شبِ عید، کمی پایین‌تر از مرکزِ پایتخت، شهر در قرق سینما


شبِ عید، کمی پایین‌تر از مرکزِ پایتخت، شهر در قرق سینما

تهران - ایرنا - دیروز شنبه وقتی شهر در خلوتیِ محسوسی از بین التعطیلین قرار داشت، وقتی هنوز بوی عیدِ نیمه شعبان خیلی نمی‌آ‌مد، کمی پایین‌تر از مرکزِ پایتخت، شهر در قرق سینما بود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، این روزها خبر‌ها زیاد از تقاطع جمهوری و حافظ شنیده می‌شود. البته این بار صحبت از تغییر قیمت گوشی‌های موبایل نیست. چون چارسو فقط برای موبایل نیست. چندسالی‌ست همین حوالی اردیبهشت که می‌شود سینما بار و بندیل خود را جمع می کند می‌آید اینجا. چارسو. جشنواره جهانی فیلم فجر.
دیروز وقتی شمال شهر و اتوبال‌های پایتخت خلوتی محسوسی را پشت سر می‌گذاشت، خارجی‌ها و ایرانی‌ها گوش تا گوش، چارسو را دوره کرده بودند. وقتی نمایش فیلم‌ها شروع می‌شد برای چند دقیقه‌ای می‌شد راحت از این طرف چارسو رفت آن طرف. فیلم که تمام می‌شد همه جا شلوغ می‌شد، دوباره.
دیروز هم چون امروز تعطیل بود، جشنواره تا شب شلوغ ماند. اصلا انگار نمی‌خواست خلوت شود. حالا البته حضور سرپرست سازمان سینمایی هم بی‌تاثیر نبود. وقتی حوالی 9 شب آمد. اول رفت گذرسینما. همان خیابان برادران مظفر که سنگ فرش شده و کلی برنامه دیدنی برای این چند روز جشنواره جهانی برایش ترتیب داده‌اند.
آقای انتظامی بعد هم آمد به چارسو. در جمع ما خبرنگاران هم باز خیلی کوتاه حرف زد. مثل همه این چند مدت مدیریتش بر سینما. وقتی باز هم از او پرسیدیدم که ماندنی هستی در سینما یا نه؟ گفت که سینماگران من را بپسندند، در سینما می‌ما‌نم. خب حرف درستی بود دیگر.
شنبه اما یک نشست خبری هم برای ما برگزار شد. لوکا بیگاتزی فیلمبردار مطرح ایتالیایی. همان که با مرحوم عباس کیارستمی در پروژه ساخت فیلم «کپی برابر اصل» همکاری داشته. کلی از زمان نشست او هم رفت سمت خاطراتش از عباس آقای سینما.
دیروز اما برخلاف روز دوم جشنواره چند باری صف‌ نسبتا طولانی رویت شد، برای دیدن فیلم‌ها. مثلا محصول مشترک ایران و فرانسه. نه منظورمان پژو معروف این سال‌ها نیست. این بار ما با فرانسوی‌ها «زغال» مشترک تولید کردیم. فیلم جذابی بود. حداقل از پژو خوبتر. بعد هم «بی‌حسی موضعی»، که آن هم کلی آدم برای دیدنش جمع شده بودند.
فیلم آقای دبیر هم دم دم‌های غروب در بازار نمایش داده شد. «قصر شیرین» آخرین کارگردانی رضا میرکریمی که وسط خلوتی چند ماهه بین دو جشنواره جهانی آن را ساخته. خیلی شلوغ نشد.
اما سومین روز هم جشنواره یک مهمان دولتی داشت. معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور. خانم ابتکار که خودش هم آن وقت‌هایی که رئیس محیط زیست بود جشنواره‌ای سینمایی راه اندازی کرد. جشنواره فیلم سبز. یعنی خلاصه دستی در سینما داشت یک زمانی. به تماشای «زن مبارز» نشست. بعد هم نقبی به سیاست زد و گفت که دشمنان با تروریست خواندن نیروی نظامی ما نمی‌توانند مقاومت مردم ایران را بشکنند.
اما بعد از سفیر صربستان و وزیرمختار لهستان که جمعه به جشنواره آمدند، دیروز هم جشنواره از سفیر خالی نبود. «لارس نوردروم» آمد. سفیر نروژ. بین خودمان باشد البته، ولی او خیلی سینمایی نبود. حداقل مثل سفیر صربستان و وزیرمختار لهستان سینمای ما را نمی‌شناخت. البته چهره‌ای آرتیستی داشت. مثلا گلزار یا نه بهرام رادان.
دیروز یک آقای دبیر دیگر هم مهمان جشنواره بود. داروغه‌زاده. دبیر دو دوره‌ بخش ملی فیلم فجر. گفت که موافق ادغام جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر نیست. چیزهای دیگری هم گفت و رفت. فیلم دیدنش را ما ندیدم. نمی‌دانم. حالا البته زمزمه‌هایی درباره بازگشتش به تلویزیون هم به گوش می‌رسد. یعنی احتمالا و ظاهرا باید منتظر یک رئیس جدید برای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی‌مان باشیم. خب او علاوه بر دبیری جشنواره رئیس نظارت هم بود در سازمان سینمایی. حالا الله اعلم.
امروز نیمه شعبان است. شب عید. جشنواره کلی برنامه جذاب در گذر سینما دارد. یعنی در خیابان برادران مظفر و سی تیر. اصلا از خیلی قبل‌تر این دو تا خیابان را سنگ فرش کرده اند برای همین کار. کلی فیلم هم نمایش داده خواهد شد. کلی آدم هم به جشنواره می‌آید. ما هم که همیشه هستیم.
فراهنگ**9246**2021**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟