استاندار:خطر سیلاب در خوزستان به حداقل رسید


استاندار:خطر سیلاب در خوزستان به حداقل رسید

اهواز- ایرنا- استاندار خوزستان گفت: محور همه تلاش ها در سیلاب اخیر خوزستان کاهش خطر احتمالی آن در همه نقاط بود و در این راه موفق شدیم.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران که با حضور رئیس جمهوری در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار داشت: تلاش ما در مدیریت سیل بر اساس نظام نامه های وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه با هدف کاهش تلفات جانی است.
وی با بیان اینکه اولویت دوم نیز پایداری سدها بوده است عنوان کرد: تلاش شد از این طریق با حفظ تاسیسات و زیرساخت سدها آب مناسبی در سدها نیز ذخیره شود.
نماینده عالی دولت تصریح کرد: اگر خارج از این الزامات اقدامی صورت می گرفت ممکن بود هر اتفاقی رخ دهد و در جریان آن سیل می توانست از کنترل خارج شود و برای پایین دست به شکل بی سابقه ای خسارت ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه اولویت سوم استان مدیریت ریسک بوده است، گفت: در این زمینه نیز تلاش شد تا پایین دست همواره مورد توجه قرار گیرد و رهاسازی به گونه ای باشد که کمترین خسارت زیربنایی و مالی را برای پایین ایجاد کند.
استاندار خوزستان نقش سدها برای جلوگیری از کنترل سیل در استان را ویژه توصیف کرد و گفت: در بهمن ماه سال 1302سه چهارم دشت خوزستان را آب فراگرفت و طبق سوابق که در سال 1342 ثبت شده بیش از سه هزار نفر در سال 1302کشته و تعداد بیشماری از چهارپایان و احشام نیز تلف شده اند.
وی ادامه داد: سیلاب ها در سال های 1307، 1316، 1318، 1328 هر کدام به نوبه خود بدون حضور سدها در استان خسارت زیادی را وارد کرده اند که از میزان خسارات وارد شده اطلاعاتی دقیقی در دست نیست اما در ثبت سوابق یکی از این سیلاب ها آمده است که راه آهن اهواز- خرمشهر بیش از 100 روز مسدود شد.
نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه اگر سدهای استان نبودند واقعا معلوم نبود با توجه به حجم آب وارد شده دچار چه معضلاتی می شدیم، گفت: در دولت های آیت الله رفسنجانی کارهای بزرگی برای استان صورت گرفت و شرایط به وجود آمد که در رنج کمتری قرار بگیرم.
وی گفت: اگر به آمارهای جهانی نگاه کنیم در 10 واقعه طبیعی مرگبار جهان پنج بار آن مربوط به سیلاب است که در قاره آسیا به وقوع پیوسته اند.
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با تاکید بر اینکه حجم سیلی که به خوزستان وارد شده نشان دهنده عظمت و بزرگی این موضوع است، افزود: آورد آب در رودخانه های استان طی یک سال گذشته 28 میلیارد متر مکعب است اما از مهرماه سال گذشته تا کنون 35 میلیارد متر مکعب آب وارد استان شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال آبی این میزان به 50 میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کند و همین موضوع کار استان در مدیریت آب را سخت می کند.
شریعتی گفت در روزهای اخیر سه هزار و 300 متر مکعب بر ثانیه خروجی رودخانه دز ، 2هزار و 400 متر مکعب بر ثانیه خروجی کرخه، یک هزار 700 متر مکعب بر ثانیه خروجی کارون و 600 متر مکعب بر ثانیه خروجی مارون بوده است و خوشبختانه در این مدت هیچگونه تلفاتی نداشته ایم.
وی با بیان اینکه باید بر اساس دستورالعمل ها خیلی از منازل را تخلیه می کردیم گفت: به همین منظور سعی شد تا حداقل جابجایی در استان خوزستان صورت بگیرد و این ناشی از کار جهادی بود که همه دستگاه ها در آن همکاری و مشارکت کردند.
به گفته وی همین تلاش ها باعث شد تا اولویت های استان که شامل حفظ جان مردم، حفظ سد ها و پایداری زیرساخت های شهری است رعایت شوند.
استاندار خوزستان تصریح کرد: نمونه بارز این تلاش ها ساخت 21 کیلومتر دایک در 54 ساعت و ایجاد سیل بند کانال سلمان در عرض چند روز جزو کارکردهایی است که سبب شد تا تنش های اجتماعی به جامعه کاهش پیدا کنند.
وی با اشاره به جنبه های مثبت سیل در استان، گفت: به عنوان مثال آب قابل توجهی در پشت سدها ذخیره و حجم زیادی از آب ها به سمت کانون های ریزگرد هدایت شد که باعث بهبود وضعیت استان در این زمینه گردید.
وی گفت: محیط زیست خوزستان با آبگیری تالاب ها بر اثر سیلاب اخیر احیا شد که در کنار آن نیز منابع آب های سطحی و زیر زمینی تجدید و جنگل ها کاملا آبیاری شدند.
استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه لازم است که برای کنترل سیلاب ها پروژه های تکمیلی در استان اجرا شود، گفت: علاج بخشی و افزایش ارتفاع سد دز یکی از اولویت هایی است که باید به آن توجه شود و در ادامه نیز احداث سد و نیروگاه جریانی دز در پایین دست این سد می تواند به این مسئله کمک کند.
شریعتی با بیان اینکه در حوضه مارون و زهره دو کانال سیلاب بر داشتیم که سیلاب را به دشت های مرکزی هدایت کردند، گفت: بر همین اساس نیاز است تا کانال نهر ماله به عنوان یک سیلاب بر احیا شود تا بتواند نقش مهمی در موضوع کنترل سیلاب ایفا کند.
وی همچنین یادآور شد: در دز مسیر قدیمی این رودخانه که به دوره ساسانیان برمی گردد در حال حاضر خشک است و نیاز به احیا دارد تا این مسیر نیز به عنوان یک کانال سیلاب بر نقش آفرینی کند.
حجت الاسلام حسن روحانی ظهر شنبه برای بازدید هوایی از نقاط درگیر سیل خوزستان، حضور در اردوگاه اسکان سیل زدگان و شرکت در شورای هماهنگی مدیریت بحران از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد.
حجت الاسلام روحانی پیش از سفر به خوزستان از مناطق سیل زده لرستان و ایلام دیدن کرد.
در اثر سیلاب و طغیان رودخانه های کرخه، دز و کارون تاکنون بیش از12 شهرستان در حاشیه ها این رودخانه ها دچار آبگرفتگی یا در معرض سیلاب قرار گرفته اند.
9931/6064

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد