مهدویت و عدالت اجتماعی


مهدویت و عدالت اجتماعی

خرم آباد - ایرنا - نیمه شعبان سالروز ولادت با سعادت حضرت مهدی(عج) نقطه عطفی برای جهان اسلام و به ویژه شیعیان است، زیرا که از همین روز سنگ بنای عصر ظهور و انتظار شکل گرفت.

اگر چه ابعاد نظام حکومتی عصر ظهور تمام وکمال است اما یکی از زیباترین شاخص های ظهور، عدالت اجتماعی جهانی است که به وسیله آن حضرت اقامه می شود؛ همان عدالتی که اولین پیشوای شیعیان جهان در محراب با شهادت خود خط مشی آنرا ترسیم کرد.
امام مهدی (عج) امامی عادل است؛ یعنی از گناه به دور است؛ انسانی کامل است؛ در کسب فضائل و دفع رذایل در درون خویش به تعادل رسیده و حتی از لحاظ جسمی و ظاهری متعادل و زیبا است.
بنا بر گفته کارشناسان مذهبی ؛ تمام خصوصیات جسمی و روحی او که به ما رسیده همه حاکی از یک اعتدال و جذابیت است به اینصورت که بینش او مبتنی بر توحید و عدل ، اراده او اعمال عدالت و قانونی که در اختیار دارد قانونی عادلانه که برگرفته از همان قانون محمدی علوی است.
مردمی که در زمان او هستند عدالت خواه و پشتیبان عدالت و آماده جهاد و فداکاری برای تحقق آن هستند در همین راستا موانع راه عدالت به دست قدرت او برچیده می شود.
اگر چه در جامعه مدرن امروزی بسیاری از ارزش های انسانی فراموش شده است اما بزرگ ترین آسیب اجتماع جهان کنونی نبودن عدالت در تمام ابعاد، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی ، فرهنگی که همان قسط است و عدالت اجتماعی (به معنای اعم) است.
بنا به اعتقادات و روایات متعددی که توسط بزرگان دین بیان شده حکومت جهانی حضرت در عصر ظهور اولین برنامه اش عدالت اجتماعی به معنای عام کلمه و برای همه انسان ها است و این همان شعار مقدس و پیام مهدویت است که باید در مناسک دینی و توسط علمای دین و نخبگان جهانی شود.
در همین خصوص حجت الاسلام والمسلمین هیبت الله هاشمی مدیر بنیاد مهدویت استان لرستان در گفت و گو با ایرنا به بررسی ابعاد معنوی عدالت اجتماعی در عصر ظهور پرداخت.
وی با اشاره به تعریف عدل و عدالت در معانی عرف می گوید: رعایت حقوق دیگران در برابر ظلم وتعدی ،اعطای حق به صاحب حق ،هر چیز را سر جای خود قرار دادن و انجام شایسته امور بهترین شاخص های عدالت هستند.
حجت الاسلام هاشمی با اشاره به اهمیت عدالت اجتماعی در همه جوامع به ویژه جامعه اسلامی به حدیثی از امیر مومنان حضرت علی(ع) اشاره کرد مبنی بر اینکه؛عدالت نگهدارنده مردم است وجامعه و مردمان را چیزی جز عدالت اصلاح نمی کند.
مدیر بنیاد مهدویت در لرستان با تاکید به ویژگی های منحصر به فرد دوران حکومت امام مهدی(عج) که در احادیث و روایات معصومین(علیهم السلام) فراوان ذکر شده افزود: استقرار عدالت اجتماعی در تمام زوایای زندگی جامعه بشری از جمله تقسیم بیت المال، توزیع ثروت های ملی، اصلاح نابسامانی های سیاسی، رفع ظلم اجتماعی و رفع تبعیض از خصوصیات بارز حکومت مهدوی است.
مسئول فرهنگی دانشگاه فرهنگیان لرستان به بعد نظارتی حکومت مهدوی در اجرای عدالت اشاره کرد و گفت: نظارت دقیق به سیستم اقتصادی و اجرایی حکومت برای رفاه و آسایش همگانی برای ساکنان آسمان و زمین فراهم خواهد شد.
وی با تشریح ابعاد مرتبط با عدالت در عصر ظهور اظهار داشت: با حاکمیت نظام عدالت گستر، معضل فقر و محرومیت که حاصل بی عدالیتی و عامل ناهنجاری اجتماعی است برچیده و با ایجاد رفاه و آسایش موعود پدیده های دزدی، تجاوز، بی عفتی، رشوه و اختلاس از بین رفته ،ترس و نگرانی، اظطراب و نا امنی جایش را به محیط صلح، صفا، صمیمیت و امنیت خواهد داد.
اگر چه نیمه شعبان عید بزرگ مسلمین و جهانیان است و یکی از مناسک دینی شیعیان برگزاری جشن و سرور است اما تفکر جهانی مهدویت توام با عقلانیت و مهربانی و عدالت ترسیم شده است.
امید که منتظران به پیروی از نائب عدل آن حضرت زمینه ساز ظهور او شوند تا با نهادینه کردن عدالت بتوان زمان ظهور آن عدل گستر را نزدیک کرد.
1920/6060

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!