مهمترین مولفه مدیریتی تشخیص اولویت ها است


مهمترین مولفه مدیریتی تشخیص اولویت ها است

بطحایی گفت: در این شرایط آن چیزی که مهترین مولفه مدیریتی است این است که ما از بین مسائل بسیار فراوانی که در برابرمان قرار دارد اولویت ها را خوب تشخیص دهیم و به آن ها بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید محمد بطحایی» امروز (پنجشنبه 29 فروردین) در دیدار با فرهنگیان شهرستان مرودشت، گفت: آموزش و پرورش با انبوهی از مسائل و مشکلات مزمن مواجه است که مربوط به امروز و دیروز و حتی آموزش و پرورش نیست و برای رسیدن به کیفیت باید انبوهی از مسائل و چالش ها را کنار بگذارد تا بتواند به یک کیفیت قابل قبولی دست پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: انبوهی از مسائل و مشکلات در بخش های مختلف وجود دارد که اینها اجازه نمی دهد معلم، مدیر مدرسه، رئیس اداره آموزش و پرورش آن طوری که تشخیص می دهد کار را به جلو ببرد و بتواند در مسیر دلخواه خود حرکت کند.

وی مهمترین مولفه مدیریتی را اولویت گذاری عنوان و بیان کرد: در این شرایط آن چیزی که مهترین مولفه مدیریتی است این است که ما از بین مسائل بسیار فراوانی که در برابرمان قرار دارد اولویت ها را خوب تشخیص دهیم و به آن ها بپردازیم.

بطحایی تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی آموزش و پروش را در اجرای صحیح سند تحول دانست و اظهار کرد: هدف از تدوین سند تحول بنیادین این است که بتواند موانع و مشکلات را برطرف کند، اینکه شرایطی فراهم شود که مشکلات ما اعم از فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، نظام انگیزشی و پرداخت و برنامه های درسی و تربیتی ما یکجا حل شود امکان ندارد و تحقق این امر نیازمند شناسایی تک تک مشکلات و تلاش برای رفع آنها است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مهم ترین مشکلاتی که سند تحول به عنوان یک اولویت برای ما ترسیم کرده، توانایی مدرسه به عنوان یک موجود زنده برای تصمیم گیری در مسائل خود است تا با برخورداری از اختیارات لازم بتواند با داشتن سرمایه انسانی ارزشمند مشکلات خود را حل کند.

وی تمرکز در تصمیم گیری ها در آموزش و پرورش را زیاد دانست و گفت: این تمرکز، خلاقیت و نوآوری مدرسه را برای حل مسائل خود از بین می برد، بسیاری از مسائل آموزشی و پرورشی که با آنها مواجه می شویم و برخورد می کنیم، اگر مدرسه اختیار تصمیم گیری داشته باشد می تواند این مسائل را برطرف کند، همان چیزی که در خیلی از کشورهای دیگر وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: تاکید سند تحول این است که مدرسه روی پای خود بایستد و اینکه بحث مدرسه محوری مطرح می شود یعنی ما به مدرسه با رعایت یک سری شرایط اختیار تصمیم گیری بدهیم و این یکی از مهمترین اولویت های آموزش و پرورش ما در دولت دوازدهم است.

بطحایی یکی از مهمترین ارکان اجرای این سیاست در مدرسه را مدیر مدرسه و گام اول برای مدرسه محوری را کسب شایستگی ها و توانمندی های لازم توسط مدیریت مدرسه دانست و گفت: مدیر مدرسه به عنوان نماینده تام الاختیار برای راهبری برنامه های آموزشی و پرورشی باید دارای شایستگی های کافی باشد و باید مورد سنجش مستمر قرار گیرد تا مسیر شایستگی ها را طی کند.

وی با اشاره به افزایش 20 درصدی اعتبارات تخصیصی از مبلغ 16 هزار میلیارد ریال در نیمه اول سال 97 به رقم 18 هزار میلیارد ریال، بیان کرد: با وجود این تخصیص و با توجه به افزایش هزینه های عمومی، قدرت خرید ما کاهش داشته که خارج از قدرت و اراده ما در وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه این نشست با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه کاری خود، متذکر شد: محل تامین نیروی انسانی برای آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است و برای کاهش این کمبودها تلاش شده تا از حداکثر ظرفیت این دانشگاه استفاده شود.

بطحایی افزایش تعداد دانش آموزان کشور در سه سال آینده را به عنوان یکی از عوامل کمبود نیروی انسانی در این بازه زمانی دانست و افزود: کلاس های ما در مهر 98 بدون معلم نخواهد بود و در همین راستا در اسفند 97 سازمان مدارس برای سال تحصیلی آینده بسته شده و نیازهای کل کشور بررسی و سازو کارهای لازم برای جبران این کمبود ها پیش بینی شده است.

پایان پیام/588

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !