دمپایی در سفر


هنگامی که از دمپایی به عنوان وسیله ای برای سفر یاد می شود، منظور ما لحظاتی است که پاها برای مدت طولانی در کفش بوده و نیاز به استراحت دارند، یا در زمان هایی که در سفر های چندروزه هستید و شب ها (هنگام استراحت) فعالیت سنگینی ندارید، اما یادتان بماند هیچ گاه با دمپایی به فعالیت های طبیعت گردی نپردازید.

هنگامی‌که از دمپایی به‌عنوان وسیله‌ای برای سفر یاد می‌شود، منظور ما لحظاتی است که پاها برای مدت طولانی در کفش بوده و نیاز به استراحت دارند، یا در زمان‌هایی که در سفر‌های چندروزه هستید و شب‌ها (هنگام استراحت) فعالیت سنگینی ندارید، اما یادتان بماند هیچ‌گاه با دمپایی به فعالیت‌های طبیعت‌گردی نپردازید.

مضرات استفاده از دمپایی لا انگشتی

دمپایی‌های لا انگشتی، می‌توانند بیومکانیک پای شما را تغییر دهند. وقتی آن‌ها را به پا می‌کنید، باید انگشتان پاهای‌تان را به هم بفشارید و پای‌تان را با حرکتی پهلو به پهلو که از پاشنه‌ پا شروع‌شده و بعد به سمت خارجی پای‌تان و در آخر به سمت شصت پا منتقل می‌شود، حرکت کنید. این مدل حرکت به قوزک، ساق، زانو و عضلات باسن‌تان استرس وارد می‌کند. اولین علائمی که شاهدش خواهید بود درد وسط ساق پا یا پشت پاشنه‌ پای‌تان است.

دمپایی در سفر

متخصصان می‌گویند:

به اعتقاد دکتر درک اوچای، متخصص پزشکی ورزشی و جراح ارتوپد در آرلینگتون، دمپایی‌های لا انگشتی باید برای استفاده در استخر و یا ساحل محدود شوند. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که مردم این نوع دمپایی را روزانه استفاده می‌کنند یا حتی با آن ورزش می‌کنند!

یک متخصص ارتوپد تأکید کرد: باید نسبت به استفاده از این دمپایی (لا‌انگشتی) هشدار داد؛ چراکه پوشیدن آن‌ها مخصوصاً برای مدت طولانی، ‌باعث التهاب تاندون‌ها و مشکلات دیگر می‌شود. وی تصریح کرد: سازگار شدن پاها با دمپایی لا انگشتی یا صندل فشار زیادی به ماهیچه ساق پا وارد می‌کند. چون پاها در این شرایط تلاش می‌کنند که تعادل فرد را در هنگام راه رفتن با صندل حفظ کنند. این مورد موجب بروز مشکل در ماهیچه‌های ساق پا می‎شود.

دمپایی در سفر

خیس شدن دمپایی

مرطوب شدن محیط داخلی و کناره‌های داخلی دمپایی، شرایط مناسبی برای ایجاد، رشد و تکثیر قارچ‌های پوستی به وجود می‌آورد؛ زیرا قارچ‌ها به محیط‌های تاریک و مرطوب علاقه زیادی دارند و گرما هم باعث افزایش رشد آن‌ها می‌شود. رطوبت داخل دمپایی‌ها، در دو صورت پیش می‌آید؛ تعریق کف پا و نفوذ آب از محیط خارجی (مانند پای خیس) به درون آن‌ها. اگر دمپایی محیطی کمی بسته‌تر داشته باشد و جنس داخل آن به‌گونه‌ای باشد که رطوبت را در خود نگه دارد، مرطوب ماندن پاها در آن می‌تواند باعث پایین آمدن سطح دفاعی پوست پا ‌شود و نفوذ قارچ‌ها به پوست این قسمت از بدن را به حداکثر برساند.

رنگ دمپایی

استفاده از دمپایی‌هایی با رنگ روشن (ترجیحاً سفید) بهتر است؛ زیرا امکان ایجاد حساسیت به رنگ را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد. در مورد جنس دمپایی‌ هم خود فرد باید با توجه به نوع پوست و واکنش‌های آلرژیکش متوجه شود مثلاً به پلاستیک یا چرم حساسیت دارد یا نه و اگر متوجه شد که به جنس دمپایی حساسیت دارد، باید از پوشیدن آن خودداری کند.

نکات استفاده از دمپایی:

1. سعی کنید از دمپایی‌های لاانگشتی استفاده نکنید، از دمپایی‌هایی استفاده کنید که روی آن‌ها بسته باشد.

2. همیشه دمپایی‌های خود را خشک نگه دارید. پای خود را قبل از قرار دادن در دمپایی، خشک کنید.

3. هرگز فعالیت‌های طولانی مدت را با دمپایی انجام ندهید.

4. از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

فراموش‌ نکنید: صندل‌های طبیعت‌گردی با دمپایی لاانگشتی کاملا متفاوت است.

اهمیت پا در میان اعضای بدن آنقدر زیاد است که از قدیم آن را قلب دوم نامیده‌اند. بنابراین در انتخاب کفش، صندل و دمپایی باید نهایت دقت را به کار بریم. در مطالب زیر بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید و نگهداری کفش‌های کوهنوردی چطور صندل طبیعت‌گردی مناسب بخریم؟ اصول گام‌برداری و پیاده‌روی صحیح در کوهنوردی

منبع: آفتاب/ انجمن کلینیک پزشکی



1398/02/01 | کد مطلب: 2510
برچسب‌ها: نکات سفر
دمپایی در سفر
دمپایی در سفر حامد احمدی
دمپایی در سفر

کارشناس ادبیات، کارشناس ارشد گردشگری، علاقمند به سفر و طبیعت


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟