرات را کنترل کنند و غذاهایی با مقدار کم گلایسمی مصرف کنند.

درمان سریع مشکلات سلامتی چشم می‌تواند مانع از بدتر شدن آن شود. بنابراین افرادی که متوجه تغییرات در بینایی‌شان می‌شوند، باید به اپتومتریست یا چشم‌پزشک مراجعه کنند تا معاینه‌ شوند و مشکلات احتمالی بینایی‌شان را تشخیص بدهند.

برگرفته شده از: medicalnewstoday.com

منبع

شاید دیگر مطالب
روژان را هم دوست داشته باشید

10 خوراکی مفید برای سلامت چشم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح